Ευ. Μυτιληναίος: Τα αποτελέσματα του 2022 θα ξεπεράσουν και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις!
Τι δήλωσε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος για τη MYTILINEOS – Energy & Metals, τις βιώσιμες δραστηριότητες και την πράσινη μετάβαση.
Τη δυναμική της μετάβαση στη νέα εποχή ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο το οποίο σκοπεύει να αυξήσει περεταίρω την αξία της ανακοίνωσε η διοίκηση της Μυτιληναίος.
Ο νέος μετασχηματισμός δημιουργεί τη MYTILINEOS – Energy & Metals και τη μετατρέπει σε μια ακόμα πιο δυναμική κι ευέλικτη εταιρεία.
Ο Έλληνας επιχειρηματίας ανακοίνωσε διπλό spin off στον κλάδο των κατασκευών δημιουργώντας δυο νέες εταιρείες, τη ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και την Μ Παραχωρήσεων με αρχική ρευστότητα 1 δισ. ευρώ εκ των οποίων 300 εκατ. ευρώ σε κατατεθειμένο ΜΚ και 700 εκατ. ευρώ σε εγγυητικές πάσης φύσεως.
Η εξέλιξη σε μια ελληνική πολυεθνική
Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή της επαγγελματικής του πορείας ανέφερε ότι είχε αρκετές δυσκολίες, όμως το πείσμα και η επιμονή τον δικαίωσαν. «Δεν πίστευα όταν ξεκίνησα να δουλεύω από τα 18 την εξέλιξη της εταιρείας. Πλέον είμαστε μια μικρή ελληνική πολυεθνική που εκτείνεται στις 5 ηπείρους».
Κανένας δεν ήταν έτοιμος να τα βάλει με τη ΔΕΗ
«Πολλοί προσπαθούσαν να με πείσουν ότι η αγορά της Αλουμίνιον της Ελλάδος δεν ήταν καλή ιδέα. Κανένας δεν ήταν έτοιμος να τα βάλει με τη ΔΕΗ. Η ΔΕΗ όμως έχασε όλα τα δικαστήρια και τις διαμάχες στις Βρυξέλες και έτσι αναγκάστηκε να σπάσει το μονοπώλιο της. Όσα λεφτά δεν βάλαμε στην εξαγορά της ΜΕΤΚΑ τα τοποθετήσαμε μετά σε επενδύσεις για να είναι σήμερα το εργοστάσιο αυτό που είναι. Είμαστε ένα οικοσύστημα με πάνω από 5.000 εργαζόμενους και 10.000 προμηθευτές σε όλο τον κόσμο, το οποίο παράγει το 3% του ΑΕΠ και έχουμε δημιουργήσει το μεγαλύτερο συγκρότημα παραγωγής ενέργειας στη χώρα 2 γίγαβατ, ενώ τις επόμενες εβδομάδες θα μπει στο σύστημα και η νέα μονάδα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μυτιληναίος.
Πρόσθεσε πως ο ομώνυμος όμιλος είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής και ανάδοχος ΑΠΕ και αποθήκευσης ενέργειας και πως η εμπορική δραστηριότητα που προκύπτει από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου εξακολουθεί να παραμένει προτεραιότητα.
«Το 2010 ανοίξαμε το δρόμο για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου μετά τον ηλεκτρισμό. Όταν φέραμε το πρώτο πλοίο LNG 50-50 με την Motoroil το πλοίο πήγε στη Ρεβυθούσα περίμενε δυο μέρες το οκ της ΔΕΠΑ, το οποίο δεν έλαβε ποτέ. Το πλοίο τελικά έφυγε και πουλήθηκε εν πλω στο 50% της αξίας του. Κάπως έτσι άνοιξαν οι αγορές στην Ελλάδα και έπρεπε να φτύσουμε αίμα. Το 2024 εκτιμούμε ότι θα έχουμε ξεπεράσει το 20% της ενεργειακής κατανάλωσης».
Υπενθύμισε επίσης, ότι το 2021 ο όμιλος του ήταν ο πρώτος που δεσμεύτηκε παγκοσμίως για το πράσινο αποτύπωμα του, με το 55% του κύκλου εργασιών να προέρχεται από βιώσιμες δραστηριότητες.
Ο κ. Μυτιληναίος σχολίασε και το βελούδινο διαζύγιο με τον αδερφό του Γιάννη, το οποίο χαρακτήρισε ως μεγάλη απώλεια σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, ωστόσο, η εν λόγω απόφαση οδήγησε σε ένα πιο αποτελεσματικό και ευέλικτο σχήμα, αλλά και σε σημαντικές συνέργειες που εκτίναξαν τον κύκλο εργασιών.
