Ακτοπλοΐα: Οι «μικροί» μεγάλωσαν πολύ
Νέες σφοδρές κόντρες μεταξύ των μεγάλων αλλά και των αναδυόμενων ακτοπλοϊκών δυνάμεων σημαδεύουν το φετινό καλοκαίρι. Μικρότερες εταιρείες –που έχουν όμως πλέον μεγαλώσει σημαντικά– επιδιώκουν, και το πετυχαίνουν, να αποσπάσουν μερίδια από την επιβατική και εμπορική κίνηση των νησιών, είτε εις βάρος των μεγάλων είτε εις βάρος των μικρότερων ανταγωνιστών τους. Παράλληλα, οι μεγάλοι, δηλαδή η, ενοποιημένη με τη Hellenic Seaways, Blue Star και οι Μινωικές και ΑΝΕΚ, δίνουν τη δική τους «μάχη της Κρήτης», καθώς οι Μινωικές μπήκαν στις γραμμές των Χανίων αλλά και στη σύνδεση της Κρήτης με τις Κυκλάδες με δύο μεγάλα πλοία. Μέχρι στιγμής τα προκαταρκτικά στοιχεία από τις εταιρείες παραπέμπουν σε συνολική αύξηση του μεταφορικού έργου της τάξης του 2% με 3% σε σχέση με το 2017, αλλά πιθανόν αυτή η μεγέθυνση της αγοράς να αποδειχθεί μεγαλύτερη καθώς εξελίσσεται ο Αύγουστος. Καταλύτης είναι κυρίως οι ξένοι επισκέπτες αλλά και το εφοδιαστικό έργο που απαιτούν τα νησιά που τους φιλοξενούν. Οι παραπάνω εξελίξεις έρχονται μετά την περσινή άνοδο της ακτοπλοϊκής κίνησης που διαμορφώθηκε στο 10%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ποσοστό από το οποίο επωφελήθηκαν μεν, οριακά δε, οι Minoan Lines, Hellenic Seaways Attica (Blue Star) και ANEK, αλλά την καρπώθηκαν κυρίως οι υπόλοιπες εταιρείες των οποίων η παρουσία αυξάνει συνεχώς τόσο σε επίπεδο στόλου όσο και σε επίπεδο κίνησης.
Όπως επισημαίνει η XRTC Business Consultants Ltd, σε ειδική μελέτη για τον κλάδο που δημοσίευσε προ ολίγων ημερών, οι μικροί «βρήκαν την ευκαιρία να εισχωρήσουν στην αγορά καθώς οι μεγάλοι, έχοντας τα αντιμετωπίσουν το φορτίο των υψηλών επενδύσεών τους και επομένως των δανείων τους, αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε στρατηγικές απομόχλευσης, διαθέτοντας προς πώληση πλοία και εξορθολογίζοντας ταυτόχρονα τόσο τις γραμμές που δραστηριοποιούνται όσο και τον αριθμό των δρομολογίων». «Σε αυτό το περιβάλλον νέοι παίκτες αποφάσισαν να επενδύσουν στην ακτοπλοϊκή αγορά αυξάνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα». Ποιοι είναι αυτοί οι νέοι παίκτες που δραστηριοποιούνται τόσο σε κύριες όσο και σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές με αξιώσεις; Πρόκειται, σύμφωνα με την XRTC, κυρίως για τη Seajets αλλά και τις Dodekanisos Seaways, Golden Star Ferries, Fast Ferries και Zante Ferries.
H Seajets, συμφερόντων της οικογένειας Ηλιοπούλου, έχει γίνει πλέον η μεγαλύτερη εταιρεία ταχύπλοων σκαφών εξυπηρετώντας 26 νησιά στις Κυκλάδες με σύνδεση από Πειραιά, Ραφήνα και Κρήτη. Ο στόλος της (σύμφωνα με τη διαδικτυακή της σελίδα), των 17 ταχύπλοων βασικά πλοίων, έχει συνολική χωρητικότητα 8.500 επιβατών και 1.450 αυτοκινήτων. Η εταιρεία απασχολεί 800 εργαζομένους. Η εταιρεία, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, προσαρμόζει τα δρομολόγιά της και προσθέτει νέα κατά τη διάρκεια της υψηλής τουριστικής περιόδου όταν αυτό απαιτείται. Συγκρουσιακή τροχιά με τη Seajets έχει αποφασίσει να ακολουθεί η κατά πολύ μικρότερη Golden Star Ferries, συμφερόντων Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου, με στόλο από 2 συμβατικά και 3 ταχύπλοα. Ξεχωριστή αναφορά κάνει η XRTC και για τη Fast Ferries, συμφερόντων Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη, που δραστηριοποιείται σήμερα με 3 συμβατικά πλοία. Στο ρόστερ των «ανερχόμενων δυνάμεων» συγκαταλέγεται και η ιδρυθείσα το 1991 ως πολυμετοχική Zante Ferries, με τρία συμβατικά πλοία, αλλά και η Dodekanisos Seaways. Η τελευταία ιδρύθηκε το 1999 με πρωτοβουλία των αδερφών Γιώργου και Γιάννη Σπανού, με δύο ταχύπλοα και ένα συμβατικό πλοίο. Σύμφωνα με την XRTC, οι παραπάνω εταιρείες μαζί με ακόμα 17 –μοναβάπορες ως επί το πλείστον– ακτοπλοϊκές καλύπτουν περίπου το 50% της αγοράς, τόσο σε επίπεδο κίνησης όσο και σε επίπεδο στόλου.