Οι αποδοτικοί προβολείς συμβάλλουν στη μείωση των ατυχημάτων
Οι αποδοτικοί προβολείς συμβάλλουν στη μείωση των ατυχημάτων που γίνονται τις νυχτερινές ώρες.
Στα αυτοκίνητα που έχουν οριακούς ή καλούς σε φωτισμό προβολείς, τα ποσοστά σύγκρουσης είναι 10%-19% (ανάλογα με τη φωτεινότητα των φωτιστικών σωμάτων) λιγότερα από τα αυτοκίνητα που έχουν προβολείς με χαμηλή φωτεινότητα.
Άλλωστε, είναι γνωστό ότι η οδήγηση τη νύχτα είναι 3 φορές πιο επικίνδυνη από την οδήγηση της ημέρας και αυτό τεκμηριώνει πόσο μπορούν να βοηθήσουν οι καλοί προβολείς σε ένα όχημα. Έρευνα-αξιολόγηση περίπου 1.000 μοντέλων, η οποία έχει ξεκινήσει το 2016 το IIHS, που είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός στις ΗΠΑ κσι ασχολείται με την ασφάλεια των αυτοκινήτων, αναφέρει πως ανάλογα με τη φωτεινότητα των προβολέων επηρεάζονται και τα ποσοστά σύγκρουσης. Για να τεκμηριώσουν την έρευνα, οι άνθρωποι του οργανισμού απομόνωσαν και μελέτησαν 44.000 ατυχήματα που συνέβησαν στο σκοτάδι, πήραν τα στοιχεία από την αστυνομία και προσάρμοσαν τις βαθμολογίες, τη φωτεινότητα και τις επιπλέον λειτουργίες των μοντέλων με τα αποτελέσματα των ατυχημάτων για να βρουν τους συσχετισμούς.
Κατά τη διάρκεια των συσχετισμών, οι άνθρωποι του ΙΙHS διαπίστωσαν πως ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διένυσε ο οδηγός, τους κινδύνους της περιοχής και τις διαφορετικές συνθήκες του δρόμου, οι προβολείς με καλή βαθμολογία απέτρεψαν κατά 19% τα ατυχήματα ή τις συγκρούσεις. Οι προβολείς με οριακή βαθμολογία απέτρεψαν τις συγκρούσεις από 10%-15%.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι -εκτός από τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού- στα σύγχρονα οχήματα σημαντικό ρόλο παίζουν και τα φωτιστικά σώματα. Οι LED προβολείς, που έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα οχήματα τα τελευταία λίγα χρόνια, συμβάλλουν προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς δίνουν καλύτερο φωτισμό, ενώ ο φωτισμός των τυφλών δεξιά ή αριστερών στροφών κατά τη διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης είναι κάτι που συμβάλλει στην αποφυγή περαιτέρω ατυχημάτων.
Η απόδοση των φωτιστικών σωμάτων ποικίλει ανάλογα με το μοντέλο. Για παράδειγμα, έχει πολύ μεγάλη σημασία ένας προβολέας να φωτίζει τον δρόμο στα 30-40 μέτρα με έναν άλλο που τον φωτίζει επαρκώς στα 100 μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει περιθώριο αντίδρασης για έναν οδηγό που τρέχει με περίπου 70 χιλιόμετρα κοντά στα 2 δευτερόλεπτα, άρα περισσότερο χρόνο για αποφυγή εμποδίου ή φρεναρίσματος.
Αυτός είναι ο βασικός λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να ανεβάσουν τα ποσοστά ασφάλειας των διαφόρων μοντέλων τους, επενδύοντας και στα φωτιστικά σώματα, τα οποία εκτός από ομορφιά προσφέρουν επαρκή φωτισμό, συμβάλλοντας στην αποφυγή ατυχημάτων κατά τη διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης. Οι μελέτες και η έρευνα πάνω σε αυτόν τον τομέα της αυτοκίνησης δείχνουν ότι οι «δυνατοί» και καλοί προβολείς σώζουν ζωές.
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