Τράπεζες: Φθηνό χρήμα τέλος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Θα πρέπει να βασίζονται σε ιδιοπαραγώμενα έσοδα και κέρδη, κυρίως από το κανάλι των χορηγήσεων τους
Οι εγχώριες τράπεζες συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν πλέον να δανείζονται με χαμηλά επιτόκια από την ΕΚΤ, στην οποία μάλιστα πρέπει να επιστρέψουν περί τα 8 δισ. ευρώ συνολικά από παλαιότερο δανεισμό τους (TLTROs) με ελάχιστο επιτόκιο, τα κεφάλαια του οποίου δάνειζαν ξανά σε λογαριασμό της κεντρικής τράπεζας με επιτόκιο 1,5%, αποκτώντας έτσι ουσιαστικά δωρεάν ρευστότητα.
Τώρα, θα πρέπει να βασίζονται σε ιδιοπαραγώμενα έσοδα και κέρδη, κυρίως από το κανάλι των χορηγήσεων τους.
Πέραν του τέλους του φθηνού χρήματος, οι τράπεζες έχουν να αντιμετωπίσουν δύο σοβαρά θέματα, που άπτονται της ουσίας της λειτουργίας τους και για τα οποία έχουν αρχίσει οι πιέσεις και από την κυβέρνηση και από τους καταθέτες.
Το πρώτο είναι το θέμα των προμηθειών που χρεώνουν στις ηλεκτρονικές συναλλαγές τους, το ύψος των οποίων κατά γενική ομολογία θεωρείται όχι απλώς υπερβολικό, αλλά ληστρικό πολλές φορές, ακόμα και για μικροποσά συναλλαγών.
Ήδη, η Ένωση Ελληνικών τραπεζών έχει γίνει δέκτης έντονων διαμαρτυριών από κυβερνητικούς παράγοντες, προκειμένου να συστήσει στα μέλη της να μειώσουν τις σημερινές προμήθειες, οι οποίες προκαλούν και την κοινωνία, στην κατάσταση στη οποία βρίσκεται σήμερα.
Το δεύτερο αγκάθι για τις τράπεζες είναι αυτό των απαράδεκτα χαμηλών επιτοκίων καταθέσεων και της μεγάλης απόστασης από τα επιτόκια χορηγήσεών τους.
Και για το θέμα αυτό ισχύουν ακριβώς τα ίδια με το πρώτο θέμα των προμηθειών, συν το γεγονός ότι οι καταθέτες σταδιακά φαίνεται ότι θα βρουν τρόπους αποτελεσματικότερης απόδοσης, έστω και καταφεύγοντας σε άλλες μορφές αποταμίευσης ή και επένδυσης.
Αντιλαμβανόμενες οι διοικήσεις των τραπεζών το όλο πρόβλημα, ειδικά των επιτοκίων καταθέσεων, ετοιμάζουν ήδη νέα καταθετικά προϊόντα, προκειμένου να συγκρατήσουν τις καταθέσεις και να μειώσουν την πολύ μεγάλη ψαλίδα από τα αντίστοιχα επιτόκια χορηγήσεων.
Τα αρμόδια τμήματά τους δουλεύουν πυρετωδώς, οι διαφημιστικές καμπάνιες σχεδιάζονται και σε λίγο οι πρώτες θα αρχίσουν να βγαίνουν στα Μέσα Ενημέρωσης και στα social media.