Σάββας Γουλόπουλος: Το νέο «ταξιδεύειν»
Οι αλλαγες στον τουριστικό κλάδο σε εθνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο έχουν αρχίσει ήδη να διαφαίνονται και θα είναι ριζικές. Εκτός από τις τεράστιες απώλειες των τουριστικών εσόδων υπάρχει και το διπλωματικό μέτωπο το οποίο δεν βλέπει στρατηγικούς συμμάχους αλλά και ανταγωνιστές στο τουριστικό πεδίο να «ακονίζουν» μαχαίρια. Από την άλλη, στο εσωτερικό μέτωπο, υπάρχουν και οι φωνές των δημάρχων των νησιωτικών περιοχών κατά της υγειονομικής κατηγοριοποίησης που έφτασαν στο Μαξίμου, που αποφάσισε να εγκύψει στο ουσιαστικό πρόβλημα που δεν είναι άλλο πέρα από την υγειονομική θωράκιση της νησιωτικής και όχι μόνο χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο, σημασία έχει να σκεφτούμε το τι θα ζητηθεί και όχι το τι έχουμε μόνο να προσφέρουμε. Σημαντικό είναι να κατανοούμε σε αυτήν την εναλλασσόμενη κατάσταση ποιες είναι οι τάσεις και οι νέες συμπεριφορές του τουρισμού, αναγνωρίζοντας και πάλι τον βασικό παράγοντα, που είναι ο άνθρωπος.
Να τονίσουμε εδώ ότι 2 στους 3 ταξιδιώτες είναι πρόθυμοι να αρχίσουν τα διεθνή ταξίδια αναζητώντας ασφάλεια χαλάρωση και διασκέδαση.
Αυτό καταδεικνύει έρευνα της MINDHAUS, εταιρίας στρατηγικής τουριστικού marketing και μέλος της V+O.
Συγκεκριμένα, το 37,9 % των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι είναι διατεθειμένοι να ταξιδέψουν ξανά μόλις αρθούν οι περιορισμοί, ενώ ένα πρόσθετο και πολλά υποσχόμενο 28,1% δήλωσε ότι με την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών θα προγραμματίσουν ταξίδι αναψυχής
Παρόλο που όλοι οι ερωτώμενοι της έρευνας προσδιόρισαν την ανακάλυψη εμβολίου ως τον πρώτο παράγοντα για να ξεκινήσουν τα διεθνή ταξίδια, το 66% δήλωσαν ότι θεωρούν εξίσου σημαντικά τα σαφή υγειονομικά πρωτόκολλα κατά τη διάρκεια μετακινήσεων.
Οι παρεμβάσεις από την ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου οι επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να μη χρεοκοπήσουν δεν θα φέρουν επιτυχές αποτέλεσμα εκτός και εάν αλλάξουμε την αντίληψή μας για την νέα εποχή του τουρισμού.
Η βαθύτερη γνώση για τις τάσεις και συμπεριφορές στην νέα εποχή είναι αναγκαία. Ο επαναπροσδιορισμός του τουριστικού κλάδου με έμφαση στην οικονομία της εμπειρίας (economies of experience 1998 Harvard Business Review) αποτελεί τον πυρήνα σε αυτήν εξελισσόμενη κατάσταση. Μια νέα άποψη στην μελέτη του τουρισμού και στην ενδυνάμωσή του.
Αναμένοντας την ανάκαμψη του τουρισμού γνωρίζουμε και οφείλουμε να το δούμε ότι η εικόνα δεν θα είναι ποτέ η ίδια, παρόλο που η Ελλάδα βρίσκεται σε ανταγωνιστικότερη θέση σε σχέση με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Ο τρόπος που θα ξοδεύουμε τα χρήματά μας αλλάζει. Η διάθεσή μας για να ταξιδέψουμε αλλάζει. Οι αυτοαπασχολούμενοι θα πάρουν άδεια για να τα ταξιδέψουν; Οι ηλικιωμένοι (silver tourism) θα νιώσουν αρκετά ασφαλείς για να πάνε διακοπές;
Στα θετικά στοιχεία είναι ότι η διάθεση και η επιθυμία των πολιτών για να ταξιδέψουν διατηρείται, όπως αναφέραμε και παραπάνω, γιαυτό και επιβάλλεται η σωστή σχεδίαση.