ΥΠΟΙΚ: Οικονομική ενίσχυση σε Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και Fraport
Στην Ολομέλεια της Βουλής οδηγείται προς ψήφιση το νομοσχέδιο οικονομικής στήριξης των αεροδρομίων. Με αυτό, το δημόσιο διευθετεί το θέμα της αποζημίωσης της Fraport-Greece και της οικονομικής στήριξης του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που επλήγησαν από τους περιορισμούς στις μετακινήσεις κατά την πανδημία. Συνολικά, παρέχονται απαλλαγές ή και καταβολές ποσών της τάξης των 300 εκατ. ευρώ στις δύο εταιρείες.
Υπενθυμίζεται ότι η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά το 2020 μειώθηκε κατά 68,4% στα 8,07 εκατομμύρια επιβάτες από 25,57 εκατομμύρια επιβάτες το 2019. Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport-Greece η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 71,4% στα 8,6 εκατομμύρια από 30,15 εκατομμύρια το 2019.
Η αποζημίωση για τη Fraport-Greece ισούται με 177 εκατομμύρια ευρώ και αφορά τις ζημίες που υπέστη η παραχωρησιούχος κατά το 2020. Τα 177 εκατομμύρια δεν θα καταβληθούν στην εταιρεία αλλά αυτή θα απαλλαγεί από κάποια εκ των ετήσιων σταθερών και μεταβλητών τιμημάτων που καταβάλλει και ανάλογα και με την επιβατική κίνηση από φέτος και στο εξής. Το μοντέλο αυτό κρίθηκε ως το πλέον συμφέρον για το ελληνικό Δημόσιο καθώς με βάση την σύμβαση μεταξύ δημοσίου και Fraport η τελευταία έχει πολύ συγκεκριμένο αποζημιωτικό δικαίωμα που στην περίπτωση που το διεκδικούσε από την διαιτησία θα έπρεπε αυτό να καταβληθεί εφάπαξ και τοις μετρητοίς δημιουργώντας σοβαρές δημοσιονομικές αναταράξεις.
Στον ΔΑΑ η στήριξη είναι ύψους 130 εκατομμυρίων και αφορά τη χρήση του 2020 ενώ θα προχωρήσει μόλις εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ. Περίπου 51,5 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν σε μετρητά, ενώ το υπόλοιπο ποσό προκύπτει από συμψηφισμό του ετήσιου ανταλλάγματος που υποχρεούται να καταβάλλει η εταιρεία.
Το κέιμενο της ανακοίνωσης του υπουργείου Οικονομικών:
Κατατέθηκε σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την οικονομική αποκατάσταση των παραχωρησιούχων, αφενός, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, και αφετέρου των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων Αιγαίου, Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιονίου, λόγω των ληφθέντων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού κατά το έτος 2020.
Η πρόβλεψη αυτή καθίσταται απαραίτητη διότι πρόκειται για καίριες υποδομές της χώρας, των οποίων η εύρυθμη λειτουργία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ομαλή διαβίωση στις περιοχές που εξυπηρετούν, και επειδή οι συγκεκριμένες υποδομές υπέστησαν ιδιαίτερα βαρύ πλήγμα από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης και τους συνακόλουθους, αναγκαίους, περιορισμούς στις μετακινήσεις.
Ειδικότερα, στην περίπτωση των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων Αιγαίου, Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιονίου, η οικονομική αποκατάσταση των παραχωρησιούχων υλοποιείται μέσω συμφωνίας, που συνάφθηκε, κατ’ εφαρμογή των από 14 Δεκεμβρίου 2015 Συμβάσεων Παραχώρησης, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, των παραχωρησιούχων εταιρειών και του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τα τρία συναρμόδια Υπουργεία – Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών, και Εθνικής Άμυνας. Το ποσό της καταβλητέας αποζημίωσης συμφωνήθηκε να εξοφληθεί διά συμψηφισμού με πληρωτέες αμοιβές των παραχωρησιούχων προς το ΤΑΙΠΕΔ.
Στην περίπτωση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η οικονομική αποκατάσταση του παραχωρησιούχου υλοποιείται μέσω της διαδικασίας των εγκρινόμενων κρατικών ενισχύσεων, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 107 παρ.2 περ. β της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), και θα πραγματοποιηθεί συνδυαστικά, διά της άμεσης επιχορήγησης και διά συμψηφισμού με υποχρεώσεις καταβολής αμοιβής για τη χορήγηση προς αυτόν δικαιωμάτων, σύμφωνα με τη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου.
Με τον τρόπο αυτό, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών παρέχουν ενεργά τη δίκαιη και αναλογική αρωγή τους στις κομβικής σημασίας υποδομές της χώρας, των οποίων η αδιάλειπτη λειτουργία αποτελεί προτεραιοποιημένη παρεχόμενη υπηρεσία προς τους πολίτες.