Τα "φάουλ" του φορολογικού νομοσχεδίου
Τέσσερις σημαντικές κίτρινες κάρτες στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο βγάζει η αγορά και οι φορολογούμενοι. Πρόκειται για ηχηρές απουσίες διατάξεων τις οποίες περίμενε ο επιχειρηματικός κόσμος αλλά και για παρεμβάσεις που ουσιαστικά ακυρώνουν ελαφρύνσεις και άλλες θετικές για τους φορολογούμενους διευθετήσεις.
Το νομοσχέδιο, ωστόσο, δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή. Βρίσκεται στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης που σημαίνει ότι υπάρχουν χρονικά περιθώρια για βελτιώσεις και διορθώσεις.Τα σημαντικότερα "φάουλ" του φορολογικού νομοσχεδίου είναι, σύμφωνα με έμπειρους φοροτεχνικούς και συμβούλους επιχειρήσεων, τα εξής:
- η απουσία της διάταξης για τον διπλασιασμό του χρόνου συμψηφισμού των ζημιών που καταγράφουν οι επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι ο χρόνος συμψηφισμού των ζημιών θα επεκτεινόταν από τα πέντε στα δέκα έτη. Η διάταξη αυτή θα βοηθούσε σημαντικά τον επιχειρηματικό κόσμο, την οικονομία και την απασχόληση γενικότερα καθώς περιορίζει το φορολογικό βάρος των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν για κάποιες χρήσεις σημαντικές ζημιές τις οποίες δεν μπορούν να συμψηφίσουν στο χρονικό όριο της 5ετίας λόγω περιορισμένης κερδοφορίας. Η παρέμβαση αυτή θα βοηθούσε εξαιρετικά τις επιχειρήσεις που δοκιμάστηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετούς κρίσης και παρά την καταγραφή ζημιών κατάφεραν να παραμείνουν ζωντανές. Με τον συμψηφισμό των ζημιών σε ορίζοντα 10ετίας θα μπορούσαν να ανακάμψουν γρηγορότερα σε μια περίοδο που η οικονομία βγαίνει από το τούνελ.
- η μη διόρθωση της αδικίας με την επιβολή προστίμων στις περιπτώσεις τροποποιητικής δήλωσης παρακρατούμενων και άλλων φόρων. Στην περίπτωση που μια επιχείρηση έχει υποβάλλει εμπρόθεσμα την αρχική δήλωση απόδοσης παρακρατούμενου φόρου και προχωρά στην υποβολή τροποποιητικής δήλωσης η οποία είτε αυξάνει είτε μειώνει τον αποδιδόμενο φόρο, της επιβάλλεται πρόστιμο και τόκος. Το λογικό, όπως σημειώνουν σύμβουλοι επιχειρήσεων, είναι να επιβάλλεται μόνο τόκος και όχι πρόστιμο. Ειδικά στις περιπτώσεις που η επιχείρηση έχει ήδη αποδώσει μεγαλύτερο ποσό στο δημόσιο και ζητά να της επιστραφεί κάποιο μέρος
- η φορολόγηση ορισμένων κατηγοριών αποθεματικών τα οποία είναι σήμερα αφορολόγητα. Τα αποθεματικά δημιουργήθηκαν στο παρελθόν από επιχειρήσεις κάνοντας χρήση σχετικών διατάξεων οι οποίες προέβλεπαν ότι δεν θα φορολογηθούν.
- η ουσιαστική ακύρωση της φορο-απαλλαγής για την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση ακινήτων μέσω μερικών κρίσιμων λεπτομερειών. Η έκπτωση φόρου 40% δίνεται μόνο για τις εργασίες και όχι για τα υλικά ενώ "προκλητική" είναι η πρόβλεψη του νομοσχεδίου ότι όσοι κάνουν χρήση της συγκεκριμένης φοροαπαλλαγής χάνουν έως το τέλος του 2026 την έκπτωση 5% από το εισόδημα ενοικίων χωρίς παραστατικά. Σήμερα ένας φορολογούμενος που δηλώνει ετήσιο εισόδημα από ενοίκια, για παράδειγμα, 30.000 ευρώ φορολογείται για 28.500 ευρώ καθώς 1.500 ευρώ αφαιρούνται λόγω αποσβέσεων και δαπανών συντήρησης χωρίς δικαιολογητικά. Με δεδομένο ότι η απαίτηση του ιδιοκτήτη να εκδοθεί τιμολόγιο ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών θα συνοδευτεί από χρέωση ΦΠΑ 24% και θα χαθεί και η έκπτωση από το εισόδημα, το ουσιαστικό όφελος για τον ιδιοκτήτη από τη συγκεκριμένη φοροαπαλλαγή περιορίζεται δραματικά σε σημείο που να υπάρχουν αμφιβολίες για το αν συμφέρει τελικά.