«Πριν λίγες μέρες στο roadshow στο Λονδίνο δεχτήκαμε πολλά συγχαρητήρια για την αναπτυξιακή μας πορεία. Αν οι προβλέψεις μου βγουν σωστές στο τέλος του χρόνου ο λόγος debt/EΒITDA θα είναι κοντά στο 1,2. Ακόμα δεν είμαστε investment grade διότι ούτε η Ελλάδα είναι. Δηλώνω περήφανος για τη δουλειά που γίνεται όταν “μεγάλα σπίτια”, όπως η Bank of America, μας βάζουν στις επιλογές τους. Η FAIRFAX έγινε ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος αναγνωρίζοντας τη δυναμική της εταιρείας, είμαι βέβαιος ότι θα εξασκήσει το option που έχει και ότι θα φτάσει στο 6%- 7%. Ο Watsa έχει αδυναμία στην Ελλάδα και τον πρωθυπουργό της. Είναι πολύ πιθανό να επισκεφτεί τη χώρα τον επόμενο μήνα», αποκάλυψε.
Ο κ. Μυτιληναίος σχολίασε και το κενό που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά, όσον αφορά το υψηλά καταρτισμένο εργατικό δυναμικό, λέγοντας πως το να βρουν κόσμο και να τον εντάξουν στην παραγωγική διαδικασία συνιστά μια πρόκληση. «Ζούμε την ενεργειακή μετάβαση κάθε μέρα. Για να την παρακολουθήσεις πρέπει να γνωρίζεις παρά πολύ καλά το αντικείμενο σου, να έχεις τα κατάλληλα στελέχη και να τολμάς. Διότι αυτό που κανείς σήμερα στην ενέργεια σε τρεις μήνες μπορεί να μην έχει αντίκτυπο και οι επενδύσεις εκατομμυρίων στη δημιουργία ενός εργοστασίου δεν σου εξασφαλίζουν ότι αυτό δεν θα κλείσει σε 50 μήνες».
Η πράσινη μετάβαση έγινε άτσαλα
Μιλώντας για το «πρασίνισμα» της οικονομίας, εξέφρασε την άποψη ότι έγινε ανοργάνωτα, άτσαλα, χωρίς να υπολογιστεί το κόστος, καθώς επίσης και το αν επιχειρήσεις και νοικοκυριά ήταν έτοιμα γι’ αυτή τη μετάβαση. «Είναι πολύ εύκολο να ρίχνεις το βάρος στο ουκρανικό και τον Πούτιν, αλλά η αλήθεια είναι ότι το πρόβλημα παρουσιάστηκε πολύ πιο πριν όταν οι τράπεζες είχαν κόψει τη χρηματοδότηση και οι εταιρείες έριχναν την παραγωγή τους. Είναι ηθική και κανονιστική υποχρέωση, αλλά πρέπει να παλέψουμε να γίνει σωστά στο χρόνο του και με τάξη. Οι Βρυξέλλες είναι ένας άλλος πλανήτης και δεν είμαι σίγουρος ότι θα συμβεί η πράσινη μετάβαση».
Εξήγησε πως η μειωμένη ζήτηση ενέργειας οφείλεται στην αύξηση των τιμών και τις καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούν για την εποχή και πως θα επανέλθει σύντομα η δυναμική του electrification.
«Το φυσικό αέριο θα είναι το βασικό καύσιμο των επόμενων 20 ετών και όσοι απαξίωσαν το πετρέλαιο νομίζω το έχουν μετανιώσει. Οι ανασχηματισμοί και οι μετασχηματισμοί στο εσωτερικό μας, κάθε 5-10 χρόνια, δεν είναι τυχαίοι. Ένα λάθος που κάνουμε στη διαδοχή είναι ότι έχουμε στο μυαλό μας σε ποιον ο αρχηγός θα δώσει το δαχτυλίδι, αλλά το μυστικό κρύβεται στην οργάνωση που θα γεννά την ηγετική ομάδα της επόμενης ημέρας. Η ΜΕΤΚΑ είναι εδώ διότι η κυβέρνηση και η χώρα έχουν καταλάβει ότι πρέπει οι ΣΔΙΤ/ παραχωρήσεις να μπουν σε διαφορετική βάση και ότι υπάρχουν ανάγκες επενδύσεων σε όλο το φάσμα των υποδομών. Ως όμιλος βάζουμε πολλά λεφτά και δείχνουμε εμπιστοσύνη στην Ελλάδα. Θα στεναχωρηθώ αν τα δείγματα γραφής της κυβέρνησης δεν είναι τέτοια που να προχωρήσουν τις κατασκευές».