ΟΛΠ: Πότε θα ξεμπλοκάρουν τα έργα στο λιμάνι
Μέσα στους επόμενους 4 μήνες ελπίζουν στελέχη της Cosco - Το θέμα απασχολεί έντονα την κινεζική πρεσβεία
«Αν εγκριθούν οι περιβαλλοντικές μελέτες από την Περιφέρεια και τα συναρμόδια υπουργεία μέσα στους επόμενους τέσσερεις μήνες θα είμαστε πολύ ευτυχείς».
Είναι τα λόγια στελέχους της κινεζικής Cosco και αφορούν την διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών μελετών της ΟΛΠ Α.Ε. από το υπουργείο Περιβάλλοντος και την Περιφέρεια προκειμένου να «ξεμπλοκάρουν» τα έργα στο λιμάνι. Στη συνέχεια των εγκρίσεων θα πρέπει ξανά να συνεδριάσει η ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων), που υπάγεται στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για να ξεπεραστεί το πρόβλημα.
Το θέμα απασχολεί έντονα την κινεζική πρεσβεία, η οποία επικοινωνεί τα καλά οικονομικά αποτελέσματα του ΟΛΠ για το 2021 προκειμένου να αναδείξει την σημασία της επένδυσης αυτής και τα οικονομικά της Ελλάδας, αφού σε non paper αναφέρονται τα εξής:
«Το σημαντικότερο στοιχείο όμως από όλα, το οποίο πρέπει να τονιστεί ιδιαιτέρως, είναι πως όσο η εταιρία και το Λιμάνι Πειραιά πηγαίνουν καλά και έχουν αυξημένα οικονομικά μεγέθη τόσο κερδίζει η ελληνική οικονομία και ειδικότερα η τοπική κοινωνία.
Συγκεκριμένα, ο Οργανισμός την περασμένη μόνο χρονιά κατέβαλε στο ελληνικό κράτος το ποσό των €26,5 εκατ. από εισφορές, φόρους και μερίσματα. Παράλληλα, επισημαίνεται πως όσο αυξάνεται ο τζίρος της ΟΛΠ Α.Ε. τόσο αυξάνεται και το ποσό, το οποίο λαμβάνουν οι όμοροι του Λιμένος Δήμοι, καθώς με τη σύμβαση παραχώρησης μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών αυξήθηκε το ποσοστό ανταλλάγματος του τζίρου που πληρώνει ο Οργανισμός στο Ελληνικό Δημόσιο από το 2% στο 3,5% με ειδική πρόβλεψη το ποσό αυτό να δίνεται στους όμορους του Λιμένος Δήμους. Για το 2021 το ποσό αυτό ξεπερνάει τα 5.500.000 εκατ.».
Με αποφάσεις του το ΣτΕ ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan για επενδύσεις που προκύπτουν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά το 2016 στο Cosco Group (Hong Kong) Limited.
Οι αποφάσεις στηρίχθηκαν στο σκεπτικό ότι η έγκριση του Master Plan από την ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) δεν ήταν νόμιμη, αφού δεν είχε προηγηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του Λιμένος Πειραιά, όπως προβλέπεται από τον νόμο.
Μειοψήφησαν 7 μέλη του Συμβουλίου, τα οποία υποστήριξαν ότι δεν απαιτείτο στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση πριν από την έγκριση των επενδύσεων που περιλαμβάνονται στο master plan.
«Πάει πίσω όλο το επενδυτικό πρόγραμμα για τον ΟΛΠ, την ίδια ώρα που ανταγωνιστικά λιμάνια στη Μεσόγειο και κυρίως τα ισπανικά τρέχουν τις επενδύσεις. Ο ρυθμός εξυπηρέτησης στον ΟΛΠ αναμένεται να μειωθεί σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές του. Θα μείνει πίσω από τις εξελίξεις», επεσήμαναν κύκλοι του λιμανιού και προσέθεσαν:
«Αυτό που προβληματίζει σοβαρά είναι το γεγονός ότι οι αρμόδιοι φορές καθυστέρησαν να εγκρίνουν την περιβαλλοντική μελέτη. Η καθυστέρηση αυτή οδήγησε στις αποφάσεις του ΣτΕ. Η καθυστέρηση αυτή, όμως, αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του σχεδίου της κυβέρνησης για προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Ποιος θα βάλει τα λεφτά του στην Ελλάδα όταν βλέπει τέτοιες συμπεριφορές και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις;».
Πριν από λίγες ημέρες με ανακοίνωσή της η ΟΛΠ Α.Ε. έκανε γνωστή την πρόθεσή της να προχωρήσει στις απαραίτητες προσαρμογές ώστε το επενδυτικό της σχέδιο να συμβαδίζει με τις αποφάσεις των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών Αρχών και τη Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις που προέκυπταν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς στην Cosco Group Limited και οι οποίες προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά προς τα νότια, νέο επιβατικό σταθμό, τέσσερα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων στην προβλήτα Ηρακλέους καθώς και νέων αποθηκών σε έκταση 80 στρεμμάτων.