Πολυνομοσχέδιο Ενέργειας: Ευνοϊκές ρυθμίσεις για αυτοκατανάλωση σε αγρότες και εκκλησίες

Πολυνομοσχέδιο Ενέργειας: Ευνοϊκές ρυθμίσεις για αυτοκατανάλωση σε αγρότες και εκκλησίες

Προχωρούν και μεγάλα υδροηλεκτρικά με διευκολύνσεις - Στοπ σε νέες θερμικές μονάδες - Ισχύουν οι τρέχουσες άδειες.

Ευνοϊκές ρυθμίσεις περιέχει το ενεργειακό νομοσχέδιο για την περίπτωση εγκατάστασης net metering από εκκλησίες, φιλανθρωπικά ιδρύματα, ΜΚΟ και σχολεία.

Το ΥΠΕΚΑ βάζει στοπ στην κατασκευή νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο λιγνίτη, φυσικό αέριο ή πετρελαϊκά προϊόντα, καθώς δεν επιτρέπει στην έκδοση νέων αδειών παραγωγής για σταθμούς παραγωγής με ορυκτά καύσιμα.

Επίσης προβλέπει την απαλλαγή πληρωμής για επιχειρήσεις και αγρότες από χρεώσεις ΥΚΩ ύψους 63 εκατ. Ευρώ. Παράλληλα ευνοεί τη δημιουργία μεγάλων υδροηλεκτρικών ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 15 MW.

Εκκλησίες και φιλανθρωπικά ιδρύματα

Στα 100 kW, κατ΄εξαίρεση, αυξάνει το όριο για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών net metering από εκκλησίες, φιλανθρωπικά ιδρύματα, ΜΚΟ και σχολεία το Σχέδιο Νόμου.

Στο νομοσχέδιο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι για σταθμούς αυτοπαραγωγής ενεργειακού συμψηφισμού (net metering) που υλοποιούνται από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου προνοιακού χαρακτήρα, εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα, φιλανθρωπικά ιδρύματα, οργανισμούς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, καθώς και από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού για κάλυψη των αναγκών των δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών, σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κέντρων υγείας και νοσοκομείων, δημοτικών και δημοσίων αθλητικών κέντρων, το όριο ισχύος αυξάνεται στα 100 kW.

Πρόκειται για ισχύ μεγαλύτερη από τα 10, 8 KW ανά παροχή κατανάλωσης που προβλέπεται για τους υπόλοιπους καταναλωτές.

Υπενθυμίζεται ότι έχει προβλεφθεί η διάθεση συνολικά 10 Μεγαβάτ από τον διαχειριστή για τους σκοπούς του net metering σε κορεσμένες περιοχές.

Η ισχύς θα κατανεμηθεί ως εξής:

α) Σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς και αφορούν οικίες (νοικοκυριά), συμπεριλαμβανομένων σταθμών του ειδικού προγράμματος ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων, σε ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%),
β) σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς και αφορούν τον πρωτογενή τομέα (αγρότες), σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%),
γ) σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς και αφορούν τον δευτερογενή τριτογενή τομέα (λοιπές χρήσεις) σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%).

Αγρότες: Σήμερα οι προκαταβολές 36,5 εκατ. ευρώ για τις αποζημιώσεις του παγετού

Γλυτώνουν λεφτά οι αγρότες

Προβλέπεται επίσης στο νομοσχέδιο, απαλλαγή πληρωμής επιχειρήσεις και αγρότες από τις χρεώσεις ΥΚΩ, 63 εκατ. Ευρώ.

Συγκεκριμένα, τη μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας των ενεργοβόρων επιχειρήσεων σε μέση και χαμηλή τάση, καθώς και των αγροτών, προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε την Τετάρτη στη Βουλή και αναμένεται να τεθεί σε συζήτηση κατά την κοινοβουλευτική διαδικασία, την επόμενη εβδομάδα.

Το άρθρο 152 του νομοσχεδίου προβλέπει την απαλλαγή των συγκεκριμένων κατηγοριών από τις χρεώσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για το χρονικό διάστημα από την 1η Νοεμβρίου 2021 έως και τον Μάρτιο του 2022.

Το μέτρο εκτιμάται ότι απαλλάσσει επιχειρήσεις και αγρότες από την καταβολή ενός ποσού περί τα 63 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι οι χρεώσεις ΥΚΩ για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είχαν ανασταλεί από το τέλος του 2021, δηλαδή την περίοδο που βρισκόταν στο απόγειο η ενεργειακή κρίση, με σκοπό έστω και παροδικά να περιοριστεί το ενεργειακό κόστος των συγκεκριμένων καταναλωτών.

