Αγορά δύο ταχυτήτων στα δεξαμενόπλοια προκάλεσαν οι κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας
Στις αρχές του 2023 η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων ταλαντεύτηκε, καθώς ο BCTI -δείκτης για τα τάνκερ που μεταφερουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» έχασε περίπου 66% μέσα στις 20 πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου και ο BDTI δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil έπεσε επίσης περίπου 25% την ίδια περίοδο.
«Μελετώντας την αγορά των μεγάλων δεξαμενόπλοιων, παρατηρείται ότι η πτώση των δεικτών και η αναταραχή της αγοράς γενικότερα δεν έχει επηρεάσει όλους τους τύπους δεξαμενόπλοιων. Οι τιμές second hand των μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου ηλικίας 5 ετών, όπως τα VLCC, Suezmax και Aframax, εξακολουθούν να είναι υψηλές χωρίς να παρουσιάζουν σημαντικά σημάδια διόρθωσης. Και όχι μόνο αυτό, αλλά οι τιμές τους βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας και η τάση των τιμών τους είναι κυρίως ανοδική από τον Ιανουάριο του 2013. Μέσα στην τελευταία δεκαετία οι δείκτες έχουν δει πολύ υψηλότερα επίπεδα από τα σημερινά, αλλά οι τιμές αγοραπωλησιών δεν έφτασαν στα σημερινά επίπεδα» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Πιο συγκεκριμένα αναφέρουν:
-Εξετάζοντας επίσης τις τιμές των νεότευκτων πλοίων VLCC, Suezmax και Aframax, είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι οι αριθμοί τους βρίσκονται επίσης στα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιανουάριο του 2013, με ένα ράλι τιμών που ξεκίνησε πριν από 2 χρόνια. Το σταδιακά αυξανόμενο κόστος κατασκευής, το κλείσιμο πολλών ναυπηγείων και η πανδημία έχουν δημιουργήσει μια ανοδική τάση στις τιμές των νεότευκτων πλοίων γενικά.
-Οι τιμές των Suezmax και Aframax βρίσκονται επίσης σε υψηλά δεκαετίας, ενώ οι τιμές των VLCC παραμένουν επίσης, σε αρκετά υψηλά επίπεδα.
-Οι κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία μιας αγοράς δύο ταχυτήτων, καθώς πολλές δυτικές χώρες αναζητούν εναλλακτικές εμπορικές διαδρομές για το αργό πετρέλαιο προσθέτοντας τονομίλια στο εμπόριο και πολλά παλαιότερα πλοία παραμένουν στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου κυρίως προς την Ασία, οδηγώντας τη ζήτηση για νεότερα πλοία σε υψηλότερα επίπεδα, ενώ η προσφορά είναι σταθερή στην καλύτερη περίπτωση.