Τρία έργα υποδομής λαμβάνουν κοινοτικό χρήμα
Την επόμενη εβδομάδα θα υπογραφεί στο Ηράκλειο η σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης με την επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνα Κρέτσου, ο κ. Σπίρτζης επισήμανε πως προχωρά, με κοινοτική χρηματοδότηση και σειρά νέων έργων όπως οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης, το βόρειο τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας (του Ε65, καθώς τις επόμενες ημέρες θα σταλεί ο φάκελος στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν και για να προχωρήσει η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) και η παράκαμψη της Χαλκίδας (προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ).
Στο υπουργείο Υποδομών συζητούν επίσης με την Κομισιόν και την εγκύκλιο (που είναι έτοιμη για υπογραφή) με την οποία επιχειρείται να μπει τέλος στις μεγάλες εκπτώσεις στα δημόσια έργα. Όπως τονίζουν, η εγκύκλιος «βάζει κανόνες για την ερμηνεία των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών, αλλά είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε κρατικού φορέα, αν θα εντάξει στα τεύχη δημοπράτησης όσα προβλέπει». Οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου υποστηρίζουν πως «η εγκύκλιος βγαίνει για να υπάρχουν ενιαίοι κανόνες στην περίπτωση που κάποιος φορέας θέλει να περιορίσει τις ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές».
Χθες δεν έγινε, πάντως, γνωστό αν η προαιρετική εγκύκλιος του υπουργού προβλέπει κάποια μορφή μαθηματικού τύπου, όπως επιδίωκε μια μερίδα τεχνικών εταιρειών. Υπενθυμίζεται πως στο παρελθόν, όταν είχε εφαρμοστεί ο μαθηματικός τύπος για τον περιορισμό των μεγάλων εκπτώσεων, αξιοποιήθηκε ώστε να «στήνονται» σχεδόν όλοι οι διαγωνισμοί στα δημόσια έργα. Γι’ αυτό και καταργήθηκε το 2005.
Το υπουργείο Υποδομών συζητά, πάντως, με την Κομισιόν, ώστε να προχωρήσει η συγκεκριμένη εγκύκλιος και επισημαίνουν πως «υπάρχουν κέντρα και δυνάμεις που δεν θέλουν να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων».
Για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που προωθείται μέσω τριών ξεχωριστών διαγωνισμών (σύμβαση παραχώρησης, ΣΔΙΤ και ένα μικρό τμήμα ως δημόσιο έργο), μέσα στον Μάρτιο θα ανακοινωθεί η δεύτερη φάση της διαδικασίας. Ο αρχικός προϋπολογισμός των δύο διαγωνισμών για τον ΒΟΑΚ, μέσω σύμβασης παραχώρησης και μέσω ΣΔΙΤ, φτάνει το 1,6 δισ. ευρώ ενώ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι και ξένοι επενδυτές ή διαχειριστές οδικών αξόνων. «Παρά την αίσθηση που είχαμε ότι ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης είχε τις μελέτες, τελικά δεν τις είχε», λένε στο υπουργείο, για να εξηγήσουν την καθυστέρηση στην πρόοδο των διαγωνισμών.
Χθες έγινε επίσης γνωστό πως με κοινοτικά κονδύλια θα χρηματοδοτηθούν και οι πρόδρομες εργασίες για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα της οποίας (Αλσος Βεΐκου - Γουδή) βρίσκεται σε εξέλιξη, με προϋπολογισμό άνω του 1,5 δισ. ευρώ. Κοντά στο ένα δισ. ευρώ εκτιμάται το κόστος για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες. Συμφωνήθηκε, επίσης, με την Κομισιόν πως η γραμμή 4 του μετρό Αθήνας και ο ΒΟΑΚ θα είναι «έργα-γέφυρες», δηλαδή θα χρηματοδοτηθούν και από κοινοτικά κονδύλια της επόμενης προγραμματικής περιόδου.
Ο Χρ. Σπίρτζης ανακοίνωσε χθες πως μέσα στον Μάρτιο θα παραδοθεί και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο έχει δύο «σταθμούς», το 2027 και το 2037. Οπως είπε, το στρατηγικό σχέδιο «δεσμεύει το υπουργείο Μεταφορών για 20 χρόνια» και «αν δεν το ακολουθήσουν οι επόμενοι υπουργοί θα πρέπει να εξηγήσουν γιατί», ενώ «θα περιλαμβάνει και δείκτες (π.χ. για την κυκλοφορία, κ.ά.) και όχι μόνο έργα».
Η κα Κρέτσου δήλωσε πως «είχαμε μακροσκελείς συζητήσεις» και πως πρέπει «να διατηρήσουμε τη δυναμική. Να υλοποιήσουμε τα προγράμματα. Το υπουργείο Υποδομών είναι σημαντικό, έχει ειδικό ρόλο με έργα άνω των 2 δισ. ευρώ. Έχει έρθει η ώρα να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας».