Αττικό Μετρό: Το Γενικό Λογιστήριο ζητά επιστροφή ύψους €2,5 εκατ. από τους εργαζόμενους
Στις δικαστικές αίθουσες πρόκειται να επιλύσουν τις διαφορές τους με το υπουργείο Οικονομικών, εργαζόμενοι και πρώην στελέχη της Αττικό Μετρό, σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού μισθολογικών περικοπών και διαφόρων βοηθημάτων, αναδρομικά από το 2010.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το 30% έως 40% του προσωπικού της εταιρείας βρίσκεται αντιμέτωπο με την επιστροφή περίπου 10.000 ευρώ έκαστος, ενώ ακόμη μεγαλύτερα ποσά αφορούν άλλες κατηγορίες υπαλλήλων με μεγαλύτερους μισθούς καθώς και μέλη προηγούμενων διοικήσεων, τα οποία πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκονται αντιμέτωπα με επιστροφές δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Για παράδειγμα πρώην ανώτατο στέλεχος της εταιρείας φημολογείται στους διαδρόμους της Αττικό Μετρό ότι καλείται να επιστρέψει 150.000 ευρώ!
Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, έχει ήδη κοινοποιήσει σε εργαζόμενους αλλά και πρώην ανώτατα στελέχη, τις διαφωνίες του στον τρόπο υπολογισμού μισθών και τη χορήγηση παροχών (επιδομάτων παιδικών σταθμών, κατασκηνώσεων και οδοντιατρικής περίθαλψης) μετά από δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποίησε τηνν περασμένη Άνοιξη στην εταιρεία κάτω από άκρα μυστικότητα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών κάθισαν για μέρες στην Αττικό Μετρό και ήλεγξαν διαφορετικές βαθμίδες προσωπικού (γραμματείς, προϊσταμένους, διευθυντές, μηχανικούς κ.α) πριν βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
Αναμένεται το τελικό πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προς τη διοίκηση της εταιρείας, η οποία καλείται να αποφασίσει με ποιο τρόπο θα διαχειριστεί οικονομικές απαιτήσεις χιλιάδων ευρώ ανά εργαζόμενο.
Για σοβαρή εκκρεμότητα που κινδυνεύει να επιβαρύνει τους εργαζόμενους της Αττικό Μετρό, κάνει λόγο ο Πρόεδρος της εταιρείας κ. Νίκος Ταχιάος. Όπως αναφέρει, υπάρχει προσωπικό της εταιρείας που καλείται να επιστρέψει έως και 200 ευρώ το μήνα, αφού το υπουργείο Οικονομικών προτείνει να παρακρατείται ανά εργαζόμενο το 10% του μηνιαίου μισθού, μέχρι να μηδενιστεί η οφειλή.
Ο κ. Ταχιάος αναφέρει ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εργαζομένων θα χρειαστεί να επιστραφούν με αναδρομική ισχύ έως και 2,5 εκατ. ευρώ.
Στην Αττικό Μετρό εκτιμούν ότι για το θέμα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις από τον βασικό μέτοχο, όπως αντίστοιχα συνέβη με το Κτηματολόγιο.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης, τονίζουν στο ΝΜ ότι το Γενικό Λογιστήριο του κράτους έχει λανθασμένα ερμηνεύσει ότι τα βοηθήματα σταμάτησαν με την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, παρά το γεγονός όπως σημειώνουν, ότι μεταφέρθηκαν στις ατομικές συμβάσεις.
Σχετική γνωμοδότηση που είχε ζητήσει το υπουργείο Οικονομικών έχει εκδώσει από τον περασμένο Αύγουστο και το υπουργείο Εργασίας. Σύμφωνα με το έγγραφο, εφόσον δεν έχει συναφθεί άλλη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, η οποία έχει καταργηθεί, τότε «παραμένουν σεβαστές και ισχυρές οι ατομικές συμβάσεις…» και οι όροι που έχουν ενσωματώσει από τις ΣΣΕ που έληξαν ή καταγγέλθηκαν.
Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει μια γκρίζα ζώνη για τους εργαζόμενους, η οποία αφορά την περίοδο μετά το 2017. Ο λόγος είναι ότι τον Αύγουστο του 2017 ψηφίστηκε ο νόμος 4484, ο οποίος προέβλεπε ότι αντίστοιχες δαπάνες οφείλουν να έχουν την έγκριση του υπουργού Οικονομικών, κάτι που στην προκειμένη περίπτωση δεν έχει γίνει.
Σε ό,τι αφορά τις μισθολογικές περικοπές, η Αττικό Μετρό εντάχθηκε στο ενιαίο μισθολόγιο το 2013. Από το 2010 είχαν ξεκινήσει οι μνημονιακές προσαρμογές με περικοπές μισθών που πέρασαν στο προσωπικό, με τρεις διαφορετικούς νόμους.
Το 2011, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η Αττικό Μετρό υποχρεώθηκε σε πρόσθετες περικοπές κατά μέσο όρο 35% (σ.σ σε αυτές συνυπολογίστηκαν και οι προηγούμενες μειώσεις), στις οποίες προστέθηκαν μειώσεις επιπλέον 25% το 2013. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να «ψαλιδιστούν» συνολικά κατά 55,7% οι μισθολογικές δαπάνες.
Το Σωματείο Εργαζομένων της Αττικό Μετρό σε πρόσφατη ενημέρωση του προσωπικού της εταιρείας αναφέρει ότι «με τη συνδρομή του νομικού συμβούλου θα προσφύγει σε όλες τις νομικές ενέργειες που απαιτούνται» καθώς κρίνεται άδικη και μονομερής η απόφαση του ΓΛΚ.
Αντίστοιχη υπόθεση αντιμετωπίζει σύμφωνα με πληροφορίες και η ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία λειτουργίας του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού, η οποία εμφανίζεται υπόλογη στο Γενικό Λογιστήριο για μισθολογικά επιδόματα σε θέσεις ευθύνης.