Στέλλα Σεβαστοπούλου: Εξερευνώντας την πολιτιστική υπόσταση της ελληνικής φύσης
Η καλλιτέχνις Στέλλα Σεβαστοπούλου με αφορμή το project «Making Summer Memories», καθώς και για τη συμμετοχή της στην έκθεση «Ξεριζ-ωμός Ρεαλισμός», στο Ίδρυμα Τσιχριτζή, μιλά στην axianews
Συνέντευξη στον Κώστα κατόπη
To φετινό καλοκαίρι για την ζωγράφο/δημοσιογράφο Στέλλα Σεβαστοπούλου (Stella Sevastopoulos), είχε πολλά πρότζεκτ: Ξεκίνησε με την συμμετοχή της στο πρώτο artists residency στο Domus Art Gallery και συνέχισε με την συμμετοχή της σε δύο άλλες ομαδικές εκθέσεις – ‘On the Magic Mountain’ στο FokiaΝou Art Space, και «Ξεριζ-ωμός Ρεαλισμός», στο Ίδρυμα Τσιχριτζή (Κηφισιά), το οποίο πήρε παράταση, και θα διαρκέσει έως 10 Σεπτεμβρίου.
Ένα άλλο καλοκαιρινό πρότζεκτ για το οποίο επιλέχθηκε, περιλαμβάνει έργα τέχνης σε διάλογο με την μόδα. Γι’αυτό τον λόγο, μπορείτε να βρείτε κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, θαλασσογραφίες της Σεβαστοπούλου, από παραλίες της Σάμου, στις βιτρίνες της Vardas στην Κηφισιά.
-Στέλλα, μίλησέ μας για το project «Making Summer Memories» που θα διαρκέσει όλο το καλοκαίρι.
Πρόκειται για την επιλογή έργων 8 καλλιτεχνών (Λίζα Μέρλιν Βασιλάτου, Κώστας Γαρίφαλλος, Αγγελική Κώσταλου, Γιάννης Καμίνης, Petros Santos, Κατερίνα Κωστογιάννου, Χρήστος Ζωγράφος και εγώ).
Η Vardas 1939 έχει οργανώσει αυτό το project, σε μία προσπάθεια να επεκτείνει τις δραστηριότητες της και στα πολιτιστικά δρώμενα. Είναι μία “Fashion & Art” ενέργεια, με φιλανθρωπικό σκοπό (20% από τις πωλήσεις των έργων θα πάνε στα κοινωφελή ιδρύματα Hopegenesis και Δεσμός).
Ο επιμελητής της ομάδας καλλιτεχνών είναι ο Δημήτρης Λαζάρου, ο οποίος έχει οργανώσει και την έκθεση «Ξεριζ-ωμός Ρεαλισμός», στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή στην Κηφισιά, στο οποίο επίσης συμμετέχω με το έργο «Cultural Baggage».
-Τα έργα σου που βρίσκονται τώρα στο Vardas στην Κηφισιά απεικονίζουν Σαμιώτικες παραλίες. Μίλησέ μας γι αυτά καθώς και για τη σχέση σου με το νησί.
Τα δύο έργα μου είναι τα «Paradise on Earth – Seitani, Samos 2» και «Kaladakia Beach». Η Σάμος είναι το μέρος καταγωγής των γονιών μου. Κάθε καλοκαίρι εκεί, μαζεύω υλικό για την εικαστική πορεία μου.
Ενώ γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Λονδίνο, τα καλοκαίρια μου τα περνούσα πάντα στην Σάμο. Η φυσική ομορφιά του νησιού παραμένει πηγή έμπνευσης για μένα. Ήταν πάντα το ‘αντίπολο’ του αστικού άγχους!
-Η φύση γενικότερα φαίνεται να είναι πηγή έμπνευσης για τα έργα σου, είτε αφηρημένα, είτε παραστατικά.
