Επενδυτικά εργαλεία νέας γενιάς για μικρομεσαίους με δυναμική
Τα επενδυτικά εργαλεία νέας γενιάς αποτελούν κατά γενική ομολογία αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε μια εποχή που ο τραπεζικός δανεισμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος και όταν δίνεται θεωρείται ακριβός.
Τα εταιρικά ομόλογα, το crowd funding και τα ελληνικά funds, είναι τα νέα χρηματοδοτικά προϊόντα που απευθύνονται σε υγιείς μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αναζητούν κεφάλαια για να υποστηρίξουν τα επενδυτικά τους προγράμματα και την επέκταση τους σε νέες αγορές. Ταυτόχρονα, τα εργαλεία αυτά προσελκύουν το ενδιαφέρον επενδυτών, θεσμικών ή ιδιωτών, οι οποίοι αναζητούν ελκυστικότερες αποδόσεις για τα κεφάλαια τους, σε άμεση συνάρτηση με το επενδυτικό ρίσκο που αναλαμβάνουν. Τις προδιαγραφές τους και τη λειτουργία τους μίλησε αναλύει ο επικεφαλής των Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της Crowe Sol και Πρόεδρος του Συνδέσμου Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΣΜΕΧΑ), ο κ. Σπύρος Κυρίτσης.
Τα εταιρικά ομόλογα
«Το θεσμικό πλαίσιο στη χώρα, δίνει πλέον τη δυνατότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αντλούν χρήματα από την Κεφαλαιαγορά, χωρίς να υποχρεούνται να εισάγουν τις μετοχές της εταιρείας στο Χρηματιστήριο. Οι εταιρείες μπορούν να εκδώσουν εταιρικά ομόλογα μέχρι 5 εκατ. ευρώ και να εισάγουν τις ομολογίες για διαπραγμάτευση στο Χρηματιστήριο, χωρίς πολλές ‘βαριές’ διαδικασίες και αυξημένο κόστος. Είναι ωστόσο σημαντικό, η επιχείρηση να ‘κατευθύνεται’ από τον κατάλληλο σύμβουλο, ο οποίος γνωρίζοντας τη λειτουργία και τους κανόνες της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, θα βοηθήσει την εταιρεία να παρουσιάσει σωστά την εταιρική της ταυτότητά και τις προοπτικές της στο επενδυτικό κοινό, από το οποίο στοχεύει να συγκεντρώσει τα χρήματα που έχει ανάγκη.
Όπως εξηγεί ο κ. Κυρίτσης, εκτός των ποσοτικών πλεονεκτημάτων που προσφέρει το συγκεκριμένο επενδυτικό εργαλείο, που κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος τον τελευταίο χρόνο, υπάρχουν και πολλά ποιοτικά οφέλη, όπως η αύξηση της αναγνωρισιμότητας και προβολής της εταιρίας και των προϊόντων της σε ένα μεγάλο κοινό, χωρίς να ξοδευθούν επιπλέον χρήματα για διαφήμιση. Ταυτόχρονα, η μικρομεσαία επιχείρηση αποκτά και μια κουλτούρα εσωτερικής εταιρικής διακυβέρνησης, στοιχείο εξαιρετικά χρήσιμο στις προσπάθειες της για την επέκταση της στο εξωτερικό. «Πρόκειται για ένα ποιοτικό όφελος, εξαιρετικά σημαντικό για την επιχείρηση» σημειώνει.
To crowd funding
Ξεκίνησε από την Αμερική και επεκτείνεται με γοργούς ρυθμούς σε όλο τον κόσμο, ειδικά στον χώρο των start-up επιχειρήσεων. Το crowdfunding με απλά λόγια είναι η χρηματοδότηση από το πλήθος. Συνήθως πρόκειται για τη χρηματοδότηση κάποιου έργου /project ή κάποιας ιδέας από πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι προσφέρουν ένα συγκεκριμένο ποσό ο καθένας, αλλά από τη συμβολή όλων καλύπτεται ο οικονομικός στόχος για κάθε έργο. Ο κ. Κυρίτσης εξηγεί: «Η εταιρεία που θέλει να αντλήσει κεφάλαια, οφείλει να παρουσιάσει ένα ξεκάθαρο και μακροπρόθεσμο business plan της σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα και όποιοι επενδυτές πειστούν για τις προοπτικές της , συμμετέχουν στην χρηματοδότηση της».
