Οι υπόγειες διαδρομές της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας
Σε πραγματικό θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση του διαγωνισμού για την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Και τούτο διότι μετά την απόφαση του ΣτΕ γίνονται δεκτές οι ενστάσεις και των δύο κοινοπραξιών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό (Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi και JB Άβαξ- Alstom-Ghella). Και στις δύο αποφάσεις το Δ΄ τμήμα του ΣτΕ ζητάει να διαταχθεί η αναστολή εκτέλεσης της προσβαλόμενης απόφασης της Αττικό Μετρό και η αναστολή της προόδου του διαγωνισμού έως την έκδοση οριστικής απόφασης για την αίτηση ακυρώσεως.
Υπάρχουν ελλείψεις
Επί της ουσίας αυτό που προκύπτει από την απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου είναι πως το ΣτΕ αναγνωρίζει πως υπάρχουν ελλείψεις στο πρακτικό της επιτροπής διαγωνισμού της Αττικό Μετρό και για τον λόγο αυτόν κάνει αποδεκτές σε μεγάλο βαθμό τις συγκεκριμένες αιτιάσεις των δύο κοινοπραξιών βάσει των οποίων δέχθηκε τα ασφαλιστικά μέτρα, ωστόσο κάνει σαφέστατα λόγο για πλημμελή τεκμηρίωση από πλευράς της επιτροπής του διαγωνισμού και υποδεικνύει τα στοιχεία που χρήζουν διόρθωσης ώστε ο διαγωνισμός να μπορέσει να περάσει στο στάδιο του ανοίγματος των δύο οικονομικών προσφορών. Σε απλά λόγια, η Αττικό Μετρό υποχρεούται να διορθώσει το πρακτικό της επιτροπής διαγωνισμού και να το επανακαταθέσει έχοντας προσαρμόσει στις υποδείξεις του ανώτατου δικαστηρίου την τεχνική αξιολόγηση των δύο κοινοπραξιών.
Σε θέση μάχης
Υπό αυτό το πρίσμα είναι σαφές πως τέσσερεις μεγάλοι εγχώριοι όμιλοι, οι δύο που συμμετέχουν στον διαγωνισμοό και δύο που έχουν μείνει απέξω, αναμένοντας τις εξελίξεις βρίσκονται σε θέσεις μάχης. Ελλάκτωρ και JB Άβαξ ήδη κονταροκτυπιούνται με τις προσφυγές που έχουν κάνει στο ΣτΕ όπου πιθανότατα θα επανέλθουν σε δεύτερο χρόνο ενώ ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος με τους ξενους εταίρους τους παρακολουθούν την έκβαση της υπόθεσης αποσκοπώντας στην ακύρωση του διαγωνισμού και την επαναπροκήρυξή του. Η υπόθεση της γραμμής 4 ενός έργου με τον ιλιγγιώδη προϋπολογισμό του 1,8 δισ. ευρώ εξελίσσεται σε παζλ για πολύ δυνατούς λύτες το οποίο θα καθοριστεί από τους εξής παράγοντες:
1) Πώς θα αντιδράσουν μετά την απόφαση του ΣτΕ αυτοί που κόπηκαν από τον διαγωνισμό. Ποιες θα είναι οι κινήσεις και οι ενέργειες δηλαδή των κοινοπραξιών που ηγούνται ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος.
2) Πώς θα αντιδράσουν αυτοί που έμειναν στον διαγωνισμό, δηλαδή οι κοινοπραξίες που ηγούνται Ελλάκτωρ και JP Άβαξ. Θα συνεχίσουν τις προσφυγές η μία εναντίον της άλλης; Ή θα επιδιώξουν την ανακωχή και κατά συνέπεια τη μοιρασιά του έργου φοβούμενοι μη τυχόν μείνουν και οι δύο εκτός;
3) Ποια θα είναι άραγε η πολιτική της κυβέρνησης; Θα επιδιώξει να συνεχιστεί ο διαγωνισμός και να ολοκληρωθεί, ή μετά από δεύτερες σκέψεις και πιέσεις θα οδηγηθεί στην ακύρωση του διαγωνισμού; Θα προσπαθήσει να συμβιβάσει την κατάσταση μεταξύ των δύο εταιριών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό δίνοντας άτυπη συναίνεση για μοιρασιά του έργου; Σίγουρα η στάση της στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή θα καθοριστεί μετά το διορθωμένο υπόμνημα που θα υποβάλει η τεχνική επιτροπή στο ΣτΕ και το οποίο θα κριθεί κατά πόσο είναι τεκμηριωμένο.
4) Ποια θα είναι η αντίδραση και η στάση που θα κρατήσουν οι ξένοι εταίροι των τεσσάρων κοινοπραξιών που ενδιαφέρονται για το έργο; Δηλαδή σε τι ενέργειες θα προβούν στο προσκήνιο και το παρασκήνιο η Ansaldo και η Alstom που είναι εταίροι του Άκτορα και της JP Άβαξ αλλά και οι Vinci-Siemens που μετέχουν στην κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι Ισπανοί της FCC που είναι συμπαίκτης της Μυτιληναίος. Και οι ενέργειές τους σίγουρα θα έχουν αποτέλεσμα και θα είναι καθοριστικές στον βαθμό που θα επηρεάσουν μέσω του σχετικού λόμπινγκ τις υπηρεσίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού των Βρυξελλών.