Το success story της κρουαζιέρας

25/04/2023, 21:00
Το success story της κρουαζιέρας

Τα ελληνικά λιμάνια και οι προβλέψεις για το 2023 - Η Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας, αναμένεται να καταγράψει αύξηση του οικονομικού οφέλους από τον κλάδο

Η κρουαζιέρα αποδεικνύεται βασική και συνεχώς ανερχόμενη πηγή εσόδων για τα ελληνικά λιμάνια. Το 2023 αναμένεται ακόμη καλύτερο με περισσότερα λιμάνια να «μπαίνουν στο παιχνίδι».

Ο κλάδος παγκοσμίως αναμένεται να γνωρίσει μεγαλύτερες πιένες την τρέχουσα χρονιά προσελκύοντας σύμφωνα με υπολογισμούς έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 παγκοσμίως ξεπερνώντας σημαντικά τα 29,7 εκατομμύρια που καταγράφηκαν το 2019, την τελευταία χρονιά πριν από την πανδημία.

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιριών Κρουαζιέρας - CLIA, η Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας, αναμένεται να καταγράψει αύξηση του οικονομικού οφέλους από τον κλάδο, με τον Πειραιά – το κορυφαίο λιμάνι της χώρας. Προβλέπεται ότι ο τζίρος θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο επιβάτες το 2023. Το 2021, η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, φτάνοντας το 1,1 δισ. ευρώ, έναντι 957 εκατ. ευρώ το 2019.

Ο κλάδος υποστήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με τις 15.100 από αυτές να βρίσκονται στην Ελλάδα.

Θεσσαλονίκη

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εισέρχεται δυναμικά στην κρουαζιέρα. Τριάντα μία φορές θα δέσει εντός του 2023, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το κρουαζιερόπλοιο «Celestyal Crystal». Οι επιβάτες-τουρίστες θα επισκέπτονται την Βεργίνα, θα κάνουν περιήγηση στην πόλη, επισκέψεις σε αξιοθέατα όπως ο Λευκός Πύργος, ο Άγιος Δημήτριος, η Ροτόντα και τα Κάστρα. Το Celestyal Crystal, με βάση τα στοιχεία στην ιστοσελίδα της ΟΛΘ Α.Ε., είναι το κρουαζιερόπλοιο, με την άφιξη του οποίου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 17 Δεκεμβρίου, θα ολοκληρώσει τη φετινή σεζόν.

Για το 2023 έχουν επιβεβαιωθεί 69 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, από 22 εταιρίες, πέντε εκ των οποίων ενέταξαν στο πρόγραμμά τους την πόλη για πρώτη φορά. Το 2022, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης έδεσαν 61 κρουαζιερόπλοια, από 17 το 2021, ενώ πέρυσι η σεζόν άνοιξε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, στις 5 Φεβρουαρίου, και το τελευταίο «έδεσε» στις 22/12/2022. Από το 2021, μετά από 15 χρόνια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο των λιμένων home port. δηλαδή λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών.

Την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη υπογραμμίζει και το γεγονός ότι το Posidonia Sea Tourism Forum θα διεξαχθεί στη Νύμφη του Θερμαϊκού, στις 25-26 Απριλίου 2023, με κεντρικό θέμα: «Επιστροφή στην Ανάπτυξη: Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν Εταιρείες Κρουαζιέρας και Προορισμοί». Η διοργάνωση θα αποτελέσει κόμβο συζητήσεων για το μέλλον του κλάδου κρουαζιέρας και τη συνεχιζόμενη θετική επίδρασή του στην οικονομία.

Στο πλαίσιο του PSTF 2023 θα πραγματοποιηθεί επίσης η πρώτη παρουσίαση της μελέτης κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που εκπόνησαν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση των πλεονεκτημάτων της κρουαζιέρας για την τοπική κοινωνία.

Η παρουσίαση θα αποτυπώσει την κοινωνικοοικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στο λιμάνι και την πόλη της Θεσσαλονίκης και, ήδη, τα προκαταρκτικά δεδομένα παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα μοτίβα δαπανών των επιβατών κρουαζιέρας και των πληρωμάτων στη Θεσσαλονίκη.

Ειδικότερα, οι επιβάτες κρουαζιέρας κατευθύνουν τις δαπάνες τους προς αγορές (44%), εστιατόρια και καφετέριες (40%), περιηγήσεις στα αξιοθέατα (12%) και καταστήματα τροφίμων (3%). Από την άλλη πλευρά, τα μέλη των πληρωμάτων επιλέγουν να δαπανήσουν σε ψώνια (55%), εστιατόρια και καφετέριες (16%), μεταφορές (14%) και καταστήματα τροφίμων (10%).

