Fraport: Καταστροφικό το 2020 - Ζημιογόνο και το 2022 σύμφωνα με τις προβλέψεις
Καταστροφική χρονιά για την Fraport AG ήταν το 2020 σύμφωνα με τον πρόεδρο του δ.σ. της εταιρείας, Στέφαν Σούλτε, λόγω της πανδημίας και κατά συνέπεια της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης.
Για πρώτη φορά στα τελευταία 20 χρόνια η εταιρεία, που διαχειρίζεται και 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην Ελλάδα, κατέγραψε ένα μείον της τάξης των 690,4 εκατομμυρίων ευρώ. Κι αυτό μετά από μια χρονιά-ρεκόρ το 2019, με ένα πλεόνασμα ύψους 454 εκ. ευρώ
Σε σύγκριση με το 2019 ο τζίρος μειώθηκε κατά 54,7% στα 1,68 δις ευρώ. Μόνο στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης μειώθηκε σε ποσοστό 73,4%, στα 18,8 εκ.
“Ο τομέας των αεροπορικών συγκοινωνιών ήταν και παραμένει ο κλάδος που έχει πληγεί όσο κανείς άλλος” υπογράμμισε ο Σούλτε.
Ακόμη και ο αριθμός των προσγειώσεων και απογειώσεων έπεσε περίπου κατά 59%. Η διακίνηση εμπορευμάτων ”τσίμπησε” κάπως τέλος του 2020, αλλά συνολικά σε ολόκληρη τη χρονιά η μείωση ήταν γύρω στο 8,3%. Αλλά και σε όλα τα αεροδρόμια που συνδιαχειρίζεται η Fraport στο εξωτερικό η εικόνα δεν ήταν αισθητά διαφορετική.
Η μείωση επιβατών για παράδειγμα στο κινεζικό αεροδρόμιο Σιάν έφτασε στο 34% και 83% στο αεροδρόμιο της Λιουμπλιάνας στη Σλοβενία.
Όποιος αποβιβάζεται στο αεροδρόμιο της Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη εντυπωσιάζεται από την επέκταση των χωρών εξυπηρέτησης και την καλύτερη λειτουργικότητα γενικά του αεροδρομίου αλλά και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στην Fraport κατέγραψαν απώλειες πολλών δεκάδων εκατομμυρίων, για να παραμείνουμε στον τομέα των επιβατών.
Ο Στέφαν Σούλτε, παρά την εμφανή προσπάθεια να δει το ποτήρι μισογεμάτο, δεν έχει ψευδαισθήσεις ότι το 2021 ή ακόμη και το 2022 θα είναι αισθητά καλύτερες χρονιές και παραμένει ρεαλιστής σε ότι αφορά στους μεσοπρόθεσμους σχεδιασμούς του για την Φρανκφούρτη.
Περιορίζει προς τα κάτω τα προγνωστικά του σε ότι αφορά στην επιβατική κίνηση και αναβάλλει για το 2026 το άνοιγμα ενός τρίτου τερματικού στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης. Εκτός αυτών θέλει να συμπιέσει μακροπρόθεσμα τα κόστη για προσωπικό και υλικό, έτσι ώστε η Fraport να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της με κοινωνικά βιώσιμο τρόπο για τους 4.000 εργαζόμενους που θα απομείνουν.
“Βλέπουμε καθαρά φως στην άκρη του τούνελ” τόνισε ο Σούλτε. Όπως ανέφερε, τον Ιούνιο θέλει να θέσει σε επαναλειτουργία τον τερματικό Β που είχε κλείσει ελλείψει κίνησης και τον νοτιοδυτικό αεροδιάδρομο, που χρησιμοποιείται προσωρινά ως χώρος στάθμευσης αεροπλάνων, ενδεχομένως και πριν τον Ιούνιο. Σε ότι αφορά στον αριθμό επιβατών μετά την καθίζηση στα 19 εκ. το 2020 από 70 εκ. το 2019, για φέτος προβλέπει ότι θα παραμείνει ανάμεσα στα 20 μέχρι 25 εκ.
Εμβολιασμοί και τεστ
“Κάποια στιγμή μέσα στο καλοκαίρι η ζήτηση θα αυξηθεί” είπε. Στέλεχος της εταιρείας άφησε να εννοηθεί ότι θα μπορούσε ίσως και φέτος να αγγίξει μέχρι και τα 32 εκ. επιβάτες, το βέβαιο είναι ότι “πάνω από 70 εκ. επιβάτες των παλιών καλών χρόνων προ πανδημίας αναμένονται το 2025/2026”. Τότε θα τεθεί σε λειτουργία και ο τρίτος τερματικός με δυνατότητα εξυπηρέτησης 25 εκ. επιβατών. Το έργο κατασκευής επεκτάθηκε χρονικά αλλά δεν σταμάτησε, ούτε μειώθηκε ο όγκος του επενδυτικού κεφαλαίου, διευκρίνισε ο Σούλτε.
Πολλά θα εξαρτηθούν ωστόσο από την πρόοδο των εμβολιασμών όχι μόνο στη Γερμανία αλλά και διεθνώς, και από τις δυνατότητες τεστ, οι οποίες υπάρχουν. “Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης θα επωφεληθεί από την κομβική του θέση και τις εξαιρετικές συνδέσεις του με άλλα μέσα μεταφοράς” επισημαίνει ο επικεφαλής της Fraport.
Σε ότι αφορά στον επαγγελματικά ταξίδια η κατάσταση δεν είναι τόσο αρνητική όσο πριν από μήνες, θέλει να πιστεύει. Από καθαρά οικονομική άποψη για την Fraport θα ήταν καλύτερο να είχε σταματήσει τη λειτουργία του αεροδρομίου το 2020, αλλά αυτό δεν έγινε για να καταστεί εφικτή η μεγάλη επιχείρηση επιστροφής Γερμανών και άλλων τουριστών, αφότου ξέσπασε η πανδημία, και να μην μείνει κλειστό το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Γερμανίας. Γι αυτές τις υπηρεσίες ο Σούλτε ελπίζει να εισπράξει γύρω στα 160 εκ. ευρώ, το ήμισυ από ομοσπονδιακά ταμεία και το υπόλοιπο από το κρατίδιο της Έσης.
Εν κατακλείδι η ζημιά που προκύπτει για τους μετόχους της Fraport ανέρχεται στα 658 εκ. ευρώ μετά από κέρδη ύψους 421 εκ. ευρώ το 2019. Την τελευταία φορά που ο κολοσσός κατέγραψε ζημιές ήταν το 2002, όταν σταμάτησε ένα πρότζεκτ κατασκευής τερματικού στη Μανίλα.
Και η νέα χρονιά; Και εδώ ο Σούλτε δεν τρέφει αυταπάτες και προβλέπει νέες ζημίες. Λόγω παρατεινόμενης πανδημικής κρίσης οι μέτοχοι, και η κυρίως το κρατίδιο της Έσης και η πόλη της Φρανκφούρτης δεν πρέπει να περιμένουν μερίσματα ούτε και για το 2021.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