Καταναλωτική εμπιστοσύνη: Σημαντική άνοδος του δείκτη τον Νοέμβριο
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ουσιαστικά φαίνεται να διορθώνεται η πολύ ισχυρή επιδείνωση του προηγούμενου μήνα και ο δείκτης να επανέρχεται στο επίπεδο του Σεπτεμβρίου
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώνεται αισθητά τον Νοέμβριο καθώς διαμορφώνεται στις –51,9 από –57,9 μονάδες τον Οκτώβριο, επίπεδο όμως πολύ χειρότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-38,5 μονάδες)12.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ουσιαστικά φαίνεται να διορθώνεται η πολύ ισχυρή επιδείνωση του προηγούμενου μήνα και ο δείκτης να επανέρχεται στο επίπεδο του Σεπτεμβρίου. Η παρατεταμένη καλοκαιρία που καθυστερεί την επίδραση στο ζήτημα της θέρμανσης ενδεχομένως να εξηγούν αυτή τη βελτίωση, όπως και η επίδραση των παρεμβάσεων οικονομικής ενίσχυσης έναντι της ακρίβειας.
Το ΙΟΒΕ επισημαίνει, ότι σαφώς η τάση αυτή είναι πανευρωπαϊκή, όμως οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι περισσότερο απαισιόδοξοι καταναλωτές στην ΕΕ, με αισθητή διαφορά από τους υπόλοιπους. Ακολουθούν οι καταναλωτές σε Ουγγαρία και Πορτογαλία, με επίπεδο δείκτη –47,4 και -38,3 μονάδες αντίστοιχα.
Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης βρίσκονται η Λιθουανία (-8,2) και η Φιλανδία (-16,3). Χαρακτηριστικό των αποτελεσμάτων το τελευταίο διάστημα είναι ότι πλέον καμιά χώρα δεν βρίσκεται στο θετικό πεδίο τιμών. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -25,8 μονάδες στην ΕΕ και στις -23,9 μονάδες στην Ευρωζώνη. Αναλυτικά:
- Ηπιότερη αποτίμηση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες αποκλιμακώνονται ήπια τον Νοέμβριο στις -54,5 μονάδες (έναντι -55,5). Το 70% (από 71%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 2% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -21,0 και -20,5 μονάδες αντίστοιχα.
- Λιγότερο απαισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκαν τον Νοέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -50,6 (από -59,8) μονάδες τον Οκτώβριο.
Το 62% (από 74%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 3% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -17,1 και -15,6 μονάδες αντίστοιχα.
- Ευοίωνες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε σημαντική υποχώρηση τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις -55,1 (από –64,5) μονάδες. Το 67% (από 79%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 18% (από 12%) το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -44,8 και -38,3 μονάδες αντίστοιχα.
- Ήπια βελτίωση της πρόθεσης για μείζονες αγορές Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε ελαφρά, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -47,3 (από -51,9) μονάδες. Το 55% των καταναλωτών (από 63%) προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% (από 7%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -20,1 μονάδες στην ΕΕ και στις -21,2 μονάδες στην Ευρωζώνη.
Ανεργία – αποταμίευση
Μικρή υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση. Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένισε ελαφρά τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις –72,2 μονάδες (από -70,5). Το 88% (από 86%) των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 10% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -1,9 μονάδες στην ΕΕ και στις -1,5 μονάδες στην Ευρωζώνη.
- Βελτίωση στις προβλέψεις για την ανεργία. Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησε τον Νοέμβριο, στις +38,3 μονάδες, από +43,4 τον Οκτώβριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας υποχώρησε σημαντικά στο 16% (από 62%), με το 18% (από 12%) των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +29,7 και +26,0 μονάδες.
- Εξασθένιση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών. Ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησε τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις +41,2 μονάδες, έναντι +51,1 μονάδων τον Οκτώβριο. Το 64% (από 75%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 13% αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +30,3 και 30,1 μονάδες αντίστοιχα.
- Βελτίωση του ποσοστού που «μόλις τα βγάζει πέρα». Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» ενισχύθηκε στο 65% (από 60%), ενώ στο 12% (από 14%) υποχώρησε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 16% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» υποχώρησε στο 6%.
- Υποχώρηση του ποσοστού των νοικοκυριών που είναι αβέβαια για τη μελλοντική οικονομική κατάστασή τους. Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 56% έκρινε τον Νοέμβριο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, ποσοστό χαμηλότερο σε σχέση με το 61% του προηγούμενου μήνα.