O σημαντικός ρόλος της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην ενεργειακή κρίση
Σε κατάσταση πολιορκίας η ευρωπαϊκή αγορά μπροστά στον κίνδυνο οι Ρώσοι να κλείσουν οριστικά τον Nord Stream 1 - Σήμερα ναυτιλιακές εταιρίες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκοσμίου στόλου LNG
Ρεκόρ παραγγελιών για ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου - LNG Carriers καταγράφηκε το α’ εξάμηνο του 2022, σαφής ένδειξη ότι η αγορά βρίσκεται στην αρχή του κύκλου ανόδου της.
Σύμφωνα με διεθνείς ναυλομεσιτικούς οίκους ο αριθμός των παραγγελιών τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς ανήλθαν στις 106. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν από το 2021 με 86 παραγγελίες ποσοστό αύξησης 23,2%. Τα αμέσως προηγούμενα ήταν 71 παραγγελίες το 2004 και 70 το 2014.
Όμως έχει ανέβει και το κόστος ναυπήγησης μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα. Στις αρχές Ιανουαρίου η ναυπήγηση ενός LNG Carrier, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων κόστιζε 211 εκατομμύρια δολάρια και τον Ιούνιο ανέβηκε έως και στα 240 εκατομμύρια ποσοστό αύξησης 13,7%.
Αγωνία για το φυσικό αέριο
Την ίδια ώρα σε κατάσταση πολιορκίας ξαναμπαίνει η ευρωπαϊκή αγορά. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία άλλαξε τον ενεργειακό χάρτη.
H ενεργειακή κρίση εντείνεται υπό την αγωνία να μην ξανανοίξει μετά τις 21 Ιουλίου η στρόφιγγα φυσικού αερίου του Nord Stream 1, ο οποίος έκλεισε για συντήρηση και με δεδομένο το νέο άλμα στη τιμή χονδρεμπορικής ηλεκτρισμού κατά 55%.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θέλουν να γεμίσουν έως την 1η Νοεμβρίου τις αποθήκες φυσικού αερίου σε ποσοστό έως και 80% της ετήσιας κατανάλωσης, προκειμένου να εξασφαλίσουν την ενεργειακή τους επάρκεια για τη χειμερινή περίοδο.
Σήμερα ναυτιλιακές εταιρίες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκοσμίου στόλου LNG, είναι μια συνολική επένδυση πάνω από 30 δισ. δολαρίων ενώ το μισό σχεδόν έχει επενδυθεί τα τελευταία 5 έτη.
«Η ελληνική τεχνογνωσία και οι συνεχείς επενδύσεις μπορούν να μας οδηγήσουν στην επίλυση των ζητημάτων ενεργειακής ασφάλειας που αντιμετωπίζουμε σήμερα» επισημαίνουν στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.
Πρόσφατα ο Όμιλος Capital και πιο συγκεκριμένα η Capital Gas, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη έδωσε δύο ακόμη παραγγελίες
Η χωρητικότητα του κάθε πλοίου θα είναι 174.000 κυβικά μέτρα. Η συμφωνία κλείστηκε με τα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries. Το κόστος ναυπήγησης θα ανέλθει στα 240 εκατομμύρια δολάρια για κάθε πλοίο. Είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του 2026
Οι δύο αυτές παραγγελίες ανεβάζουν στα 14 τον αριθμό νεότευκτων LNG Carriers που έχει παραγγείλει η εταιρία στα Hyundai Heavy Industries και Hyundai Samho από το 2018. Ο Όμιλος Capital έχει επενδύσει, συνολικά 3,3 δισ. τα τελευταία 4 έτη για τη δημιουργία ενός στόλου 14 νεότευκτων πλοίων που μεταφέρουν LNG.
Έξι από αυτά τα πλοία είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν μεταξύ 2023 και 2024, ενώ έξι πλοία έχουν ήδη παραδοθεί. Επτά από τα 14 πλοία αποκτήθηκαν από την εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά του Nasdaq Capital Product Partners, η οποία έχει δικαίωμα προτίμησης και για τα υπόλοιπα πλοία.
Παραγγελία έβαλε πρόσφατα, κατά τη διάρκεια της Έκθεσης των Ποσειδωνίων, η Maran Gas Maritime στην Daewoo Shipbuilding για δύο πλοία μεταφοράς LNG, αξίας 233,7 εκατομμυρίων δολαρίων. O Όμιλος, με επικεφαλής της Μαρία Αγγελικούση, έχει σε εξέλιξη ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα. Το συνολικό κόστος με τις νέες παραγγελίες του Ομίλου ανέρχεται στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Όλα τα πλοία είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, οι κορυφαίοι Έλληνες με πλοία LNG έχει ως εξής:
■ MaranGas - Μαρία Αγγελικούση 44
■ GasLog - Πήτερ Γ. Λιβανός 35
■ Dynagas - Γιώργος Προκοπίου 17
■ TMS Cardiff - Γιώργος Οικονόμου 16
■ Capital Gas - Βαγγέλης Μαρινάκης 14
■ Thenamaris LNG - Νικόλας Μαρτίνος 5
■ AlphaGas - Άννα Αγγελικούση 5
■ MinervaGas - Ανδρέας Μαρτίνος 4
■ Tsakos - καπετάν Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος 3
■ Latsco Shipping Limited - Πάρις Κασιδόκωστας - Λάτσης 2
■ Chandris Hellas - 2