Σκέψεις για δημιουργία media shop από τηλεοπτικούς σταθμούς
Στόχος η απευθείας σχέση διαφημιζόμενων και ΜΜΕ, χωρίς τη διαμεσολάβηση και την αμοιβή των media shops, κίνηση που εκτιμούν ορισμένοι πως θα εξασφάλιζε ένα επιπλέον 10% στην κερδοφορία τους.
Νέες σκέψεις σε ανώτατα στελέχη της ιδιωτικής αγοράς τηλεόρασης για την ίδρυση εταιρίας που θα λειτουργεί ως media shop για λογαριασμό τηλεοπτικών σταθμών.
Αν και κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από τη νομοθεσία και θα δημιουργήσει και άλλα εμπόδια στις σχέσεις των τηλεοπτικών σταθμών με τους διαφημιστές και τους διαφημιζόμενους, οι συζητήσεις αυτές, που έχουν περιοδικό χαρακτήρα διετίας, επανέρχονται στο τραπέζι.
Στόχος είναι η απευθείας σχέση διαφημιζόμενων και ΜΜΕ, χωρίς τη διαμεσολάβηση και την αμοιβή των media shops, κίνηση που εκτιμούν ορισμένοι πως θα εξασφάλιζε ένα επιπλέον 10% στην κερδοφορία τους.
Από το περασμένο καλοκαίρι, με πρωτοβουλία του Mega, έχει ξεκινήσει ο συντονισμός για την τήρηση του κανόνα των επιστροφών με ανώτατο όριο αμοιβής 9,9%, όπως προβλέπει ο «νόμος Βενιζέλου» (άρθρο 12, ν. 2328/1995), που επικυρώθηκε και από τη σημερινή κυβέρνηση της Ν.Δ. Στο μεσοδιάστημα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε μειώσει τις επιστροφές στο 4%, κανόνας που ίσχυσε τυπικά για μικρό χρονικό διάστημα.
Στην πραγματικότητα, με το επιχείρημα πως θα ευνοηθούν τα μεγάλα ΜΜΕ, που θα κάνουν μεγάλες εκπτώσεις, η φιλελεύθερη κυβέρνηση έχει παρέμβει στην αγορά προσδιορίζοντας το ανώτατο ποσοστό έκπτωσης.
Αντί, δηλαδή, να αποτρέπει τη συγκέντρωση στην αγορά, βάζει μια… μεζούρα στα έσοδα από τη διαφήμιση.
Η κατάσταση αυτή και οι συναλλαγές που υπήρχαν κάτω από το τραπέζι 12 χρόνια πριν παραλίγο να τινάξουν την αγορά στον αέρα.
Για να αποφευχθεί η επανάληψη του φαινομένου, ο μόνος δρόμος, ειδικά για μια φιλελεύθερη κυβέρνηση, είναι η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς και η κατάργηση όχι των media shops, αλλά του ανώτατου ποσοστού επιστροφών στη διαφήμιση.
Η ιδέα της… εξαφάνισης των media shops έχει πάρει και νομική μορφή στο παρελθόν, δεν είναι μια νέα ιδέα. Ο ν. 4279/2014 που ψηφίστηκε… Αύγουστο προέβλεπε, επί της ουσίας, την κατάργηση των media shops από την 1η Ιουλίου 2015.
Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόστηκε ποτέ, αλλά είναι δείγμα των πιέσεων που ασκεί τμήμα των τηλεοπτικών σταθμών με πρόσβαση συνήθως σε συντηρητικές κυβερνήσεις. Δεν συμφωνούν όμως όλοι οι σταθμοί.
Η πορεία προς τις εκλογές θα δείξει αν η σκέψη αυτή θα υλοποιηθεί ή όχι…