Κάτι γίνεται με το φυσικό αέριο
Όταν έληξε το θρίλερ της αποκρατικοποίησης της ΔΕΣΦΑ, επικρατούσε η αντίληψη πως έμπαινε τέλος στις στρεβλώσεις που επικρατούσαν στην αγορά, στην οποία θα λειτουργούσε σε ικανοποιητικά επίπεδα ο ανταγωνισμός. Δυστυχώς μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει συμβεί, με την αγορά φυσικού αερίου να παραμένει δέσμια μονοπωλιακών πρακτικών. Η στρεβλή εικόνα λόγω του μονοπωλίου είναι εμφανής στην ανάπτυξη του Συστήματος Φυσικού Αερίου.
Πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε το 10ετές πλάνο επενδύσεων της ΔΕΣΦΑ μετά από σχετική έγκριση της ΡΑΕ. Αναλύοντας το επενδυτικό πλάνο, δημιουργούνται ερωτήματα για τη διασύνδεση Ελλάδας – Β. Μακεδονίας (Αγωγός Νέας Μεσημβρίας – Εύζωνοι / Γευγελή και Μετρητικός Σταθμός), έργο ύψους 48 εκατ. ευρώ. Πολλοί αναρωτιούνται ποιος θα πληρώσει το συγκεκριμένο έργο. Το βέβαιο είναι πως η κατασκευή του έργου από την ΔΕΣΦΑ θα αυξήσει το κόστος του φυσικού αερίου στην Ελλάδα μέσω των τελών μεταφοράς. Και εδώ υπάρχει το εξής παράδοξο. Η ΔΕΣΦΑ κάνει επενδύσεις με τις οποίες αυξάνει τα έσοδά της από τους Έλληνες καταναλωτές ακριβαίνοντας τα τιμολόγια, ενώ δεν υπάρχει κανένα ανταποδοτικό όφελος για το Ελληνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα. Δηλαδή το κόστος αυτό πιθανά να επιβαρύνει τελικά τον Έλληνα καταναλωτή φυσικού αερίου. Όλα αυτά έχουν τύχει ανεξάρτητης δημοσιογραφικής έρευνας σε διεθνές επίπεδο, όπως είχε γίνει παλιά για συστημική τράπεζα. Η υπόθεση έχει πολύ ψωμί...