Αν και το αρχικό σχέδιο ήταν το ποσό αυτό να καταβληθεί σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν θα είχαν αποκλιμακωθεί οι τιμές ρεύματος, ήδη από τις αρχές του έτους το ΥΠΕΝ έκλινε υπέρ της κατάργησης της απόδοσής του. Κι αυτό γιατί ο αντίστοιχος Ειδικός Λογαριασμός (ΕΛΥΚΩ) έχει πλέον θετικό πλεόνασμα, γεγονός που δημιουργεί τον οικονομικό «χώρο» ώστε να προωθηθεί η οριστική απαλλαγή των εταιρειών από τις ΥΚΩ, αντί του «παγώματος» πληρωμής.

Περαιτέρω με την προτεινόμενη διάταξη, ορίζεται ότι το ποσό, το οποίο σύμφωνα με την αρχική διατύπωση του άρθρου δεν χρεώνονταν στους καταναλωτές και καταχωρίζονταν σε ειδικό σημείο του λογαριασμού με ειδική σημείωση περί της αναστολής καταβολής χρεώσεων για την παροχή υπηρεσιών ΥΚΩ, πλέον θα καταχωρίζεται σε ειδικό πεδίο του λογαριασμού με σημείωση περί της απαλλαγής από την υποχρέωση καταβολής χρεώσεων για την παροχή υπηρεσιών ΥΚΩ.

Αναλυτικά το άρθρο 152 προβλέπει τα εξής:

Άρθρο 152 Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας – Τροποποίηση άρθρου 32 ν. 4872/2021

Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 και το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 4872/2021 (Α’ 247) τροποποιούνται, προκειμένου να προβλεφθεί απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας αντί για αναστολή της σχετικής υποχρέωσης, η παρ. 4 καταργείται, και το άρθρο 32 διαμορφώνεται ως εξής:

1. Για την περίοδο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από 1.11.2021 έως και 31.3.2022 απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (Υ.Κ.Ω.) οι κάτωθι κατηγορίες καταναλωτών του πίνακα της παρ. 1α του άρθρου 36 του ν. 4067/2012 (Α’ 79):
α) Βιομηχανικής χρήσης ΜΤ> 13GWh,
β) Βιομηχανικής χρήσης MT,
γ) Γενικής χρήσης ΜΤ,
δ) Aγροτικής χρήσης ΜΤ,
ε) Βιομηχανικής χρήσης ΧΤ για τις τριφασικές παροχές ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 85kVA (τύπου υπ’ αρ. 5, 6 και 7), και
στ) αγροτικής χρήσης ΧΤ, για τις τριφασικές παροχές ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 85kVA (τύπου υπ’ αρ. 5, 6 και 7).

2. Σε εφαρμογή της παρ. 1, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας δεν περιλαμβάνουν τη σχετική χρέωση Υ.Κ.Ω. στους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας των αντίστοιχων πελατών. Το ποσό το οποίο δεν χρεώνεται καταχωρίζεται σε ειδικό πεδίο του λογαριασμού με σημείωση περί της απαλλαγής από την υποχρέωση καταβολής χρεώσεων για την παροχή υπηρεσιών Υ.Κ.Ω. δυνάμει του παρόντος.

3. Για την περίοδο κατανάλωσης και τις κατηγορίες καταναλωτών της παρ. 1, ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.):

α) υπολογίζει, αλλά δεν τιμολογεί τους Εκπροσώπους Φορτίου, αναφορικά με τα χρηματικά ποσά των χρεώσεων Υ.Κ.Ω. που αντιστοιχούν στους πελάτες τους και στις ιδιοκαταναλώσεις των Αυτοπρομηθευόμενων Πελατών, κατά την υλοποίηση των αντίστοιχων μηνιαίων εκκαθαρίσεων του Διασυνδεδεμένου Συστήματος (Δ.Σ). και των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Μ.Δ.Ν.),
β) κατά τον υπολογισμό των εγγυήσεων των Εκπροσώπων Φορτίου για τις χρεώσεις Υ.Κ.Ω. του Δ.Σ και των Μ.Δ.Ν. δεν λαμβάνει υπόψη τα χρηματικά ποσά των χρεώσεων Υ.Κ.Ω. που αντιστοιχούν στους πελάτες τους και στις ιδιοκαταναλώσεις των Αυτοπρομηθευόμενων Πελατών».