Πρόκειται για ένα εργαλείο που μαγνητίζει το βλέμμα όλο και περισσότερων πελατών-επενδυτών, οι οποίοι αναζητούν ελκυστικές αποδόσεις για τα χρήματα τους, σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα και τους κινδύνους αυτής της επένδυσης. Στην Ελλάδα αυτό το πλαίσιο λειτουργεί εδώ και ένα χρόνο, έχοντας τεθεί σε λειτουργία η πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα crowdfunding, με διαχειριστή την Ελληνοαμερικάνικη ΑΕΠΕΥ, η οποία συνεργάζεται με την εταιρία Crowd Policy η οποία διαθέτει και υποστηρίζει την ηλεκτρονική πλατφόρμα και την εταιρία ΣΟΛ Consulting η οποία αναλαμβάνει την αποτίμηση της εταιρίας που αναζητά κεφάλαια μέσα από την πλατφόρμα, ή τη διενέργεια των απαιτούμενων οικονομικών ελέγχων. Η ύπαρξη διακριτών ρόλων στην λειτουργία αυτής της πλατφόρμας διασφαλίζει το μέγιστο βαθμό αξιοπιστίας και διαφάνειας του συγκεκριμένου χρηματοδοτικού εργαλείου.
Funds
Το τρίτο εναλλακτικό επενδυτικό εργαλείο, είναι τα επενδυτικά funds, με κεφάλαια που προέρχονται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία (funds) αποσκοπούν στην ανεύρεση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τη συμμετοχή τους στο μετοχικό τους κεφάλαιο, έτσι ώστε να συνδράμουν στην επέκταση και την περαιτέρω ανάπτυξη τους. Η βασική παράμετρος για τη χρήση των προαναφερόμενων εργαλείων, είναι να αντιληφθεί ο επιχειρηματίας – ιδιοκτήτης μιας μικρομεσαίας επιχείρησης, ότι τα εργαλεία αυτά ανοίγουν νέες προοπτικές για την επιχείρηση του και του προσφέρουν την αναγκαία χρηματοδότηση μέσα σε ένα πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από κανόνες και διαφάνεια.
«Οι επιχειρηματίες έχουν επιλογές» υποστηρίζει ο κ. Κυρίτσης «και η αγορά προσφέρει την κατάλληλη τεχνογνωσία και επιλογές, ώστε να επιλέξουν αυτή που ταιριάζει καλύτερα στο προφίλ της εταιρείας τους και να τη διαχειριστούν μετέπειτα με τον αποτελσματικότερο τρόπο. Δεν πρόκειται για παράτολμες ή παράτυπες πρακτικές, αλλά απαιτείται χρόνος, σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση για να κατανοήσουν οι επιχειρηματίες τα όσα προτείνουν οι σύμβουλοι σήμερα.
Ειδικά όταν έχει προηγηθεί μια 30κονταετία σχεδόν απόλυτου τραπεζικού δανεισμού». Στην ερώτηση αν μπορούν να αρθούν οι δυσκολίες χρηματοδότησης στο υφιστάμενο επιχειρηματικό περιβάλλον, ο κ. Κυρίτσης απαντά θετικά. «Γιατί από τη στιγμή που ο επιχειρηματίας έχει σαφές, καθαρό, επενδυτικό πλάνο, γνωρίζει τον κλάδο του, διακρίνει τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται και αντιλαμβάνεται τα οφέλη από το ‘άνοιγμα’ της επιχείρησης του μέσα από τα προαναφερόμενα επενδυτικά εργαλεία, θα βρεί την ‘ανταπόκριση’ ώστε να ικανοποιήσει τις ανάγκες του για χρηματοδότηση. Αν και οι τράπεζες θα συνεχίσουν να είναι ο βασικός πυλώνας χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, αυτά τα εργαλεία δίνουν νέες-συμπληρωματικές λύσεις που ικανοποιούν απόλυτα τον επιχειρηματία, τόσο σε ποσοτικό όσο και σε ποιοτικό επίπεδο, τον εκπαιδεύουν για να αναπτυχθεί και να διαδραματίσει ρόλο ακόμα και στην παγκόσμια αγορά.