Ακτοπλοΐα: Οι προοπτικές για το 2022 υπό το βάρος του πολέμου
Ο πόλεμος στην Ουκρανία δημιουργεί προβληματισμό κατά πόσο και σε ποιο βαθμό θα επηρεάσει το τουριστικό κύμα προς την Ελλάδα.
Η πανδημία είχε αρνητικά αποτελέσματα και στο μεταφορικό έργο της ακτοπλοΐας, το οποίο, πέραν από τον τουρισμό, επηρεάστηκε και από τις απαγορεύσεις των μετακινήσεων, αλλά και από τα μέτρα τα οποία εφαρμόστηκαν.
Για το 2022 οι προοπτικές είναι θετικές και οι κρατήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των ξενοδοχείων, σημαντικά αυξημένες, συνεπώς αναμένεται μία καλή χρονιά για τον τουρισμό κοντά στα επίπεδα του 2019 για τους θερινούς μήνες, ενώ είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει βελτίωση και στο ετήσιο μεταφορικό έργο.
Βέβαια, ο πόλεμος στην Ουκρανία δημιουργεί προβληματισμό κατά πόσο και σε ποιο βαθμό θα επηρεάσει το τουριστικό κύμα προς την Ελλάδα. Αλλά όπως λένε στελέχη του τουριστικού κλάδου είναι ακόμη νωρίς για συμπεράσματα.
Το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών το 2021 ήταν αυξημένο σε σχέση με το 2020, αλλά μειωμένο κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2019. Σε ό,τι αφορά τα οχήματα η μείωση κυμάνθηκε -15% έως -20%, ενώ η διακίνηση φορτηγών οχημάτων παρουσιάζει μία σχετική σταθερότητα και είναι μειωμένη κατά 5%-10%, σε σχέση πάντα με το 2019. Τα στοιχεία προέρχονται από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Στις γραμμές Αδριατικής επίσης υπήρξε σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2020, αλλά το μεταφορικό έργο παρέμεινε χαμηλό σε σχέση με το 2019 και συγκεκριμένα -35% σε επιβάτες, -28% σε οχήματα ΙΧ, ενώ παρουσιάζεται αύξηση στη διακίνηση φορτηγών οχημάτων κατά 10%.
Μη αναμενόμενα τα αποτελέσματα του 2021
«Τα αποτελέσματα για την επιβατική κίνηση το 2021 οπωσδήποτε δεν ήταν τα αναμενόμενα» επισημαίνουν στελέχη της ακτοπλοΐας. Υπήρξε μακρά περίοδος με απαγόρευση των θαλάσσιων μετακινήσεων, αλλά και μετέπειτα με επιβολή περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις.
«Οι προϋποθέσεις της υπό όρους απελευθέρωσης των μετακινήσεων ανακοινώθηκαν αργά, μόλις τον Μάιο, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της έναρξης της τουριστικής περιόδου, ενώ η εφαρμογή των μέτρων υπήρξε επιλεκτική και σε βάρος των θαλάσσιων μεταφορών.
Τα μειωμένα πρωτόκολλα στις θαλάσσιες μεταφορές χαρακτηρίζονται από τον ΣΕΕΝ ως άδικο μέτρο, αφού στις αερομεταφορές δεν ισχύει και αποτελεί ανεπίτρεπτη παρέμβαση στον ελεύθερο ανταγωνισμό. Πρωταρχικό καθήκον της νέας διοίκησης του Συνδέσμου μας είναι η κατάργηση των περιορισμών αυτών και της άνισης μεταχείρισης σε βάρος του κλάδου μας.
Το ενθαρρυντικό είναι ότι οι καλοκαιρινοί μήνες του 2021 απέδειξαν ότι ο τουρισμός μας έχει μεγάλη δυναμική και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο θα είχαμε πλησιάσει το μεταφορικό έργο του 2019 εάν δεν ίσχυαν τα μειωμένα πρωτόκολλα» επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
Στόχος παραμένει το μεταφορικό έργο του 2019 αλλά σε ετήσια βάση, το οποίο δεν θα συμβεί το 2022.
«Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε επιφυλακτικοί και προσεκτικοί στα επόμενα βήματά μας» τονίζουν. Οι γραμμές που είναι δρομολογημένα τα πλοία πρέπει να εξυπηρετούνται 12 μήνες τον χρόνο, ενώ ακόμα και όταν τα πλοία ακινητούν, τα έξοδα παραμένουν υψηλά στο 40-45% των συνολικών εξόδων.
«Η ενεργειακή κρίση που μαστίζει όλο τον κόσμο επηρεάζει την επιβατηγό ναυτιλία περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο της οικονομίας.
Υπολογίζεται ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανάται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων που εισπράττουμε, ενώ μόνο για το 2021 υπολογίζουμε ότι οι εταιρείες μας επιβαρύνθηκαν με 130 εκατ. λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων κατά 45%.
Η κατάσταση είναι αντιμετωπίσιμη, αλλά δεν είναι μία εύκολη υπόθεση και κυρίως δεν μπορεί να μην έχει συνέπειες.
Η κυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει την κατάσταση σοβαρά και να προβληματιστεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ενεργειακή κρίση για τα νησιά μας, τους κατοίκους τους και τον τουρισμό τους, ο οποίος φιλοξενεί το 70% του τουρισμού στην Ελλάδα» τονίζουν οι ακτοπλόοι.