Μαρία Αγγελικούση: Aπό γιατρός σε χώρες της Αφρικής στο τιμόνι του μεγαλύτερου ελληνικού στόλου
Η 40χρονη πλοιοκτήτρια αποδεικνύει ότι αν και σπούδασε και άσκησε το επάγγελμα του γιατρού στη Μεγάλη Βρετανία μέχρι το 2008 και αφιλοκερδώς σε χώρες της Αφρικής έχει τη ναυτιλία στο DNA της
Η Μαρία Αγγελικούση είναι η ισχυρότερη Ελληνίδα πλοιοκτήτρια δίνοντας μαζί με την επίσης Χιώτισσα στην καταγωγή Αγγελική Φράγκου έντονο άρωμα γυναίκας στην ελληνική ναυτιλία, η οποία είναι ανδροκρατούμενη. Οι δύο «καπετάνισσες» βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις της κορυφαίας ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο αφήνοντας πίσω τους άνδρες ανταγωνιστές τους. Αποχαιρέτησε το 2022 καταλαμβάνοντας τη 10η θέση στο Top 100 της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι σύμφωνα με τη λίστα του Forbes, σε ό,τι αφορά τους Ελληνες, το όνομά της είναι ψηλότερα από όλους. Βρίσκεται στην 455η θέση και η περιουσία της εκτιμάται σε 5,6 δισ. δολάρια, στα οποία φυσικά υπολογίζεται η αξία των 158 πλοίων του ναυτιλιακού ομίλου της, η οποία αυξήθηκε με την άνοδο της τιμής των ναύλων που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Λίγες εβδομάδες νωρίτερα είχε ανακηρυχθεί από το Bloomberg ως η πλουσιότερη «φιγούρα» στον κλάδο της ναυτιλίας.
Η 40χρονη Μαρία Αγγελικούση, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του αείμνηστου πατέρα της, Ιωάννη Αγγελικούση, στις 10 Απριλίου του 2021, αποδεικνύει ότι αν και σπούδασε και άσκησε το επάγγελμα του γιατρού στη Μεγάλη Βρετανία μέχρι το 2008 και αφιλοκερδώς σε χώρες της Αφρικής, έχει τη ναυτιλία στο DNA της.
Είχε γίνει ξεκάθαρη η επιθυμία του Γιάννη Αγγελικούση να αναλάβει εκείνη τον όμιλο όταν ο ίδιος το 2018 χρησιμοποίησε το όνομα Maran σε τρεις ξεχωριστούς βραχίονες της εταιρείας, τα δεξαμενόπλοια στη Maran Τankers, τα Gas Carriers στη Maran Gas και τα φορτηγά στη Maran Dry. Με τον χαμό του πατέρα της πολλοί ήταν εκείνοι που, αν όχι ευθέως, εμμέσως αμφισβήτησαν αν θα είχε την ικανότητα να σηκώσει το βάρος τόσο του ομίλου, που προσέγγιζε τότε τα 150 πλοία, όσο και του βαριού οικογενειακού ονόματος.
Τα δύο αυτά χρόνια η Μαρία Αγγελικούση, διευθύνουσα σύμβουλος του Angelicoussis Group, έχοντας στο πλευρό της άξια στελέχη, τα οποία η ίδια επέλεξε, οδηγεί τον όμιλο σταθερά σε μία άκρως ανταγωνιστική βιομηχανία.
Τα κοινά σημεία που έχει με τον πατέρα της, όπως επισημαίνουν άνθρωποι του επιχειρηματικού τους κύκλου, είναι η διορατικότητα και το πείσμα.
Σήμερα ο όμιλος διαχειρίζεται έναν στόλο από συνολικά 141 πλοία στο νερό, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 23,5 εκατομμυρίων τόνων dw και 9,4 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, συν τα 17 υπό ναυπήγηση, στο σύνολο 158 πλοία, φορτηγά, δεξαμενόπλοια, LNG που βρίσκονται κάτω από τρεις εταιρίες: τις Maran Dry, Maran Tankers και Maran Gas.
Ελληνική σημαία
Η Μαρία Αγγελικούση, συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση, είναι πρωτοπόρος τόσο στη στήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης όσο και του ελληνικού νηολογίου.
Από τα 141 πλοία, τα 124 είναι εγγεγραμμένα στο Ελληνικό Νηολόγιο, ποσοστό 87,9%! Επίσης, και τα 17 υπό ναυπήγηση πλοία είναι υπό ελληνική σημαία. Ο όμιλος Αγγελικούση απορροφά ετησίως περισσότερους από 300 νέους Ελληνες δόκιμους ναυτικούς, δείγμα της πίστης και προσήλωσης του ομίλου στον Ελληνα ναυτικό. Ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων δοκίμων που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο όμιλος, τόσο εν πλω όσο και στη στεριά, ανέρχεται σε περισσότερους από 1.200, γεγονός που τον τοποθετεί στην κορυφή των εταιρειών όσον αφορά την πρόσληψη Ελλήνων δοκίμων. Σύμφωνα με τη διοίκηση, τα επόμενα χρόνια ο όμιλος θα έχει άμεση ανάγκη να ναυτολογήσει ακόμη περισσότερους ναυτικούς.