Η φύση είναι το καταφύγιο μου. Η έκθεση «Οn the Magic Mountain» στο FokiaΝou Art Space ήταν εμπνευσμένη από βιβλίο του Τόμας Μαν. Η έννοια του προσωπικού καταφύγιου του καλλιτέχνη ήταν στο επίκεντρο της έκθεσης (που τελείωσε το στις 2 Ιουλίου).
Μου έδωσε την ευκαιρία να παρουσιάσω το έργο «Sunset IV», στο οποίο προσπάθησα να εκφράσω την μαγεία του ηλιοβασιλέματος, μέσω μιας αφαιρετικής προσέγγισης. Κάποια δασκάλα μου είχε πει να μην ζωγραφίζω ηλιοβασιλέματα, αλλά αυτό μου κέντρισε την περιέργεια περισσότερο!
-Kαι στο residency «Χαιρετίσματα Από την Αθήνα» που συμμετείχες, βρήκες τρόπο να συνδέσεις την φύση με τον αρχαίο πολιτισμό. Τι ακριβώς συνέβη στη Domus Art Gallery;
To concept ήταν της Manuela De Leonardis, (δημοσιογράφος επιμελήτρια εκθέσεων, και συγγραφέας), η οποία έχει μία συλλογή από 9 καρτ ποστάλ που ταξίδεψαν από την Αθήνα στην Ιταλία (από το 1964 έως το 1983).
Το residency έγινε στη Domus Art Gallery (στην Βάρη), της Glenda Lorenzani, η οποία, μαζί με την Manuela, κάλεσαν εμένα, την Giusy Lauriola και την Merima Fetahovic να συμμετάσχουμε σε αυτό το project. Αυτά τα 9 καρτ ποστάλ ήταν η αφετηρία από την οποία αρχίσαμε να σκεφτόμαστε πέρα από την εικόνα των καρτ ποστάλ.
Τι δεν απεικονίζεται εκεί, και γενικότερα για ανεξερεύνητες πτυχές της Αθήνας. Εγώ έψαξα να βρω ‘συνδέσεις’ ανάμεσα στη φύση και στον αρχαίο πολιτισμό μας. Γιατί και η φύση είναι αρχαία.
-Τι εννοείς;
Η φύση με όλα τα λουλούδια και φυτά της, έχει δώσει τόση έμπνευση στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Από την αρχιτεκτονική του, μέχρι και τους μύθους του. Αυτό μάλιστα δείχνει και πόσο κοντά στην φύση ήταν οι αρχαίοι Έλληνες.
Κοίταξα τα αρχαιοελληνικά μοτίβα, ειδικά αυτά που έχουν εμπνευστεί από λουλούδια και φυτά. Επίσης και αρχαία ελληνικά γλυπτά και αρχιτεκτονικά στοιχεία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μένα, είχε το σχήμα του μεγάλου, ανακατασκευασμένου ακρωτηρίου (ανθέμιο), που μοιάζει με γιγάντιο αγιόκλημα, που εκτίθεται στο μουσείο της Ακρόπολης.
Έψαξα επίσης να βρω ποια λουλούδια έχουν χρησιμοποιηθεί στην ελληνική μυθολογία.
-Και πώς ενσωμάτωσες αυτή την έρευνα στην εικαστική σου διαδικασία;
Ξεκίνησα κάνοντας σκίτσα και υδατογραφίες των θεμάτων και των μορφών που με ενδιέφεραν. Σχήματα γλυπτικής ή αρχιτεκτονικής, σε συνύπαρξη με τα φυτά της αρχαίας Ελλάδας.
Εστίασα σε θέματα όπως το ακρωτήριο, το ακροκέραμο, το ιονικό κιονόκρανο, τα αρχαιοελληνικά μοτίβα φυτών/λουλουδιών και εμπνεύστηκα επιπλέον και από αρχαίες ζωγραφιές φυτών/λουλουδιών, όπως από αυτά που βρίσκονται στην Κνωσσό και στην Θήρα.
