Facebook: Δημιουργεί εκδοτική "πλατφόρμα" στις ΗΠΑ
Η πικρή αλήθεια είναι ότι το Facebook, το twitter, το Instagram και άλλες δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης στη χώρα μας χρησιμοποιούνται, κατά κύριο λόγο για δημόσιο “ξεκατίνιασμα και "τρολλάρισμα", καθώς είναι λίγοι οι χρήστες που διαθέτουν εναν σοβαρό δημόσιο λόγο.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, κατά καιρούς παρατηρούνται έντονες και αέναες πολιτικές και κομματικές αντιπαραθέσεις, επιπέδου καφενείου. Ακόμη άλλο ένα σημάδι των καιρών οι wanabe νεοφυείς επιχειρηματίες, οι γνωστοί και γνωστές influencers που προσπαθούν να πλασάρουν προϊόντα, να δημιουργήσουν τάσεις της μόδας και επιπρόσθετα να δηλώνουν ότι αυτό είναι μια πολύ δύσκολη και βαρειά δουλειά.
Δεν λείπουν, βέβαια και αυτοί, με παραπλανητικές ή “ψεύτικες” ειδήσεις (fake news), που προσπαθούν να αλιεύσουν “κλικς” για κάποια ιστοσελίδα, συνήθως αμφιβόλου αξιοπιστίας ή ακόμη και να εξυηρετήσουν κάποια συμφέροντα είτε για "ιδεολογικούς" λόγους είτε με το αζημίωτο.
Βεβαίως, στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου - αν και εκεί δεν εκλείπουν τα καθ’ ημάς φαινόμενα - προσπαθούν να αξιοποιήσουν την δημοφιλία και την παγκόσμια παρουσία των μέσων κοινωνικών δικτύωσης με πιό πρακτικούς, χρήσιμους αλλά και ωφέλιμους τρόπους.
Ετσι, σύμφωνα με το Reuters, το Facebook στις ΗΠΑ, προσανατολίζεται στη δημιουργία μιας νέας εκδοτικής πλατφόρμας, μέσα στους επόμενους μήνες, η οποία θα προορίζεται να δώσει "στέγη" σε ανεξάρτητους συγγραφείς και δημοσιογράφους και τη δυνατότητα να παρουσιάζουν τη δουλειά τους στο ευρύ κοινό και να επωφελούνται ακόμη και οικονομικά από αυτήν μέσω newsletters (email) αλλά και μεμονωμένων ιστοσελίδων.
Η ιδέα αυτή, όπως αναφέρει το Reuters, προέκυψε από το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι συγγραφείς και δημοσιογράφοι βρίσκουν διέξοδο στη λύση των newsletters, προτιμώντας αφ’ενός την ελευθερία που τους παρέχει ως ανεξάρτητο μέσο και αφ’ετεου τους επιτρέπει να μην χρησιμοποιούν τα καθιερωμένα, συμβατικά επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία βασίζονται σε διαφημίσεις. Αλλωστε, όπως είναι γνωστό τα μοντέλα αυτά βρίσκονται σε πτωτική πορεία λόγω της δραστικής μείωσης της διαφημιστικής δαπάνης, τόσο στον καιρό της οικονομικής κρίσης όσο και στην εποχή των περιοριστικών, λόγω COVID 19, μέτρων.
Καθώς η τάση αυτή μεγεθύνεται και διαδίδεται, εντείνεται και ο ανταγωνισμός μεταξύ εταιρειών όπως η Substack, η Medium και η Revue, online πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ψηφιακών εκδόσεων και στη δημιουργία newsletters. Την τελευταία, μάλιστα, την εξαγόρασε πρόσφατα το Twitter και επιτρέπει στους δημιουργούς περιεχομένου να δοκιμάζουν ένα μείγμα των υπηρεσιών επί πληρωμή και δωρεάν newsletters για να βλέπουν τη δουλειά τους οι εν δυνάμει αναγνώστες.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες του Reuters, και σχετικές επιβεβαιώσεις από την εισηγμένη στο δείκτη Nasdaq του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, Facebook, η νέα πλατφόρμα θα επιτρέπει σε συγγραφείς να έχουν έσοδα μέσω συνδρομών και θα είναι ενσωματωμένη στο Facebook Pages. Η πλατφόρμα θα επιτρέπει επίσης στους συγγραφείς να δημιουργούν ομάδες, έτσι ώστε να αλληλεπιδρούν καλύτερα με την κοινότητα των αναγνωστών τους.
Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του πλανήτη, το Facebook, δεσμεύτηκε τον προηγούμενο μήνα να επενδύσει τουλάχιστον ένα δισ. δολάρια στη βιομηχανία των νέων μέσων (new media) μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, μετά από μια αναμέτρηση με την κυβέρνηση της Αυστραλίας ως προς το θέμα των πληρωμών σε ΜΜΕ σχετικά με την ανάρτηση περιεχομένου τους στην πλατφόρμα του.
Σημειώνεται ότι η είδηση αυτή σε συνδυασμό με την επιστροφή των επενδυτών στις Big Tech εταιρείες της Wall Street είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει χθες, Τρίτη, ανοδικά η μετοχή της Facebook Inc. κατά 2,02%, στα 279,28 δολάρια.
Γεράσιμος Ζώτος