«Εκατομμυριούχοι» σε τονάζ και πλοία
Η Αγγελική Φράγκου είναι η πρώτη γυναίκα εφοπλιστής που κατόρθωσε να «σπάσει» ένα ανδροκρατούμενο χώρο, όπως είναι η ναυτιλία, και αναρριχήθηκε με 164 πλοία στην κορυφή της γενικής κατάταξης όσον αφορά τον αριθμό πλοίων. Ως προς τη χωρητικότητα ο Γιάννης Αγγελικούσης διαθέτει και διαχειρίζεται έναν στόλο με 125 πλοία συνολικής χωρητικότητας 24.168.918 τόνων και είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, ανάμεσα σε 72 Έλληνες «εκατομμυριούχους» εφοπλιστές. Γιος του Αντώνη Αγγελικούση, μια θρυλική μορφή που έγινε γνωστός και για τη συμμετοχή του στην απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Κράιπε στην Κρήτη κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
Το εντυπωσιακό στοιχείο από την επεξεργασία των στοιχείων που δημοσίευσε και εφέτος το έγκυρο ναυτιλιακό περιοδικό «Naftiliaki» είναι ότι πέντε εφοπλιστές διαθέτουν πάνω από 100 πλοία και άλλοι δύο πάνω από 90. Συνολικά οι επτά μεγάλοι εφοπλιστές διαθέτουν 834 ποντοπόρα πλοία, όσα περίπου ποντοπόρα πλοία διαθέτει το εθνικό νηολόγιο και το ένα τέταρτο του ελληνόκτητου στόλου! Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι τα αδέλφια Γιάννης Αγγελικούσης και Άννα Αγγελικούση διαθέτουν συνολικά 180 πλοία που η χωρητικότητά τους φθάνει τους 33,4 εκατ. τόνους, ενώ τα αδέλφια Θανάσης, Ανδρέας και Κωνσταντίνος Μαρτίνος έχουν 235 πλοία που η χωρητικότητα τους ανέρχεται σε 25,1 εκατ. τόνους!
Η Αγγελική Φράγκου, κόρη του καπετάν Νικόλα Φράγκου, μέσα στην τελευταία εικοσαετία δημιούργησε έναν όμιλο κυρίως εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης διευρύνει συνεχώς τον αριθμό των πλοίων της και εδραιώνει την παρουσία της μεταξύ των ισχυρών της παγκόσμιας ναυτιλίας. Διαχειρίζεται 164 πλοία συνολικής χωρητικότητας 18.739.710 τόνων με το γκρουπ των εταιρειών Navios.
Ο Γιώργος Οικονόμου έρχεται με τις εταιρείες του TMS, Cardif, Ocean Rig τρίτος στη γενική κατάταξη όσον αφορά στη χωρητικότητα με 16.519.079 τόνους και 137 πλοία. Με τον αριθμό πλοίο που διαθέτει είναι δεύτερος στον πίνακα με τους εφοπλιστές με τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων.
Ακολουθεί ο Γιώργος Προκοπίου στην τέταρτη θέση, θέση που διατηρούσε και κατά την περσινή χρονιά με 106 πλοία που η χωρητικότητά τους ανέρχεται σε 13.558.606 τόνους. Εκτός από τη δραστηριότητά του στη ναυτιλία ο Γ. Προκοπίου έχει επενδύσει από τα κέρδη του στη ναυτιλία σε εκατοντάδες ακίνητα στα νότια παραλιακά προάστια της Αττικής.
Κατά μία θέση ανέβηκε ο Πέτρος Παππάς, που από την 6η αναρριχήθηκε στην 5η θέση του πίνακα με τους μεγαλύτερους εφοπλιστές, δεδομένου ότι διαθέτει 119 πλοία με χωρητικότητα 12.235.940 τόνους. Ο εφοπλιστής τον τελευταίο καιρό διακρίνεται για τις επιθετικές του κινήσεις με εξαγορές εταιρειών και πλοίων.
Στην έκτη θέση περιορίσθηκε η Euronav Ship του Πήτερ Γ. Λιβανού, η οποία διαθέτει 43 πλοία, όλα δεξαμενόπλοια. Η χωρητικότητα των πλοίων ανέρχεται σε 10.143.664 τόνους. Ακολουθεί στην έβδομη θέση ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος με την εταιρεία του Thenamaris, η οποία διαχειρίζεται 90 πλοία συνολικής χωρητικότητας 9.669.333 τόνων.
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και ο γιος του Νίκος Τσάκος διαθέτουν 93 πλοία συνολικής χωρητικότητας 9.426.485 τόνων και βρίσκονται στην όγδοη θέση του πίνακα κατάταξης. Επισημαίνεται ότι η εισηγμένη εταιρεία ΤΕΝ κλείνει εφέτος 25 χρόνια από την ίδρυσή της.
Στην ένατη θέση ακολουθεί η Άννα Αγγελικούση, αδελφή του Γιάννη Αγγελικούση, η οποία την τελευταία πενταετία κάνει όλο και περισσότερο αισθητή την παρουσία της. Διαθέτει στόλο με 55 πλοία συνολικής χωρητικότητας 9.302.063 τόνους.
Τη δεκάδα με τους μεγαλύτερους εφοπλιστές συμπληρώνει ο Ανδρέας Μαρτίνος με την εταιρεία του Minerva που διαχειρίζεται στόλο με 71 πλοία που η χωρητικότητά τους ανέρχεται σε 8.511.511 τόνους.
Στην ενδέκατη θέση έρχεται ο Διαμαντής Διαμαντίδης με 53 πλοία που η χωρητικότητά τους προσεγγίζει τα 7.512.396 τόνους.
Τη δωδεκάδα κλείνει ο Αθανάσιος Μαρτίνος με την εταιρεία του Eastern Med που διαθέτει 74 πλοία συνολικής χωρητικότητας 7.010.554 τόνους.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης βρίσκεται στην 15η θέση με 66 πλοία που η χωρητικότητά τους ανέρχεται σε 6.286.413 τόνους. Η εταιρεία του Capital έπεσε κατά μία θέση από την περσινή κατάταξη και διαθέτει 42 δεξαμενόπλοια, 6 φορτηγά και 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης με 39 πλοία και 5.203.562 τόνους βρίσκεται στην 18η θέση, ενώ πέρυσι ήταν στην 16η θέση.
Επισημαίνεται εξάλλου ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία ο στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατομμυρίων τόνων. Οι παραγγελίες νέων πλοίων από ελληνικά συμφέροντα ανήλθαν σε 206 πλοία (άνω των 1.000 gt), συνολικής χωρητικότητας 24,47 εκατομμυρίων dwt. Από αυτά τα πλοία 142 ήταν δεξαμενόπλοια που αντιστοιχούν σε 29,16% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, τα οποία περιλαμβάνουν 33 δεξαμενόπλοια LNG / LPG που ανέρχονται σε 17,76% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, 58 φορτηγά χύδην ξηρού φορτίου που αντιστοιχούν σε 8,71% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία και 5 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν στο 1,38% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία . Το ηλικιακό προφίλ της ελληνικής σημαίας το 2017 ήταν 13,7 έτη και του ελληνόκτητου στόλου 11,5 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 14,6 έτη. Η ελληνική σημαία αριθμεί 753 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 41,70 εκατομμυρίων gt7. Ο στόλος με ελληνική σημαία κατατάσσεται στην έβδομη θέση διεθνώς και δεύτερος στην Ε.Ε. (σε όρους dwt). Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 29,19% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 22,03% του παγκόσμιου στόλου πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και το 15,45% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.