Η μάχη της ενέργειας: Σύγκρουση με φόντο ΔΕΔΗΕ, ΛΑΡΚΟ, ΔΕΠΑ Υποδομών, ΑΠΕ και τιμές ρεύματος

13/10/2020, 12:12
MEGALO PANO

Με αφορμή τροπολογίες που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο Κ. Χατζηδάκης προωθεί τις ιδιωτικοποιήσεις του ΔΕΔΗΕ, της ΛΑΡΚΟ και ΔΕΠΑ Υποδομών. Ταυτοχρόνως με τις ενέργειες αυτές του κ. Χατζηδάκη δημιουργούνται αδιαμφισβήτητα νέα δεδομένα στον τομέα της ενέργειας και σε κάθε περίπτωση ένα περιβάλλον σύγκρουσης μεταξύ Ελλήνων και ξένων παικτών.





1.Ο ΔΕΔΗΕ η επιλογή και η ΔΕΗ





Η επιτάχυνση του διαγωνισμού για τον ΔΕΔΗΕ όπου θα παραχωρηθεί το 49% των μετοχών σε ιδιώτες είναι κομβικής σημασίας για τη ΔΕΗ η οποία θα διατηρήσει το υπόλοιπο 51%. Υποψήφιοι αγοραστές του 49% είναι από τη μία πλευρά διεθνείς διαχειριστές δικτύων όπως Ιταλοί, Τσέχοι και Γερμανοί και από την άλλη διεθνή funds που επενδύουν στον τομέα της ενέργειας. Η επιλογή του όποιου επενδυτή  έχει βαρύνουσα σημασία για τη διοίκηση της ΔΕΗ. Εάν επικρατήσει διαχειριστής δικτύων είναι προφανές οτι θα θέλει να έχει λόγο και ρόλο στην άσκηση του μάνατζμεντ με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Εάν είναι τα funds που θα δώσουν καλύτερη προσφορά αυτό θα αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στη διοίκηση της ΔΕΗ η οποία χωρίς παρεμβάσεις θα μπορεί μελλοντικά να εφαρμόσει το τεχνοκρατικό της πλάνο. Θα πρέπει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η διοίκηση της ΔΕΗ η οποία μέχρι σήμερα έχει πετύχει τεράστια ανατροπή στα οικονομικά δεδομένα του οργανισμού τον οποίο οδηγεί σε ανάκαμψη δεν αποτελεί επιλογή του αρμόδιου υπουργού, αλλά απευθείας του πρωθυπουργού.





2. ΛΑΡΚΟ: Η μόδα του νικέλιου και η σύγκρουση Ελλήνων και ξένων





Ξαφνικά στην υπόθεση ιδιωτικοποίησης της ΛΑΡΚΟ τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά. Το νικέλιο που παράγει η ΛΑΡΚΟ αποτελεί τη νέα μόδα για τις ηλεκτρικές μπαταρίες αυτοκινήτου, αλλά και γενικότερα για τις μπαταρίες ευρέος χώρου και μεγάλης εμβέλειας. Υπό αυτό το πρίσμα η ΛΑΡΚΟ μπαίνει στο μικροσκόπιο των Αμερικανών όπως της περίφημης TESLA του μεγιστάνα Έλον Μασκ που παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας, ενώ στο παιχνίδι της διεκδίκησης αναμένεται να μπουν και πολύ ισχυροί Έλληνες παίκτες της ενέργειας. Το ζήτημα βεβαίως είναι, και το οποίο θα πρέπει να επιλύσει ο υπουργός, τα βαρίδια από το παρελθόν της ΛΑΡΚΟ όπως το ιδιοκτησιακό και τα εργασιακά.





3.  ΔΕΠΑ Υποδομών: Οι Τσέχοι του ΟΠΑΠ και τα διεθνή συμφέροντα





Με τις απαραίτητες ρυθμίσεις προχωρεί και ο διαγωνισμός της ΔΕΠΑ Υποδομών με απώτερο σκοπό να διενεργηθεί περί τον Φεβρουάριο του 2021. Οι φήμες στην αγορά λένε πως σοβαρή υποψηφιότητα έχουν θέσει οι Τσέχοι που μέχρι πρότινος ήταν μέτοχοι του ΟΠΑΠ και οι οποίοι, όπως λέγεται, έχουν ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας με το Μαξίμου. Την ΔΕΠΑ Υποδομών θα διεκδικήσυν ως βασικοί υποψήφιοι Ιταλοί και Γερμανοί πλαισιωμένοι, όπως λέγεται, από Έλληνες παίκτες και ενδιάμεσους οι οποίοι φέρεται να έχουν πρόσβαση στο σύστημα επιρροής.





4. Η τιμή ρεύματος για ΑΠΕ και βιομηχανία





Αναμφίβολα νέα δεδομένα και συγκρούσεις μεταξύ ξένων και Ελλήνων παικτών, παλαιών και νέων, θα προκαλέσουν οι αλλαγές στην τιμή ρεύματος που επίκειται τόσο στη βαριά βιομηχανία όσο και στις επιδοτήσεις των ΑΠΕ. Για την βαριά βιομηχανία τα όσα συμβαίνουν ή πρόκειται να συμβούν με τη νέα τιμή ρεύματος είναι γνωστά και έχουν αναλυθεί. Το ζήτημα που επί της ουσίας τώρα ανοίγει έχει να κάνει με τα δεδομένα που διαμορφώνονται ως προς τους νέους παραγωγούς ΑΠΕ. Και τούτο λόγω της τρύπας των 200 εκατομμυρίων που προέκυψε από την απόφαση Χατζηδάκη να αυξήσει τα τιμολόγια ρεύματος προκαλώντας παράλληλα έλλειμα στο ταμείο χρηματοδότησης των ΑΠΕ στο οποίο επέριψε το πρόβλημα για να μη μετακυλληθεί στους καταναλωτές. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα ότι ήδη οι υφιστάμενοι παραγωγοί ΑΠΕ αντιμετωπίζουν πρόβλημα λόγω της τρύπας των 200 εκατ. του ταμείου χρηματοδότησης, ενώ ήδη ο υπουργός μελετά το ενδεχόμενο να μειωθεί η χρηματοδότηση της τιμής ρεύματος στους νέους παραγωγούς. Και στην πράξη αυτό σημαίνει νέα αρνητικά δεδομένα για όλους όσοι μπαίνουν αυτή τη στιγμή στην παραγωγή ΑΠΕ έναντι των παλαιών παικτών που απολαμβάνουν υψηλότερα προνόμια.





Συμπερασματικά θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο αρμόδιος υπουργός προσπαθεί την τελευταία στιγμή χωρίς προγραμματισμός και χωρίς σχέδιο ανάλογα με τα συμφέρονται και τις ισορροπίες να δώσει μεσοβέζικες λύσεις. Δυστυχώς όλα γίνονται στο πόδι χωρίς αρχή και τέλος, χωρίς κεντρικό σχεδιασμό σε έναν τομέα που είναι ο πιο ελπιδοφόρος για την οικονομία της χώρας.