Εκπαίδευση, ποιότητα και ασφάλεια
Επιπροσθέτως, οι δύο κεντρικές αξίες που χαρακτηρίζουν, μεταξύ άλλων, τις λειτουργίες του ομίλου Αγγελικούση είναι η ποιότητα και η ασφάλεια. Στο πλαίσιο αυτό λαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες με επίκεντρο την εκπαίδευση προκειμένου οι ναυτικοί που επανδρώνουν τα πλοία του να εξελίσσονται συνεχώς. Αιχμή του δόρατος στο εν λόγω εγχείρημα συνιστά το in-house training. Ο όμιλος Αγγελικούση διατηρεί Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικών, το Delphic Maritime Training Centre, το οποίο είναι εξοπλισμένο με σύγχρονες τεχνολογίες, όπως προσομοιωτές, και έχει ως στόχο τη συνεχή εκπαίδευση και βελτίωση των ναυτικών του, αλλά και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ομίλου στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές.
Τα ρεκόρ
Στο μεταξύ, πλοία του ομίλου σπάνε ρεκόρ πλέοντας ανά τον κόσμο. Ακόμη ένα έσπασε το «Maran Lupus», διαχείρισης της Maran Tankers. Είναι πλέον το μεγαλύτερο πλοίο που εισήλθε στον ποταμό Χάμπερ του Ηνωμένου Βασιλείου. Με μήκος 333 μέτρα, έδεσε στα τέλη Φεβρουαρίου στο Immingham Oil Terminal με την υποστήριξη πέντε ρυμουλκών. Το Immingham αποτελεί σημείο αγκυροβόλησης, αλλά όχι για πλοία αυτού του μεγέθους. Μόλις το 4% των πλοίων που διέρχονται από το σημείο είναι πετρελαιοφόρα.
Επίσης, μέσα στο 2023 το φορτηγό πλοίο «Maran Astronomer» του ομίλου είχε καταρρίψει ρεκόρ φόρτωσης σόγιας σε λιμένα της Βραζιλίας. Ειδικότερα, φόρτωσε 107.717 τόνους σόγιας με λιμάνια - προορισμούς σε Ολλανδία και Πολωνία. Η διαδικασία φόρτωσης ξεκίνησε στις 6 Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκε στις 12, με το φορτίο να συλλέγεται από πέντε διαφορετικούς τερματικούς: Cargill, Coamo I, Coamo II, Cotriguaçu και Public Silos. Το προηγούμενο ρεκόρ στο ίδιο λιμάνι το κατείχε πάλι το «Maran Astronomer» τρεις μήνες πριν, όταν το πλοίο της Maran Dry φόρτωσε 103.340 τόνους σόγιας.
Παραλαβές
Παράλληλα, ο όμιλος έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 17 πλοία, ενώ ενδιάμεσα έχει και παραλαβές νεότευκτων. Τον Μάρτιο παρέλαβε το πρώτο Capesize φορτηγό πλοίο διπλού καυσίμου -LNG και πριν από λίγες μέρες το δεύτερο Capesize φορτηγό πλοίο διπλού καυσίμου. Πρόκειται για το «Ubuntu Community» το οποίο ενέταξε την περασμένη εβδομάδα στον στόλο της η Maran Dry Management. Το πλοίο, που παρακολουθείται από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, παραδόθηκε στις 18 Απριλίου 2023 από τη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., Ltd. (SWS) και θα φέρει την ελληνική σημαία. Εχει μήκος 299,80 μέτρα, πλάτος 47,5 μέτρα και βάθος 24,70 μέτρα. Θα μπορεί να πλέει με LNG ως καύσιμο και ενσωματώνει σύγχρονη τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της βελτιστοποίησης της γάστρας, με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Το πρώτο Capesize, το «Ubuntu Unity», το οποίο εντάχθηκε στον στόλο της Maran Dry Management και θα ταξιδεύει με την ελληνική σημαία αφού το ενέγραψαν στο ελληνικό νηολόγιο, παραδόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2023 από τη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., Ltd. (SWS). Με χωρητικότητα φορτίου περίπου 190.000 mt, ολικό μήκος (LOA) 299,9 μ. και πλάτος 47,5 μ, το πλοίο σχεδιάστηκε για να περιλαμβάνει τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, ενώ παράλληλα είναι φιλικό προς το περιβάλλον.
Νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2023, η Maran Tankers παρέλαβε το νεότευκτο υπερδεξαμενόπλοιο - VLCC «Antonis I. Angelicoussis», χωρητικότητας 320.500 τόνων. Το πλοίο είναι εγγεγραμμένο στο Ελληνικό Νηολόγιο και θα μπορεί (ready) να καίει ως καύσιμο LNG ή αμμωνία. Επίσης, παρέλαβε το νεότευκτο VLCC «Maria I. Angelicoussis». H εταιρία έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή άλλων δύο VLCC, αδελφών αυτών που παρέλαβε, το «Maran Danae» και το «Μaran Dione».
Παραγγελίες
Το 2023 νέα παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο LNG Carriers έκανε η Maran Gas στις κορεατικές γιάρδες Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Πρόκειται για πλοία μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων με συνολικό κόστος ναυπήγησης τα 513 εκατ. δολάρια.