Η αξία του τουρισμού κρουαζιέρας είναι χωρίς υπερβολή τεράστια, καθώς κάθε 24 επισκέπτες κρουαζιέρας υποστηρίζουν μία θέση εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ κατά μέσο όρο κάθε επισκέπτης ξοδεύει 660 ευρώ στα λιμάνια που επισκέπτεται κατά τη διάρκεια μιας τυπικής κρουαζιέρας επτά ημερών. Επιπλέον, το 60% των ατόμων που έχουν κάνει κρουαζιέρα επιστρέφουν τα επόμενα χρόνια σε έναν προορισμό που επισκέφτηκαν για πρώτη φορά με κρουαζιερόπλοιο, επομένως κάθε κρουαζιέρα είναι βασικά ένα ταξίδι γνωριμίας με νέους προορισμούς για κάθε επιβάτη. Η Έκθεση της CLIA για την Παγκόσμια Αγορά Κρουαζιέρας το 2020 έδειξε ότι το 85% των millennials σχεδιάζει να κάνει ξανά κρουαζιέρα, ακολουθούμενο από την Gen-X (82%), την Gen-Z (79%), τους Baby Boomers (77%) και τους Traditionalists (73%).

Πειραιάς

Μεγάλα είναι τα έσοδα από την κρουαζιέρα και για το λιμάνι του Πειραιά. Ο Νεκτάριος Δεμενόπουλος, Αναπληρωτής Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων, Εξυπηρέτησης Μετόχων και Εταιρικών Ανακοινώσεων της ΟΛΠ Α.Ε. επισημαίνει: «Στόχος μας είναι ο Πειραιάς να είναι homeport. Οι επιβάτες θα μένουν στα γύρω ξενοδοχεία, θα ξοδεύουν περισσότερο στον Πειραιά». Μιλώντας ειδικά για το κομμάτι της κρουαζιέρας σημείωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου ενώ τόνισε ότι ο ΟΛΠ σχεδιάζει την επέκταση κατά 2 ακόμα θέσεων για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων νέου τύπου που μπορούν να φιλοξενούν έως 5.000 επιβάτες και 1.500 άτομα προσωπικό.

Ηράκλειο

Tο λιμάνι του Ηρακλείου αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα συνεργιών, επαγγελματισμού και μεθοδικότητας στον τομέα της κρουαζιέρας και αυτό φαίνεται από τα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους όσο και των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι Ηρακλείου το 2023. Με τη συνεχόμενη δυναμική που αναπτύσσει, γνωρίζει θεαματική ανάπτυξη στον τομέα της κρουαζιέρας με το 2023 να έχει ήδη προγραμματισμένες προκρατήσεις προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων που θα ξεπεράσουν κατά 10% τις αφίξεις του 2022, ενώ περισσότεροι αναμένονται να είναι και οι επιβάτες καθώς όσο το κύμα της πανδημίας εξασθενεί, τα πλοία θα ταξιδέψουν με μεγαλύτερες πληρότητες.

Το 2022 έτος σταθμός και ορόσημο με συνολικές αφίξεις να κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, κατέστησαν το λιμάνι του Ηρακλείου στις πρώτες θέσεις κατάταξης, 6ο σε σειρά, σε αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Ειδικότερα το έτος 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισαν το λιμάνι του Ηρακλείου ήταν 227 με αριθμό αφίξεων επιβατών 304.257, ενώ το 2021 οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ήταν 118 με 119.930 επιβάτες, δηλαδή η αύξηση στις αφίξεις και στους επιβάτες το 2022 σε σχέση με το 2021 ήταν 154%. Σε αντίστοιχο συσχετισμό του 2022 με το έτος αναφοράς (προ πανδημίας εποχή) 2019, στην οποία είχε σημειωθεί ο αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων 204 και αριθμός αφίξεων επιβατών 307.043, υπήρξε το 2022 αύξηση 8% σε επίπεδο προσεγγίσεων σε σχέση με το 2019.

Όσον αφορά τις εθνικότητες των επιβατών το 2022, το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν Γερμανοί 80.000, Αμερικάνοι 51.000, Ιταλοί 44.000, Άγγλοι 29.000, Ισπανοί 13.000, Γάλλοι 11.000 και Έλληνες 9.000.