Γιατί παραμένει κλειστό το μεγάλο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στον Αχελώο

Προχωρούν και μεγάλα υδροηλεκτρικά

Την δυνατότητα κατασκευής μεγάλων υδροηλεκτρικών ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 15 MW θεσπίζει με ειδική ρύθμιση το ΥΠΕΝ, τροποποιώντας την ισχύουσα νομοθετική πρόβλεψη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την νέα ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή την Τετάρτη, «η έκδοση οικοδομικής άδειας για την κατασκευή υπογείων Υδροηλεκτρικών Σταθμών με τις συνοδές υπέργειες εγκαταστάσεις τους, καθώς και Υδροηλεκτρικών Σταθμών ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των δέκα πέντε (15) MW γίνεται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης με την διαδικασία και υπό τους όρους του παρόντος».

Σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση του άρθρου 101 του ν. 4685/2020, εισάγεται η πρόβλεψη για τους μεγάλους υδροηλεκτρικούς σταθμούς ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 15 MW.

Αναλυτικά το άρθρο 120 έχει ως εξής:

Ρυθμίσεις για τη δόμηση μεγάλων και υπόγειων Υδροηλεκτρικών Σταθμών – Τροποποίηση άρθρου 101 ν. 4685/2020 Ο τίτλος και η παρ. 1 του άρθρου 101 του ν. 4685/2020 (Α’ 92), τροποποιούνται ως προς το εύρος της εφαρμογής τους, προκειμένου να συμπεριληφθούν και οι μεγάλοι υδροηλεκτρικοί σταθμοί, και διαμορφώνονται ως εξής:

«Άρθρο 101: Ρυθμίσεις για τη δόμηση μεγάλων και υπόγειων Υδροηλεκτρικών Σταθμών.

1.Η έκδοση οικοδομικής άδειας για την κατασκευή υπογείων Υδροηλεκτρικών Σταθμών με τις συνοδές υπέργειες εγκαταστάσεις τους, καθώς και Υδροηλεκτρικών Σταθμών ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των δέκα πέντε (15) MW γίνεται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης με την διαδικασία και υπό τους όρους του παρόντος».

Στοπ σε νέες θερμικές μονάδες

Τέλος με σχέδιο νόμου το ΥΠΕΝ βάζει τέλος στην κατασκευή νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο λιγνίτη, φυσικό αέριο ή πετρελαϊκά προϊόντα, καθώς θέτει απαγορευτικό στην έκδοση νέων αδειών παραγωγής για σταθμούς παραγωγής με ορυκτά καύσιμα. Όσον αφορά τις άδειες παραγωγής που έχουν ήδη εκδοθεί, προβλέπει τη διατήρηση όσων έχουν λάβει Προσφορά Σύνδεσης, ενώ οι υπόλοιπες παύουν αυτοδικαίως.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση έρχεται να συμπληρώσει την προδιαγεγραμμένη «αυλαία» στον λιγνίτη το αργότερο το 2028, όπως προβλέπει διάταξη του Κλιματικού Νόμου. Ο Κλιματικός Νόμος αναφέρει πως απαγορεύεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από στερεά ορυκτά καύσιμα (δηλαδή από λιγνίτη) από την 31η Δεκεμβρίου 2028. Μάλιστα, η προθεσμία μπορεί να «έρθει πιο μπροστά», με απόφαση που μπορεί να εκδοθεί μέχρι το 2025, αφού ληφθούν υπόψη η επάρκεια ισχύος και η ασφάλεια εφοδιασμού.

Όπως είναι φυσικό, η «ρήτρα» της Προσφοράς Σύνδεσης σημαίνει ότι η ρύθμιση του νέου νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ δεν καταλαμβάνει τις τρεις μονάδες αερίου που βρίσκονται ήδη σε δοκιμαστική λειτουργία ή υπό ανάπτυξη. Υπενθυμίζεται ότι σε δοκιμαστική λειτουργία βρίσκεται ο νέος σταθμός της Mytilineos, ενώ αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται η μονάδα της Motor Oil και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή, όπως και ο σταθμός των ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και Ομίλου Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη. Προσφορά Σύνδεσης έχει επίσης εξασφαλίσει και η Elpedison για τη νέα μονάδα αερίου που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στη Θεσσαλονίκη.

Για όσες εταιρείες έχουν πάντως ήδη Προσφορά Σύνδεσης και για τον οποιονδήποτε λόγο δεν επιθυμούν να κατασκευάσουν μονάδα αερίου, η διάταξη τους δίνει τη δυνατότητα να μετατρέψουν την άδεια παραγωγής σε άδεια για μονάδα αποθήκευσης έως το 50% της ισχύος της σχεδιαζόμενης μονάδας.