Άλκης Παναγόπουλος: «Το μεγάλο στοίχημα είναι στην επανεκκίνηση του τουρισμού»
Ο κ. Αλκης Παναγόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του διοικητικού συμβουλίου της Πυραμίς Α.Ε., ιδιοκτήτριας εταιρίας του Eden Beach Resort –που βρίσκεται στο 47ο χλμ. επί της Λεωφόρου Αθηνών-Σουνίου– αλλά και του Somewhere Boutique Hotel Vouliagmeni είναι ένας άνθρωπος που έχει ζήσει όλη του την ζωή εργαζόμενος στον ξενοδοχειακό κλάδο. Τα ξενοδοχεία στα οποία είναι γενικός διευθυντής έχουν πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια μεγάλες επενδύσεις και έχουν βιώσει την πλήρη ανακατασκευή, συμβάλλοντας μέγιστα στην αναμόρφωση της παραλιακής ζώνης της Αττικής. Φέτος όμως, όπως όλοι ξέρουμε, η πανδημία οδηγεί τον τουριστικό κλάδο σε αχαρτογράφητα νερά, και ποιος καλύτερος να μας μιλήσει για τη νέα πραγματικότητα.
Συνέντευξη στον Κώστα Μορφίρη
- Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος αυτή τη στιγμή;
- Το πρόβλημα της εποχής είναι οι τεράστιες ανατροπές που έχει επιφέρει η πανδημία. Φέτος ο τουρισμός στην Ελλάδα εξελίσσεται σε γρίφο για δυνατούς λύτες με όλες τις κύριες πηγές εισερχομένου τουρισμού κλειστές και τις ανακοινώσεις των ανοιγμάτων των αερογραμμών να αναδιαμορφώνονται καθημερινά – δεν υπάρχει απλά τουρισμός. Η εικόνα είναι αποκαρδιωτική για την νησιωτική Ελλάδα, ενώ από αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση αν μπορούμε να πούμε ότι ωφελείται κάποιος είναι η ηπειρωτική Ελλάδα. Όποιοι επέλεξαν να λειτουργήσουν, έχουν εφαρμόσει ένα περιορισμένο μοντέλο με τις περισσότερες από τις παροχές και υποδομές των ξενοδοχείων εκτός λειτουργίας, γεγονός που σιγουρά επηρεάζει την ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος. Τα εργασιακά είναι ακόμα ένα τεράστιο θέμα, αφού ο εποχιακός τουρισμός χρησιμοποιούσε κατά κόρον διήμερες / τριήμερες συμβάσεις. Το προσωπικό των ξενοδοχείων προτιμά να παραμείνει σε αναστολή και να επωφεληθεί του ειδικού επιδόματος, με αποτέλεσμα τα ξενοδοχεία να μην μπορούν να αντιμετωπίσουν τον όγκο δουλειάς, ο οποίος είναι, κατά κύριο λόγο, σαββατοκύριακα και αργίες.
- Κάποιοι υποστηρίζουν πως η πανδημία κατέδειξε ότι είναι λανθασμένη στρατηγική η μεγάλη εξάρτηση της οικονομίας από τον τουρισμό. Συμφωνείτε;
- Διαφωνώ και πιστεύω ότι κατέδειξε ακριβώς το αντίθετο. Η ενίσχυση με επιδόματα μέχρι και το τέλος της σεζόν κατέδειξε την περιορισμένη συμμετοχή του τουρισμού στο ετήσιο ΑΕΠ και υπογραμμίζει το πόσος χώρος υπάρχει για ανάπτυξη του τουρισμού, καταπολεμώντας το φαινόμενο της εποχικότητας. Μην ξεχνάτε πως σε κανονικούς καιρούς μια ευρωπαϊκή πόλη σαν το Παρίσι έχει σχεδόν όλες τις διανυκτερεύσεις μιας κανονικής τουριστικής λειτουργίας της Ελλάδας.
- Πώς αποφασίσατε να ανοίξετε τα ξενοδοχεία σας;
- Η απόφαση λειτουργίας είχε δυο γνώμονες. Πρωτίστως τους ανθρώπους μας. Έχουμε ηθική υποχρέωση απέναντι στο προσωπικό της εταιρίας μας. Κατά δεύτερον, ευρισκόμενοι στην Αττική και έχοντας δύο φανταστικά προϊόντα, σε συνδυασμό με μια έξυπνη τιμολογιακή πολιτική, είμαστε βέβαιοι ότι θα διαγράψουμε μια αξιοπρεπή σεζόν.
