Τα ορόσημα στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια
Μέσα στον Οκτώβριο αναμένονται εξελίξεις για Βόλο και Ηγουμενίτσα ενώ έπεται, το α’ τρίμηνο του 2023, το λιμάνι του Ηρακλείου. Ενδιαφέρον για τη μαρίνα της Πύλου.
Σε πρώτο πλάνο μπαίνει εκ νέου για το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) η αξιοποίηση των λιμανιών που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του και αποτελούν πόλο έλξης για ελληνικά και ξένα κεφάλαια.
Μέσα στον Οκτώβριο εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου, με το Ταμείο να δημοσιεύει την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος. Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στην καρδιά της ηπειρωτικής χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, έχουν προσελκύσει κατά καιρούς το ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων εταιρειών, οι οποίες κοιτάζουν θετικά την τοποθέτησή τους στον Βόλο.
Εκτός από το γεγονός ότι από το 1988 μέχρι και σήμερα διατηρεί μια θέση μεταξύ των πέντε ελληνικών λιμένων με τη μεγαλύτερη διακίνηση εμπορευμάτων, πρόκειται για ένα από τα λιμάνια που ενισχύουν σταδιακά τη θέση τους στον χώρο της κρουαζιέρας. Υψηλής σημασίας για την πορεία του διαγωνισμού εκτιμάται, την ίδια στιγμή, ότι είναι η ανάθεση της μελέτης για τη σύνδεση του λιμένα με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το α’ 15νθήμερο του Οκτωβρίου εκπνέει η ημερομηνία για την κατάθεση των βελτιωμένων προσφορών σχετικά με την εκμετάλλευση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Τα ξίφη τους, σύμφωνα με τις πληροφορίες, θα διασταυρώσουν η κοινοπραξία που απαρτίζεται από τις Grimaldi Euromed S.p.A. – Mινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. & Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική Α.Ε. και ο ΟΛΘ.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερης σημασίας λιμάνι, αφού γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο στην Ιταλία και στις βαλκανικές χώρες της Αδριατικής και ως εκ τούτου αποτελεί μια σημαντική γέφυρα από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Στην ανάπτυξη του συγκεκριμένου λιμανιού εκτιμάται ότι θα συμβάλει και η δημιουργία μαρίνας στην Ηγουμενίτσα, εξέλιξη που καθιστά την περιοχή μία από τις δυναμικότερες τουριστικές περιοχές της Ηπείρου.
Η εκμετάλλευση του λιμανιού του Ηρακλείου
Στην τελική ευθεία αναμένεται να μπει και η διαδικασία για την εκμετάλλευση του λιμανιού του Ηρακλείου Κρήτης, καθώς μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 τοποθετείται η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού. Η γεωστρατηγική θέση του κρητικού λιμανιού στο κέντρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου, οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτό, η δυνατότητα ανάπτυξης μικρού διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και η καθιέρωσή του τα τελευταία χρόνια σε λιμένα εκκίνησης (home porting) για την κρουαζιέρα αποτελούν μαγνήτη για τους επενδυτές, οι οποίοι επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματά του, ενισχύοντας παράλληλα τη δική τους παρουσία.
Στην επόμενη φάση για τη διεκδίκηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (67% κατ’ ελάχιστον) του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου έχουν περάσει η Olete Limited, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. – Μινωικές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, η κοινοπραξία Portek International Private Limited – GPH Cruise Port Finance LTD, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε. – Attica Grοup, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Aviareps Ελλάς Α.Ε., η κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – Goldenstep Shipping Limited, η ΟΛΘ Α.Ε. και η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – JCC S.A.L.
Για τις 4 Νοεμβρίου έχει μετατεθεί, την ίδια στιγμή, η ημερομηνία υποβολής προσφορών για τη μαρίνα της Πύλου, όπως προβλέπεται από τη σχετική σύμβαση, μετά τις τροποποιήσεις που έκανε το ΤΑΙΠΕΔ σε ορισμένους όρους της πρόσκλησης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, μάλιστα, δύο επενδυτικά σχήματα φαίνεται ότι έχουν εκδηλώσει μέχρι στιγμής ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της εν λόγω μαρίνας.