Κανονικά, οι υψηλές τιμές των καυσίμων προκαλούν αποπληθωρισμό, εξηγεί ο επικεφαλής οικονομολόγος της UBS Global Wealth Management, Paul Donovan. Όταν η βενζίνη ακριβαίνει, οι καταναλωτές προσπαθούν να μειώσουν τις ποσότητες που αγοράζουν, δουλεύοντας από το σπίτι ή χρησιμοποιώντας τις συγκοινωνίες. Όμως συνολικά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η αύξηση στις τιμές των καυσίμων προκαλεί μείωση της ζήτησης για κάποια προϊόντα.
Θα περίμενε, λοιπόν, κανείς να δει τις δαπάνες για διακοπές να μειώνονται. Πραγματικά, οι διακοπές είναι πάντα ένα μεγάλο έξοδο, καθώς πριν από την πανδημία, στις ΗΠΑ αποτελούσαν το 3,3% των συνολικών καταναλωτικών δαπανών.
Παραδοσιακά, κατατάσσονται στις λεγόμενες «προαιρετικές δαπάνες», με την έννοια ότι δεν είναι κάποιο είδος πρώτης ανάγκης αλλά ένα έξοδο που μπορεί να κοπεί στην περίπτωση οικονομικής στενότητας. Όμως, όπως διαπιστώνει ο Donovan της UBS, τα δύο χρόνια της πανδημίας άλλαξαν τις καταναλωτικές συνήθειες και μετέτρεψαν τις διακοπές σε είδος πρώτης ανάγκης.
«Οι λιανικές πωλήσεις και τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών δείχνουν ότι οι δαπάνες για διακοπές έχουν πάρει προτεραιότητα», σημειώνει ο οικονομολόγος, και μάλιστα παρότι το κόστος των ταξιδιών έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς οι υψηλές τιμές των καυσίμων ανεβάζουν το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων.
Με τη ζήτηση να αυξάνεται, οι εταιρείες ταξιδιών μπορούν να μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος στον τελικό καταναλωτή, εκτιμά η UBS. Όμως, η αυξανόμενη ζήτηση σε συνδυασμό με το αυξανόμενο κόστος σημαίνει ότι οι δαπάνες για διακοπές θα φέρουν έναν ακόμα γύρο μείωσης της ζήτησης σε άλλες κατηγορίες εξόδων.
«Οι καταναλωτές φαίνονται διατεθειμένοι να θυσιάσουν τις δαπάνες για άλλα προϊόντα για να διασφαλίσουν ότι έχουν αρκετά χρήματα για να περάσουν δύο εβδομάδες σε μία παραλία», καταλήγει ο Donovan της UBS.