- Απευθύνεστε κυρίως σε Έλληνες που θα έρθουν οδικώς; Εκτιμάτε πως δύσκολα οι τουρίστες θα μπουν σε πλοίο ή σε αεροπλάνο για να έρθουν στα νησιά;
- Ακόμα και η ελληνική αγορά είναι διστακτική να χρησιμοποιήσει πλοία και αεροπλάνα. Όπως προείπα η ηπειρωτική Ελλάδα θα βγει ωφελημένη από αυτή την κατάσταση. Η ελληνική αγορά ήταν πάντα σημαντικό κομμάτι της πελατειακής μας πίτας, αφού το Ever Eden και η παραλία του αποτελούν σταθερές επιλογές του Αθηναίου και όχι μόνο. Εμείς εξακολουθούμε να καταγράφουμε ακυρώσεις κρατήσεων από το εξωτερικό, οπότε και οι προσδοκίες μας είναι μικρές.
- Πώς θα λειτουργήσουν φέτος τα ξενοδοχεία σας; Ποιες προσαρμογές στην εξυπηρέτηση, τις παροχές, τις εγκαταστάσεις χρειάστηκε να κάνετε ή θα κάνετε εξαιτίας της πανδημίας;
- Πέρα από τα κρατικά πρωτοκολλά λειτουργίας, αυτό που είναι κοινό και για το Ever Eden Beach Resort αλλά και για το Somewhere Boutique Vouliagmeni είναι τα αυξημένα μετρά υγιεινής τα οποία έχουν επιφέρει αύξηση του κόστους λειτουργίας. Επίσης έχουμε καταργήσει τις παραθέσεις φαγητού (buffet) ενώ έχουμε τροπολογήσει καλαίσθητα βασικές υπηρεσίες, όπως το πρωινό, το οποίο έχει λάβει πολύ θετικά σχόλια ως τώρα.
- Έχετε ετοιμάσει φέτος πακέτα ειδικά για Έλληνες πελάτες, συμβατά με το εισοδηματικό προφίλ τους;
- Έχουμε δημιουργήσει έξυπνα και ευέλικτα πακέτα τόσο για ζευγάρια όσο και για οικογένειες. Έχουμε απλοποιήσει το προϊόν μας αναδεικνύοντας τα καλυτέρα κομμάτια του ξενοδοχείου, ενώ έχουμε διαμορφώσει οικονομικά πακέτα μακρών διαμονών έτσι ώστε να απευθυνθούμε στην αγορά, που ψάχνει μια «εξοχική κατοικία».
- Τι είναι αυτό που κάνει τα ξενοδοχεία σας να ξεχωρίζουν;
- Το Ever Eden Beach Resort Hotel απευθύνεται στον εμπνευσμένο ταξιδιώτη που αναζητά την απόλυτη τουριστική εμπειρία, καθώς έρχεται να αλλάξει τις ισορροπίες στην παραλία της Αττικής. Στο Ever Eden Beach Resort Hotel διατηρούμε αναλλοίωτα τα παλαιά παραδοσιακά στοιχεία του ελληνικού τουρισμού και τα αναμειγνύουμε με τις σύγχρονες απαιτήσεις μέσα από μοντέρνες υποδομές και εγκαταστάσεις. Έχουμε δημιουργήσει έναν ολοκληρωμένο προορισμό για διαφορετικές αγορές αλλά και για διαφορετικές εποχές. Το Ever Eden Beach Resort Hotel καλείται να εμπλουτίσει την αθηναϊκή Ριβιέρα ευελπιστώντας να προσφέρει στους ταξιδιώτες την εμπειρία της Αττικής, ενός προορισμού πλήρους σε περιεχόμενο και επιλογές.
- Ποιες παρεμβάσεις από την πλευρά της πολιτείας θεωρείτε αναγκαίες για να στηριχθεί ο κλάδος και η τουριστική οικονομία συνολικότερα;
- Το στοίχημα είναι στην επανεκκίνηση του τουρισμού που απαρτίζει σημαντικό κομμάτι της συνολικής οικονομίας. Η στήριξη στους αερομεταφορείς, η μείωση τελών και φορών αεροδρομίων, καθώς και η γενικότερη διαδικασία εισροής τουριστών πρέπει να γίνει δυναμικά & μεθοδικά με γνώμονα πάντα την υγεία αλλά και την επούλωση της οικονομικής πληγής. Η πολιτεία ανταποκρίθηκε γρήγορα και στήριξε τον τουρισμό με τρόπους, όπως η το voucher 18 μηνών (αντί ακυρώσεων) αλλά και με την δυνατότητα αναστολής λειτουργίας. Ο κλάδος, όμως, έχει πληγεί βαθιά και απαιτούνται δραστικές τομές για την υποστήριξή του. Μέτρα όπως:
Απαλλαγή ΔΕΚΟ και ΕΝΦΙΑ, αναστολή πολεοδομικών προστίμων, επιδότηση των εργασιακών εισφορών και την άμεση εκταμίευση χρηματοδοτικών εργαλείων. Η επαναδιαμόρφωση του εθνικού τουριστικού marketing είναι πλέον απαραίτητη. Η πανδημία θα φέρει τεράστιες αλλαγές κυρίως στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού, με το οποίο δυστυχώς είναι «δεμένη» η χώρα.