Μετρό Γραμμή 4: Πως κατανέμεται η χρηματοδότηση στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας

20/05/2023, 14:37
Μετρό Γραμμή 4: Πως κατανέμεται η χρηματοδότηση στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας

Κλειδώνει η χρηματοδότηση της γραμμής 4 και με τις νέες ανάγκες που προκύπτουν τροποποιήθηκε η δέσμευση χρημάτων για το μεγάλο έργο.

Κλειδώνει η χρηματοδότηση της Γραμμής 4 και με τις νέες ανάγκες που προκύπτουν καθώς με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τροποποιήθηκε η δέσμευση χρημάτων για το μεγάλο έργο.

Πλέον η κατανομή των ποσών είναι ως κάτωθι:

-1,28 δισ. ευρώ για την Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας στο τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή
-5 εκατ. ευρώ για την αγορά εδαφικών εκτάσεων – Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας στο τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή
-35,18 εκατ. ευρώ για τις Πρόδρομες Εργασίες για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας για το Τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή.

Να θυμίσουμε πως η χρηματοδότηση του έργου καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 ενώ θα συνεχιστεί από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του οποίου εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2030. Χρηματοδοτικά συνεισφέρει με το ποσό των 580 εκατ. ευρώ και η ΕΤΕπ, σταθερός σύμμαχος της χώρας στα μεγάλα έργα υποδομής.

Σήμερα η κατασκευή της νέας “πορτοκαλί” γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας είναι σε εξέλιξη με ανάδοχο το σχήμα ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Η σύμβαση έχει υπογραφεί εδώ και περίπου δύο χρόνια, σχεδόν παράλληλα με την σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες τις οποίες εκτελεί η ΕΡΕΤΒΟ. Πρόκειται σήμερα για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας ενώ αποτελεί την μεγαλύτερη (σε αξία) αυτοτελή εργολαβία που έχει πραγματοποιηθεί στο σύγχρονο ελληνικό κράτος μιας και ο προϋπολογισμός των έργων (του κυρίως έργου και των πρόδρομων εργασιών) ξεπερνά σε κόστος με τον ΦΠΑ το 1,8 δισ. ευρώ.

Μετροπόντικας και σταθμοί

Οι πρώτες εκσκαφές του φρέατος ξεκίνησαν ακριβώς πριν από ένα χρόνο, τον Φεβρουάριο του 2022. Στα τέλη καλοκαιριού το πρώτο ΤΒΜ, καινούργιο και κατασκευασμένο στη Γερμανία, ξεκίνησε σε κομμάτια το ταξίδι του για την Αθήνα.
Στη συνέχεια όλα τα τμήματα έφτασαν στο εργοτάξιο της Κατεχάκη και ξεκίνησε η διαδικασία συναρμολόγησης. Πλέον όλα είναι έτοιμα για να ξεκινήσει το ταξίδι του στο αθηναϊκό υπέδαφος.

Πρώτος σταθμός που θα συναντήσει θα είναι ο μελλοντικός τερματικός σταθμός ΓΟΥΔΗ και στη συνέχεια τον σταθμό ΖΩΓΡΑΦΟΥ. Από το άλλο άκρο ένας δεύτερος μετροπόντικας θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του έτους και συνολικά θα διανοίξουν 12,8χλμ και θα περάσουν από τους εξής 15 σταθμούς:

ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΕΛΙΚΩΝΟΣ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ, ΙΛΙΣΙΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΓΟΥΔΗ.

Σε όλους τους σταθμούς οι αποβάθρες θα είναι πλάγιες και με μήκος περίπου 80 μέτρα εκτός από τον σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ο οποίος θα έχει μήκος 110 μέτρα καθώς θα είναι σταθμός ανταπόκρισης με τη γραμμή 3. Σύμφωνα με τις μελέτες η συχνότητα των συρμών θα μπορεί να φτάσει και ανά 90 δευτερόλεπτα τις ώρες αιχμής. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα χρονικής διάρκειας, μια διαδρομή από το Άλσος Βεϊκου μέχρι την Πανεπιστημιούπολη θα διαρκεί μόλις 14 λεπτά. Από το Γουδή στο Κολωνάκι μόλις 7 λεπτά.

Ένα από τα χαρακτηριστικά και από τις δυσκολίες αυτού του έργου είναι ότι όλοι οι σταθμοί, επειδή περνάει από πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές, είναι υπόγειοι. Εδώ δεν υπάρχει το παραδοσιακό “κουτί” που σκάβεις cut and cover, ανοίγεις το κουτί σου και μετά περνάει από μέσα το TBM.

Έχουμε μικρά cut and cover σε μικρές πλατείες και χώρους που έχουν βρεθεί, μπαίνουμε και ανοίγουμε τον σταθμό από κάτω με παραδοσιακές μεθόδους, που ανοίγει μια διευρυμένη γαλαρία και μετά όλα τα υπόλοιπα. Έχει πολύ λίγους σταθμούς, ας πούμε η Κυψέλη και το Κολωνάκι όπου η κατασκευή θα γίνει με “κουτί”. Ο πρώτος σταθμός που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται, θα είναι το Κολωνάκι.