Τα ηλιακά πάρκα της ΔΕΗ που θα γίνουν στην Πτολεμαΐδα θα τροφοδοτούν με ρεύμα τη ΒΙΟΧΑΛΚΟ
Γιατί η ΔΕΗ ευνοεί την τριμερή συμφωνία με τη συμμετοχή της «Ηρών» - Ραγδαίες εξελίξεις στην «αρένα» της υψηλής τάσης!
Υπογράφτηκε το πρώτο «πράσινο» συμβόλαιο τροφοδοσίας ενεργειοβόρου Ομίλου.
Συγκεκριμένα η ΔΕΗ θα προμηθεύει ρεύμα στον όμιλο ΒΙΟΧΑΛΚΟ του Στασινόπουλου, που θα παράγεται αποκλειστικά από ΑΠΕ.
Είναι το πρώτο «πράσινο» διμερές συμβόλαιο της ΔΕΗ Παραγωγή με τον όμιλο Βιοχάλκο, μέσω του οποίου ο όμιλος θα προμηθεύεται πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.
Το συμβόλαιο λήγει το 2032 (δεκαετές) και για τα δύο πρώτα χρόνια προβλέπει φυσική παράδοση ρεύματος από συμβατικό μείγμα καυσίμου με λιγνίτες, φυσικό αέριο και υδροηλεκτρικά.
Από το 2025 το συμβόλαιο μετατρέπεται σε σύμβαση χρηματοοικονομικού προϊόντος και γίνεται 100% πράσινο, με τα αντίστοιχα πιστοποιητικά προέλευσης, καθώς θα αφορά ρεύμα από τα φωτοβολταϊκά πάρκα της ΔΕΗ.
Η συμβατική υποχρέωση της συμφωνίας είναι η παροχή για 1.500.000 μεγαβατώρες ετησίως.
Το ρεύμα που θα παράγεται από τη ΔΕΗ θα διοχετεύεται προς τη Βιοχάλκο μέσω τρίτου προμηθευτή, δηλαδή μέσω του Ήρωνα με την οποία έχουν συμβληθεί οι Στασινόπουλοι.
Πώς φτάσαμε στην αλυσιδωτή παραγωγή – τροφοδοσία «πράσινης» ενέργειας
Συνεπώς με ταχύτατους ρυθμούς αλλάζουν όλα στην αγορά προμήθειας και τον κλάδο της υψηλής τάσης κάτι που προκύπτει και από τη συμφωνία της ΗΡΩΝ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη ΒΙΟΧΑΛΚΟ.
Η συμφωνία που θεωρείται ‘επί θύραις’ αφορά στο κομμάτι της προμήθειας όλων των εργοστασίων της εταιρείας σε υψηλή και μέση τάση.
Ως γνωστόν η ΒΙΟΧΑΛΚΟ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος βιομηχανικός καταναλωτής στην υψηλή τάση και μέχρι τώρα είχε βασικό προμηθευτή από την ΔΕΗ.
Συνεπώς ο ΗΡΩΝ ανεβάζει το μερίδιό του στην αγορά στην υψηλή τάση αλλά και η ΔΕΗ μόνο ζημιωμένη δεν θα βγει, αφού θα πουλάει εν είδει σκυταλοδρομίας στην ΗΡΩΝ, άσχετα αν τυπικά θα εμφανιστεί με μειωμένα μερίδια στην Υψηλή Τάση.
Με την ‘τριπλή συμφωνία’ ρυθμίζεται μέχρι το 2025 το πρόβλημα του πλαφόν στη χονδρική αγορά (όπου για να υπάρξει εξαίρεση πρέπει να αφορά φυσική παράδοση και μόνον), ενώ για το υπόλοιπο διάστημα μετά το 2025 εκτιμάται ότι θα υπάρχει ομαλοποίηση στην αγορά και η όλη διαδικασία θα διαυκολύνει τη ΒΙΟΧΑΛΚΟ, αφού θα μπορεί να πουλάει, αν χρειαστεί, το χρηματοοικονομικό προϊόν και να κάνει διαχείριση ρίσκου.
Η διοίκηση Στάση στη ΔΕΗ, ουσιαστικά επιχείρησε να γίνει αυτή ‘καραμπόλα τροφοδοσίας’ παρόλο που μπορούσε να υπογράψει τη συμφωνία προμήθειας που βασίζεται πάνω σε πράσινο διμερές συμβόλαιο PPA απευθείας με τη ΒΙΟΧΑΛΚΟ χωρίς τη μεσολάβηση της ΗΡΩΝ» μας λέει κορυφαίο στέλεχος της επιχείρησης και συνεχίζει: έχουμε πολύ υψηλό μερίδιο αγοράς στην υψηλή τάση και είμαστε υποχρεωμένοι με βάση τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ να το μειώσουμε. Για το λόγο αυτό παραχωρούμε μερίδιο σε τρίτο προμηθευτή, περιορίζοντας το δικό μας κάτι που θα μας απαλλάξει από ένα σωρό τεχνικά και διαδικαστικά προβλήματα από τη σχέση με ένα πολύ μεγάλο καταναλωτή, σχέση που αφήνει συγκριτικά χαμηλό κέρδος.
Ραγδαίες εξελίξεις στην «αρένα» της υψηλής τάσης
Όπως είναι ήδη γνωστό, ήδη ένας μεγάλος βιομηχανικός πελάτης, η Helleniq Energy πρώην ΕΛΠΕ, έχει αφήσει τη ΔΕΗ και προμηθεύεται ρεύμα από τη θυγατρική του κατά 50% Elpedison.
