Συνεχίζουν να «καλπάζουν» οι online αγορές σούπερ μάρκετ
Η μεγαλύτερη ανάπτυξη στον κλάδο σημειώθηκε το γ’ τρίμηνο με άνοδο πωλήσεων 18%!
Άνοδο 5% στην αξία των online πωλήσεων παρουσίασε ο κλάδος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το δωδεκάμηνο του 2022 συγκριτικά με το 2021, με τον συνολικό κύκλο εργασιών να αγγίζει τα 266 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, χωρίς όμως να περιλαμβάνονται οι Q-Commerce παίκτες Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt που κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο ετήσιο report που δημοσίευσε η Convert Group, η μεγαλύτερη ανάπτυξη στον κλάδο σημειώθηκε στο 3ο τρίμηνο του έτους με 18% αύξηση πωλήσεων και στο 4ο τρίμηνο με 10% αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με το 2021.
Σημαντικές οι εκπτώσεις
Ο κλάδος των online super market συνεχίζει να καταγράφει σημαντικές εκπτώσεις και το 2022, σύμφωνα με την Convert Group. Συγκεκριμένα, τα προϊόντα πωλήθηκαν online με κατά μέσο όρο 35% έκπτωση επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής των κατασκευαστών.
Οι καταναλωτές αγόρασαν online πάνες φθηνότερες κατά 39%, προϊόντα γυναικείας υγιεινής φθηνότερα κατά 37%, δημητριακά φθηνότερα κατά 36%, χαρτί τουαλέτας φθηνότερο κατά 32% και είδη καθαρισμού φθηνότερα κατά 26%. Γενικότερα ο πληθωρισμός επηρέασε σημαντικά τις εκπτώσεις που φτάνουν στην τσέπη καταναλωτή, αφού το 2021 αυτές είχαν ανέλθει στο 39%.
Όσον αφορά στις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία (ευρώ) online αγορών το διάστημα που μελετά η ετήσια έρευνα, σημειώνονται οι εξής μεταβολές: +20% σε προϊόντα για κατοικίδια, +9% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +7% σε προϊόντα αρτοποιίας, +6% σε ποτά και αναψυκτικά, +4% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +4% σε προϊόντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά, +3% σε φρέσκα τρόφιμα και +2% σε κατεψυγμένα τρόφιμα.
Συγκρατεί τις αγορές ο πληθωρισμός
Κατά την διάρκεια ολόκληρου του έτους, ο μέσος καταναλωτής αγόρασε 34,3 προϊόντα σε κάθε παραγγελία του, ξοδεύοντας 78 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Τα 12,6 από αυτά τα προϊόντα ανήκουν στην κατηγορία των φρέσκων τροφίμων.
Η μείωση που καταγράφεται στον αριθμό των προϊόντων, που περιλαμβάνονται σε κάθε παραγγελία μαζί με την ταυτόχρονη αύξηση των συνολικών παραγγελιών, επιβεβαιώνει, σύμφωνα με το report της Convert Group, την πλέον τάση των καταναλωτών για διεκπεραίωση μικρότερων αλλά και συχνότερων παραγγελιών από το online κανάλι.
Μάλιστα, ο πληθωρισμός επηρεάζει εμφανώς τα καταναλωτικά καλάθια, καθώς καταγράφονται +7% αυξήσεις στην μέση τιμή τεμαχίου. Στα marketing κανάλια, το 45% της αξίας των παραγγελιών προέρχονται από απευθείας (direct) επισκέψεις στα online super markets (δηλαδή οι καταναλωτές πληκτρολογούν απευθείας την ηλεκτρονική. διεύθυνση του site ή την έχουν αποθηκεύσει στους σελιδοδείκτες τους), σημειώνοντας μια αύξηση 6 ποσοστιαίων μονάδων συγκριτικά με το 2021.
Επιβεβαιώνεται με αυτό τον τρόπο η σταθερή προτίμηση των καταναλωτών προς συγκεκριμένες αλυσίδες super market. Ταυτόχρονα, στην παρούσα έρευνα, καταγράφεται μια συνολική μείωση 5 ποσοστιαίων μονάδων συγκριτικά με το προηγούμενο έτος στις παραγγελίες που προήλθαν από διαφημίσεις Google (21%) αλλά και οργανικά αποτελέσματα (19%).
Αναφορικά με τις συσκευές, παρατηρείται η επανεμφάνιση των mobile & tablet συσκευών που στις προτιμήσεις των καταναλωτών πλέον συγκεντρώνουν το 48% των παραγγελιών έναντι των desktops & laptops, οι οποίες κυριάρχησαν και το 2022 με το 52% των παραγγελιών.
Επιπροσθέτως, η Δευτέρα εξακολουθεί να αποτελεί την πιο δημοφιλή ημέρα για την διεξαγωγή των παραγγελιών, με τις ώρες 09:00-12:00 το πρωί να συγκεντρώνουν τις περισσότερες αγορές στο online κανάλι.
«Ψήφος εμπιστοσύνης» και στα φαρμακεία
Με ρυθμό ανάπτυξης 13% κινήθηκε η αξία των online πωλήσεων ακόμη και μετά το πέρας των επιπτώσεων του κορονοϊού στον κλάδο των Online Φαρμακείων το 2022 συγκριτικά με το 2021.
H συνολική αξία των αγορών στα Online Φαρμακεία άγγιξε τα 271 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Convert Group.
Τα online φαρμακεία συνεχίζουν να καταγράφουν σημαντικές εκπτώσεις και το 2022: τα προϊόντα πωλήθηκαν online με κατά μέσο όρο 41% έκπτωση επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής των κατασκευαστών. Οι καταναλωτές αγόρασαν online διαγνωστικά test κορωνοϊού φθηνότερα κατά 62%, μάσκες προστασίας φθηνότερα κατά 60%, μουρουνέλαιο φθηνότερα κατά 45%, μάσκες ματιών φθηνότερα κατά 44% και βιταμίνη C φθηνότερα κατά 44%.
Οι εκπτώσεις από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία προς τον καταναλωτή έμειναν σταθερές σε σχέση με το 2021. Στις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία (€) online αγορών το 2021 παρατηρούμε τις παρακάτω μεταβολές σε σχέση με το 2020: +27% σε προϊόντα υγείας (με τις χειρουργικές και φαρμακευτικές μάσκες να συγκαταλέγονται σε αυτήν την κατηγορία), +22% σε βρεφικά και παιδικά είδη, +10% σε συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες, +10% σε διάφορα προϊόντα και +9% σε προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας.
Μάλιστα, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό της αξίας των πωλήσεων συνεχίζει να προέρχεται από την κατηγορία των προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας (46%), οι κατηγορίες των προϊόντων υγείας, συμπληρωμάτων διατροφής και βιταμινών και βρεφικών και παιδικών ειδων γνωρίζουν μεγαλύτερη ανάπτυξη συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Επιπροσθέτως, το μέσο αγοραστικό καλάθι κατά την διάρκεια ολόκληρου του έτους μειώθηκε κατά €1,20 στα €43,60 συμπεριλαμβανομένου το ΦΠΑ συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Η μέση ποσότητα προϊόντων αυξήθηκε 1% φτάνοντας στα 4,8 τεμάχια με περίπου 2 από εκείνα να ανήκουν στην προϊοντική κατηγορία Περιποίησης και Προσωπικής Φροντίδας. Αντιθέτως, η μέση αξία των προϊόντων μειώθηκε κατά 4% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.