Σύγκρουση για το έπαθλο μαμούθ 1,2 δισεκατομμυρίου του μετρό της Αθήνας
Μια μεγάλη επιχειρηματική σύγκρουση βρίσκεται σε εξέλιξη με έπαθλο το ιλιγγιώδες ποσόν του 1,2 δισ. ευρώ. Η σφοδρή αυτή αντιπαράθεση αφορά στον διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, για το budget της οποίας κονταροχτυπιούνται πάνω και κάτω από την ζώνη τα μεγαλύτερα εργολαβικά, και όχι μόνο, συμφέροντα. Στην ουσία στον διαγωνισμό αυτή την ώρα έχουν επιλεγεί και υπέβαλαν τεχνικές προσφορές δύο κοινοπραξίες, η J&P Άβαξ, που κατεβαίνει μαζί με την ALSTOM και μαζί τους συνεργάζεται και η SIEMENS, ενώ η άλλη κοινοπραξία είναι της ΑΚΤΩΡ με τους ξένους εταίρους της. Την ίδια στιγμή οι εταιρείες που έχουν κοπεί από την διαγωνιστική διαδικασία, είτε γιατί δεν εκδήλωσαν ενδιαφέρον από την αρχή είτε γιατί αποχώρησαν πριν ολοκληρωθεί το ξεσκαρτάρισμα και η επιλογή της shortlist, προσπαθούν με κάθε τρόπο να επιτευχθεί ματαίωση του διαγωνισμού για λόγους νομικούς και αντικειμενικούς και έχουν ήδη προσφύγει στις ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές.
Επιχειρήματα για τη ματαίωση
Αντίστοιχα, οι δύο κοινοπραξίες που έχουν επιλεγεί για τον διαγωνισμό προσπαθούν με κάθε τρόπο με lobbing στην Αθήνα και στις Βρυξέλλες να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία και να ανατεθεί το έργο μαμούθ. Η πλευρά που επιδιώκει τη ματαίωση του διαγωνισμού παραθέτει μια σειρά από επιχειρήματα, με σημαντικότερο εκείνο της απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού βάσει της οποίας εταιρείες που είχαν εμπλακεί στην υπόθεση του καρτέλ και τους είχαν επιβληθεί πρόστιμα δεν δύνανται για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να διεκδικούν έργα του Δημοσίου και να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς. Και επικαλούνται πρόσφατη νομική απόφαση βάσει της οποία δεν προχώρησε η ανάθεση έργων στο Άκτιο Πρέβεζα στους προσωρινούς αναδόχους.
Αντιπαράθεση σε Ελλάδα και Βρυξέλλες
Υπό αυτό το πρίσμα παρατηρούμε μια επιχειρηματική αντιπαράθεση σε Ελλάδα και Βρυξέλλες μεταξύ των κοινοπραξιών της J&P (J+P ΑΒΑΞ Α.Ε. - GHELLA SpA - ALSTOM TRANSPORT S.A.) και του ΑΚΤΟΡΑ (ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA) από την μια, και την ΜΕΤΚΑ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την άλλη. Και όσον αφορά στην τελευταία, την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δηλαδή, η πλευρά της υποστηρίζει ότι αποχώρησε από τον διαγωνισμό επειδή ο ένας εκ των εταίρων της, η γερμανική SIEMENS, είχε προσυμφωνήσει με τους Γάλλους σε αντίπαλη εταιρεία την κοινοπραξία της J+P ΑΒΑΞ επειδή βρίσκεται μεταξύ τους σε εξέλιξη διαδικασία εξαγοράς-συγχώνευσης.