Οι εκκρεμότητες κυβέρνησης - δανειστών
Πολλά μεγάλα μέτωπα, τα οποία θα μπορούσαν να "ξεκλειδώσουν" την ανάπτυξη, όπως η λύση για τα κόκκινα δάνεια, αλλά και οι αναπτυξιακές παρεμβάσεις στις επενδύσεις και σε παραγωγικούς τομείς, έχουν πάρει "παράταση" για το 2019. Ωστόσο κάποια θέματα επιχειρείται να λήξουν πριν αλλάξει ο χρόνος είτε για νομικούς λόγους είτε γιατί συνδέονται με το δημοσιονομικό "κλείσιμο" του 2018.
Ειδικότερα, πρόκειται για τον μαραθώνιο στον οποίο θα επιδίδεται έως και τη Δευτέρα η κυβέρνηση ώστε να "μαζέψει" δαπάνες έργων του ΕΣΠΑ, αλλά και για την εξόφληση οφειλών προς ιδιώτες. Επίσης, πραγματοποιούνται ζυμώσεις με τους δανειστές αναφορικά με την ολιγόμηνη παράταση του Νόμου Κατσέλη, με τη διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ στα λεγόμενα "προσφυγικά" νησιά, αλλά και με τη διανομή επιδόματος θέρμανσης.
Ο τελικός "λογαριασμός" θα γίνει τις πρώτες ημέρες του 2019 (σ.σ. μαζί με τις υπόλοιπες εξαγγελίες για προσλήψεις, ρύθμιση οφειλών κλπ) και θα συνδέεται με την 2η αξιολόγηση η οποία θα κρίνει την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος (σ.σ. ο ΟΔΔΗΧ στον σχεδιασμό του 2019 προβλέπει δύο διανομές, συνολικής αξίας 1,2 δισ. ευρώ. Το πρώτο επίσημο ραντεβού έχει οριστεί για τις 10 Ιανουαρίου και τη σύνοδο του EWG, ενώ οι θεσμοί προς το παρόν προγραμματίζουν να κατέβουν στην Αθήνα στις 21 Ιανουαρίου.
Το δημοσιονομικό μέτωπο
Το δημοσιονομικό "κλείσιμο" πάντως του 2018 απαιτεί την τήρηση λεπτών ισορροπιών. Από τη μία πλευρά υπάρχει η παροχολογία και από την άλλη πλευρά 2 σημαντικές "υστερήσεις" που επιχειρείται να αμβλυνθούν.
Το ένα μέτωπο είναι το ΠΔΕ και κυρίως τα συγχρηματοδοτούμενα (μέσω του ΕΣΠΑ) έργα. Η υστέρηση των προηγούμενων μηνών συντήρησε σε μεγάλο βαθμό τα ταμειακά υπερπλεονάσματα. Επιχειρείται όμως να αναστραφεί μέσα στον Δεκέμβριο με μαζικές αιτήσεις πληρωμών για δαπάνες που έχουν ήδη γίνει από επιχειρήσεις, συμβασιούχους, προμηθευτές και άλλους δικαιούχους. Το φαινόμενο επαναλαμβάνεται και οι αιτήσεις αναμένεται να γίνονται πιθανότατα έως και τη Δευτέρα.
Παράλληλα καθώς οι δανειστές τον Ιανουάριο θα κρίνουν την κυβέρνηση και για την απομείωση των οφειλών προς ιδιώτες δηλαδή προς επιχειρήσεις, συμβασιούχους φορολογούμενους και άλλους δικαιούχους (που αυξήθηκαν τον Οκτώβριο) αλλά και για τη μη δημιουργία νέων (δηλαδή φετινών) επιχειρείται να ολοκληρωθεί η πληρωμή δικαιούχων εντός του έτους. Πρέπει να δαπανηθεί το υπόλοιπο του 1 δισ. ευρώ που εκκρεμούσε από το δάνειο του ESM αλλά και να καλυφθεί συγκεκριμένος στόχος καθαρής μείωσής τους σε σχέση με τον Αύγουστο.
Ν. Κατσέλη και Παροχολογία
Παράλληλα, αναμένεται και η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για προσωρινή παράταση του Ν Κατσέλη-Σταθάκη, την οποία έχει προαναγγείλει ο Αντιπρόεδρος και υπουργός Οικονομίας Γιάννης Δραγασάκης. Οι διαπραγματεύσεις για τον "διάδοχό" του μεταφέρθηκαν για τον Ιανουάριο και έτσι προς το παρόν προωθείται η προσωρινή παράταση του υφιστάμενου καθεστώτος για την προστασία της 1ης κατοικίας. Μετέωρη μένει επίσης και η εξαγγελία για το επίδομα θέρμανσης του 2018.
Ένα επιπλέον ζήτημα άνοιξε την προηγούμενη εβδομάδα από τον Δημήτρη Βίτσα, στο πλαίσιο της ψήφισης από την Ολομέλεια του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. Ενημέρωσε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα κατατεθεί Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τη διατήρηση του χαμηλού ΦΠΑ στα λεγόμενα "προσφυγικά" νησιά. Κύκλοι του ΥΠΟΙΚ απαντούσαν σχετικά ότι "το ΥΠΟΙΚ δεν γνωρίζει κάτι" για το θέμα αλλά μένει να φανεί πως θα εξελιχθεί τις επόμενες ημέρες η υπόθεση και η απόπειρα σύνδεσης του χαμηλού ΦΠΑ με το προσφυγικό ζήτημα. Πάντως, έχει ήδη προβλεφθεί από τον προϋπολογισμό το "μεταφορικό ισοδύναμο" για την αύξησή του (σ.σ. με επίσημη επιστολή προς την Κομισιόν αλλά και με χρηματοδότηση ΠΔΕ).
Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο αξίας 28 εκατ. ευρώ είχε προκαλέσει θύελλα στη Γερμανική Βουλή το προηγούμενο καλοκαίρι "μπλοκάροντας" τη συμφωνία για τη δόση και λαμβάνοντας δεσμεύσεις από το ελληνικό ΥΠΟΙΚ ότι θα εξαλειφθεί έως το τέλος του έτους. Μάλιστα, στην τελική εγκριτική απόφαση της Γερμανικής Βουλής για τα 15 δισ. ευρώ υπάρχει και όρος ελέγχου της συμμόρφωσης κατά την έγκριση ενεργοποίησης των παρεμβάσεων στο χρέος που θα γίνει μετά το τέλος της 2ης αξιολόγησης.