Στα "όρια" το 2021 για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ

07/02/2022, 10:53
Στα

Σστα επίπεδα των €7,951 δισ. έναντι €7,905 δισ. το 2020 διαμορφώθηκε ο τζίρος σε αξία των εγχώριων σούπερ μάρκετ (Ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη μη συμπεριλαμβανομένων πωλήσεων της Lidl) σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου IRI.

Από το ποσό αυτό, σύμφωνα με πάντα με τα στοιχεία της εταιρείας, το 76,3% (6,065 δισ. ευρώ) προέρχεται από πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων (σταθερού barcode) ενώ το 23,7% (1,886 δισ. ευρώ) αφορά πωλήσεις επί ζυγίω προϊόντων.

Την αγορά οδήγησαν τα τρόφιμα, με ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία 1% ενώ τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης κατέγραψαν πτώση 2,3% και τα προϊόντα σπιτιού επίσης πτώση 3%. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα σταθερού barcode εμφάνισαν θετικό πρόσημο στις πωλήσεις τους 0,8% ενώ τα επί ζυγίω προϊόντα αρνητικό στο -0,2%.

Αξιοσημείωτο είναι ότι παράλληλα με τις αυξήσεις τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα εντάθηκαν οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI οι προωθητικές ενέργειες κατά τη διάρκεια του περυσινού έτους εντάθηκαν κυρίως στην κατηγορία των τροφίμων (αύξηση 1,3 ποσοστιαίων μονάδων) σχεδόν διπλάσιο από το σύνολο της αγοράς (αύξηση 0,6 ποσοστιαίων μονάδων) με τους προμηθευτές να επενδύουν έντονα στο κανάλι του σούπερ μάρκετ.

Ως αποτέλεσμα αυτής της τακτικής των προμηθευτών, πίεση ασκείται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label). Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI το μερίδιό τους το 2021 διαμορφώθηκε στο 14,7% από 15,3% το 2020 και 15,6% το 2019. Η ποσοστιαία πτώση πωλήσεων κατά 3,2% αποδίδεται στην ένταση των προωθητικών ενεργειών των επώνυμων προϊόντων. «Η ένταση προώθησης των επωνύμων πάντα επηρεάζει και πιέζει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Υπό αυτές τις συνθήκες, το 2022 δεν αναμένεται να ξεπεράσουν εύκολα το 15% στο οποίο έχουν σταθεροποιηθεί τα τελευταία χρόνια» επισημαίνει η κ. Κατσίπη.

Δυσοίωνα μηνύματα

Τα μηνύματα και για το πρώτο τρίμηνο του 2022 κάθε άλλο παρά ευοίωνα είναι. Οι πληθωριστικές πιέσεις στο κόστος ενέργειας, μετακίνησης, θέρμανσης που πιέζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς δεν αφήνουν πολλές ελπίδες για ένα καλύτερο τρίμηνο. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αρνητικές πωλήσεις σε όγκο στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ενώ αποκλιμάκωση αναμένεται στο δεύτερο τρίμηνο.

Σανίδα σωτηρίας για το έτος συνολικά εκτιμάται ότι θα αποτελέσει η περίοδος του εφετινού καλοκαιριού, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για ισχυρή τουριστική κίνηση στα επίπεδα του 2019. Σύμφωνα με την κυρία Κατσίπη, πέρυσι το διάστημα Ιουνίου - Σεπτεμβρίου η αγορά «έτρεξε» με άνοδο πωλήσεων 5,2%. Το συγκεκριμένο αποτέλεσμα, όπως σημειώνει, ήταν πολύ θετικό δεδομένων των συνθηκών και η συμβολή του τουρισμού καθοριστική στην επίτευξή του.