Συμμαχία Dogus – Λάτση με φόντο Big Business
Σε ισχυρή επιχειρηματική συμμαχία με φόντο τον τουρισμό, την εστίαση, το real estate, τις κατασκευές και άλλα πολλά προχωρούν οι δύο μεγάλοι όμιλοι Dogus και Λάτση! Ο τουρκικός όμιλος ως γνωστόν μπορεί να έχει τεράστιο μέγεθος πλην όμως αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα ταμειακών ροών αλλά και εξυπηρέτησης του δανεισμού του. Παράλληλα έχει επεκταθεί με σημαντική δραστηριότητα στην Ελλάδα όπου ήδη συνεργάζεται με τον όμιλο Λάτση όπως για παράδειγμα στη μαρίνα του Φλοίσβου, ενώ διεκδικούν από κοινού τον Άγιο Κοσμά! Η πολλή μεγάλη αυτή συμμαχία που διατηρείται μυστική αλλά βρίσκεται σε εξέλιξη ενδεχομένως αποσκοπεί στη δημιουργία νέων από κοινού επενδύσεων και δράσεων! Όπως τα εστιατόρια του salt bae! Αλλά ίσως και να εμπεριέχει την πώληση στον όμιλο Λάτση των μετοχών που οι Τούρκοι κατέχουν στον Αστέρα Βουλιαγμένης, το Χίλτον και τις μαρίνες!
Για να ξέρετε…
Προβλήματα ρευστότητας και υψηλού δανεισμού φαίνεται να αντιμετωπίζει o τουρκικός όμιλος Dogus, οι θυγατρικές του οποίου δραστηριοποιούνται ενεργά και στη χώρα μας και συγκεκριμένα στον τομέα του τουρισμού και των μαρίνων. Συγκεκριμένα, η Doğuş Holding ανακοίνωσε απώλειες ύψους 2,3 δισ. τουρκικών λιρών για το 2017 κατόπιν απωλειών ύψους 2 δισ. τουρκικών λιρών που είχε καταγράψει το 2016, παρά την αύξηση των πωλήσεων κατά 16% (20,4 δισ. λίρες). Εξαιτίας αυτού, μάλιστα, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο ζήτημα, η εταιρεία βρίσκεται σε συνομιλίες με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση του χρέους της. Τα ανεξόφλητα δάνεια της Doguş ανήλθαν στα 23,5 δισ. τουρκικές λίρες (5,81 δισ. δολάρια) στο τέλος του 2017, αυξημένα κατά 11% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, συμπεριλαμβανομένων δανείων ύψους 7,5 δισ. λιρών που πρέπει να αποπληρωθούν φέτος. Σύμφωνα με μια πηγή που μίλησε στο πρακτορείο Reuters το μεγαλύτερο μέρος των δανείων της εταιρείας αφορά στη χρηματοδότηση έργων, οπότε δεν θα χρειαστούν αναδιάρθρωση, ωστόσο σύμφωνα με άλλες πηγές η εταιρεία έχει αιτηθεί παράταση αποπληρωμής για το ήμισυ του τραπεζικού της χρέους. Σύμφωνα με την τουρκική «Hürriyet» η Doğuş είχε ήδη συνομιλήσει με τράπεζες για τα ανεξόφλητα δάνεια, ενώ δύο άλλες πηγές προσκείμενες στο ζήτημα ανέφεραν ότι ο όμιλος εξετάζει μέχρι και την πώληση μερικών εκ των περουσιακών του στοιχείων, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσουν ποια κι από ποιες δραστηριότητες. «Υπάρχει πρόβλημα στην ταμειακή ροή του ομίλου και είναι φυσιολογικό να έχουν ξεκινήσει οι συνομιλίες με τις τράπεζες υπό την άποψη αυτή», ανέφερε χαρακτηριστικά η πηγή.
Τα έργα της Dogus στην Ελλάδα
Να υπενθυμίσουμε ότι η θυγατρική εταιρεία του ομίλου Dogus D-Marine Investments Holding B.V., με έδρα στο Άμστερνταμ, έχει εξαγοράσει μαζί με την κοινοπραξία TEMEΣ το Χίλτον Αθηνών και προωθεί και την αναμόρφωσή του. Συγκεκριμένα, Dogus και ΤΕΜΕΣ είχαν εξαγοράσει την Ιονική Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις Α.Ε., στην οποία άνηκε το περίφημο ξενοδοχείο της πρωτεύουσας, με το συνολικό τίμημα της συναλλαγής, συμπεριλαμβανομένης της αναχρηματοδοτήσεως του υφιστάμενου δανεισμού, να ανέρχεται στα 142 εκατ. Μετά το Χίλτον ο τουρκικός όμιλος, που ελέγχει ο μεγιστάνας επιχειρηματίας Φερίτ Σαχένκ, μαζί με ισχυρά αραβικά funds εξαγόρασε το 90% του μετοχικού κεφαλαίου του Αστέρα Βουλιαγμένης, έναντι 400 εκατ. ευρώ, κατόπιν διαγωνισμού που διενήργησε η Εθνική Τράπεζα σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ. Επιπλέον, κατόπιν συμφωνίας της εταιρείας D-Marine Investments Holding B.V. του ομίλου Dogus με τη Lamda Development για τη δημιουργία κοινής εταιρείας η κάθε μία εκ των οποίων κατέχει το 50% ο τουρκικός όμιλος επένδυσε και σε τουριστικές μαρίνες της χώρας. Συγκεκριμένα, το σχήμα έχει τη διαχείριση των σημαντικότερων μαρίνων της χώρας όπως της Ζέας, της Κέρκυρας αλλά και της Λευκάδας. Ειδικότερα, το 2012 απέκτησε το 50% της μαρίνας του Φλοίσβου, μέσω μιας στρατηγικής συμμαχίας με τη Lamda Development, ενώ το 2013 η θυγατρική του τουρκικού ομίλου απέκτησε το 51% των μετοχών της ελληνικής εταιρείας «MedMarinas» του Ομίλου Κυριακούλη. Με την εν λόγω εξαγορά η τουρκική εταιρεία αύξησε το δυναμικό της από 5.143 σε 8.489 σκάφη σε μαρίνες στην Τουρκία, την Ελλάδα και την Κροατία. Η MedMarinas του ομίλου Κυριακούλη ασχολείται με την ανάπτυξη και διαχείριση μαρίνων. Ιδρύθηκε το 2001 και έχει υπό τον έλεγχό της τη Μαρίνα Γουβιών (δυναμικότητας 1.235 σκαφών), τη Μαρίνα Λευκάδας (δυναμικότητας 620 σκαφών), τη Μαρίνα Ζέας (δυναμικότητας 670 σκαφών), τη Μαρίνα Καλαμάτας (250 σκαφών). Το 2013, όμως, η θυγατρική του Ομίλου Dogus Setur απέκτησε τόσο τη μαρίνα Μυτιλήνης όσο και της Σάμου. Μάλιστα, στην τελευταία περίπτωση προκλήθηκε θύελλα αντιδράσεων ακόμη και σε πολιτικό επίπεδο.