Ο Σιάμισιης της Helleniq Energy δεν έφτασε τελικά σε συμφωνία με τη ΔΕΗ για νέα σύμβαση προμήθειας το 2021 και προτίμησε συμφωνία με την Elpedison από την οποία και προμηθεύονται ρεύμα τα διυλιστήριά του.
Επίσης και η Mytilineos αν και έχει σε ισχύ συμφωνία-μαμούθ με τη ΔΕΗ για την Αλουμίνιον ήδη από το 1964, η οποία εκπνέει το 2024, προμηθεύεται ρεύμα κατά βάση από τις θυγατρικές εταιρείες προμήθειας Protergia και Watt + Volt ενώ από το 2024 θα πάψει να αγοράζει ρεύμα από ΔΕΗ μετά από 60 χρόνια συμφωνίας.
Για να αντιληφθούμε τι ακριβώς γίνεται, να πούμε ότι τον Απρίλιο η ΔΕΗ στην Υψηλή Τάση είχε μερίδιο 72,45%, ενώ η Watt + Volt είχε το -θηριώδες για τα μεγέθη της- μερίδιο 14,63% και η Elpedison έφτασε σχεδόν στο 10%. Με βάση την τελευταία συμφωνία το μερίδιο της ΔΕΗ θα βρεθεί στο 62-64% ενώ το μερίδιο της ΗΡΩΝ θα φτάσει το 11,5-12%» μας λέει καθηγητής του ΕΜΠ και προσθέτει με νόημα: άλλωστε το να προμηθεύεται ένας όμιλος ρεύμα από θυγατρική του εταιρία είναι εξαιρετικά συμφέρον αφού ουδείς του ζητάει λογαριασμό αν καθυστερεί πληρωμές και άρα έχει μεγάλο αβαντάζ στη ρευστότητα, που είναι το μέγα ζητούμενο σε μέρες δύσκολες.
Η Ε.Ε. και κυρίως η Γερμανία ανησυχούν για τις επιδοτούμενες τιμές ρεύματος στη βαριά βιομηχανία
«Δεν πρέπει να δημιουργηθεί κανένας κίνδυνος για την ρευστότητα της προθεσμιακής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Γερμανίας» λέει επίσημα ο γερμανικός ενεργειακός κολοσσός της RWE, δια του Γενικού Οικονομικού Διευθυντή της, σχολιάζοντας τη νέα πρόταση του Υπουργείου Οικονομικών στο Βερολίνο για την μείωση του ενεργειακού κόστους στη βιομηχανία.
Ο προβληματισμός αυτός έχει επεκταθεί και στις Βρυξέλλες αφού πολλοί κοινοτικοί αξιωματούχοι επηρεάζονται ευθέως από το Βερολίνο και θα θέσουν θέμα στις κυβερνήσεις του Νότου, κάτι που αφορά και στην Ελλάδα.
Η γερμανική κυβέρνηση σε έγγραφο που κατέθεσε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προτείνει την καθιέρωση μιας χαμηλής τιμής γέφυρας, για την ηλεκτροδότηση της βιομηχανίας μέχρι το 2030 στα επίπεδα των 60 ευρώ ανά μεγαβατώρα, η οποία θα επιδοτείται από δημόσιους πόρους.
«Φυσικά είναι πολύ σημαντικό για μας οι αγορές να παραμείνουν ανεπηρέαστες, ιδιαίτερα η προθεσμιακή αγορά και η αγορά των PPAs», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Γενικός Οικονομικός Διευθυντής της RWE, Michael Mueller σε συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου.
Πρόσθεσε ακόμη πως αυτές οι αγορές υπήρξαν «σπουδαίας σημασίας για την επέκταση των ΑΠΕ», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. «Ο πραγματικός μοχλός θα πρέπει να είναι η επέκταση των ΑΠΕ, καθώς αυτό μπορεί να έχει στην πραγματικότητα μια επίδραση δομικού χαρακτήρα στη μείωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας».
Αγωγός υδρογόνου απο τη βόρεια Αφρική στην ΕΕ – Ενδιαφέρεται να επωφεληθεί η Αθήνα
Γερμανία, Ιταλία και Αυστρία στηρίζουν ενεργά αγωγό υδρογόνου Βόρειας Αφρικής – Ευρώπης, που μπορεί να δώσει το ‘πράσινο’ καύσιμο και στην Ελλάδα σε ανταγωνιστικές τιμές.
Στο πλαίσιο αυτό κοινή επιστολή υπέγραψαν οι υπουργοί ενέργειας της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Αυστρίας, για την υποστήριξη και ανάπτυξη αγωγού υδρογόνου, μεταξύ της Βόρειας Αφρικής και της Ευρώπης, όπως μετέδωσε το Reuters.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε η ιταλική Snam, μια εκ των συμμετεχόντων εταιρειών στο πρότζεκτ, οι τρεις χώρες εξέφρασαν την υποστήριξή τους για τα σχετικά έργα υποδομής, ώστε να ενταχθούν στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI).
«Ο λεγόμενος διάδρομος ‘SouthH2’ θα συνδέει τη Βόρεια Αφρική, την Ιταλία, την Αυστρία και τη Γερμανία, επιτρέποντας στο ανανεώσιμο υδρογόνο που παράγεται στη Νότια Μεσόγειο να φτάσει στους Ευρωπαίους καταναλωτές», δήλωσε ο Πρόεδρος της Snam.
Το πρότζεκτ μήκους 3.300 χιλιομέτρων διευθύνεται από τέσσερις μεγάλους ευρωπαϊκούς διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς. Την ιταλική Snam, τις TAG και GCA της Αυστρίας και την Bayernets στην Γερμανία.