ΔΝΤ: Λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού η συμφόρηση στα λιμάνια
Η συμφόρηση στα λιμάνια δεν οφείλεται στους μεγάλους όγκους φορτίων, αλλά στην έλλειψη εργατικού δυναμικού
Οι αυξανόμενες τιμές και οι αναφορές για άδεια ράφια στις μεγάλες οικονομίες έχουν επιστήσει την προσοχή στη λειτουργία των αλυσίδων εφοδιασμού.
Μεταξύ των θεμάτων, οι μεγάλης διάρκειας καθυστερήσεις που μπορεί να έχει προκαλέσει η συμφόρηση των λιμανιών στην παράδοση αγαθών στους καταναλωτές έχουν συγκεντρώσει την αυξανόμενη προσοχή.
Αυτό επισημαίνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο - ΙΜF σε έκθεσή του, ενώ προκύπτουν δύο κύρια χαρακτηριστικά:
«-Πρώτον, σε παγκόσμιο επίπεδο, διαπιστώνουμε ότι οι χρόνοι αποστολής ανέβηκαν αμέσως μόλις ‘‘χτύπησε’’ η πανδημία και μετά από μια αξιοσημείωτη επιτάχυνση της από το τέλος του 2020, οι καθυστερήσεις ξεπέρασαν την 1,5 ημέρα κατά μέσο όρο κατά τον Δεκέμβριο του 2021 – ή περίπου αύξηση 25% στους παγκόσμιους χρόνους ταξιδιού.
Οι εκτιμώμενες επιπλέον ημέρες καθυστέρησης στη διαμετακόμιση για μία μέση αποστολή τον Δεκέμβριο του 2021 μπορεί να συγκριθεί με 0,9 έως 3,1%.
-Δεύτερον: Δεν φαίνεται όλη η συμφόρηση να σχετίζεται με αυξημένη ζήτηση. Πολλά λιμάνια, ειδικά από τα μέσα του 2021, παρουσιάζουν μεγαλύτερους χρόνους αναμονής παρά το γεγονός ότι διαχειρίζονται λιγότερο όγκο φορτίου σε σχέση με εκείνο προ της πανδημίας.
Ως εκ τούτου, η αναβάθμιση των υποδομών είναι πιθανότατα απαραίτητη, αλλά όχι επαρκής προϋπόθεση για την οικοδόμηση ανθεκτικότητας κατά τη διάρκεια μιας κρίσης όπου άλλοι παράγοντες, όπως οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, μπορεί επίσης να γίνουν δεσμευτικοί.
Περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου με βάση τον όγκο και 70% με βάση την αξία μεταφέρεται διά θαλάσσης. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι χρόνοι αποστολής των φορτίων εκτινάχθηκαν προς τα πάνω μόλις χτύπησε η κρίση της Covid-19.
Οι χρόνοι ταξιδιού κυμαίνονταν σταθερά μεταξύ 6 και 6,5 ημερών από το 2016 έως το 2019. Οι καθυστερήσεις μέχρι το τέλος του 2021 αυξήθηκαν σε περίπου 25%. Η καθυστέρηση οφείλεται σε δύο λόγους:
Περίπου τα δύο τρίτα αποδίδονται σε πλοία που περιμένουν περισσότερο στο αγκυροβόλιο πριν από την είσοδο στο λιμάνι, και το ένα τρίτο προκαλείται από πιο αργή εξυπηρέτηση φορτίου».