Πέρασα από την ποιο παραστατική επεξεργασία των θεμάτων αυτών, στην πιο αφηρημένη. Και ήταν αυτή η αφηρημένη προσέγγιση, στην οποία εστίασα εν τέλει. Δημιούργησα μία σειρά αφηρημένων έργων, που έχουν να κάνουν με στρώσεις μνήμης, που συνδυάζουν λωρίδες από χρώμα, με σειρές τυπωμάτων.
Τα τυπώματα έχουν δημιουργηθεί από χαρακτικές σε λινόλεουμ. Έχω δημιουργήσει και παλαιότερα τέτοια έργα που συνδυάζουν την ζωγραφική με την χαρακτική.
-Η έκθεση στο Ίδρυμα Τσιχριτζή είναι αφιερωμένη στα 100 χρόνια από την Μικρασιάτικη καταστροφή. Ωστόσο, το έργο σου εκεί, δεν φαίνεται σε πρώτη όψη να έχει σχέση με το θέμα αυτό.
Καταρχάς, θα ήθελα να σημειώσω ότι η έκθεση “τρέχει” μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου, με διακοπή τον Αύγουστο όπου κλείνει το ίδρυμα. Από κει και πέρα, το έργο μου «Cultural Baggage» (Πολιτιστική Αποσκευή), έχει να κάνει με την προσωπική πολιτισμική κληρονομιά του καθενός. Όλοι κουβαλάμε πολιτιστικές αποσκευές, είναι αυτό που καθορίζει – το πολιτιστικό DNA μας.
Είναι σαν ένα προστατευτικό κέλυφος κατά κάποιο τρόπο. Και, είναι κάτι που κανείς δεν μπορεί να μας το αφαιρέσει, χωρίς την θέληση μας, ακόμα κι αν πρέπει να αφήσουμε το σπίτι μας, τη χώρα μας, την οικογένειά μας.
Ήθελα να δημιουργήσω ένα έργο με μια νότα ελπίδας - ένα τοπίο μνήμης, στο οποίο μπορούν να εντοπιστούν ορισμένα πολιτιστικά στοιχεία: η θεά Άρτεμις της Εφέσου και ένα κλασικό γλυπτό ενός νέου από την Έφεσο (επειδή η ιστορία της αρχαίας Ελλάδας είναι επίσης συνυφασμένη με τις μικρασιάτικες ακτές), τα λουλούδια που είναι ζωγραφισμένα στα κεραμικά της Kιουτάχειας, και άλλα αρχαία σχέδια λουλουδιών.
Υπάρχει επίσης ένα ηλιοτρόπιο, που έχει βανδαλιστεί με λίγο γκράφιτι στο κέντρο. Είναι αναφορά σε μια άλλη χώρα της οποίας οι άνθρωποι ξεριζώνονται αυτή τη στιγμή. Η έκθεση τιμά την εκατονταετηρίδα της Μικρασιατικής Καταστροφής, αλλά τέτοιες καταστροφές εξακολουθούν να αποτελούν μέρος του σημερινού κόσμου...
Σαν ίχνη στην άμμο, «αποτυπώματα» ανθρώπων σβήνονται από την πατρίδα τους. Οικογένειες αναγκάζονται να βρουν ένα νέο σπίτι, μία καινούργια ‘εστία’, στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται όμως, και οι προηγούμενες πολιτιστικές αποσκευές τους.
Who is who
Η Στέλλα Σεβαστοπούλου (Stella Sevastopoulos) γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Λονδίνο. Μετακόμισε στην Αθήνα το 1994. Σπούδασε Τέχνη, Αγγλική Λογοτεχνία και Ιστορία της Τέχνης στο Harrow College of Art, στο Lancaster University και στο Reading University. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος, κριτικός τέχνης και μεταφράστρια σε διάφορες εφημερίδες/εκδόσεις και διευθύνει τον ιστότοπο «Art Scene Athens» (www.artsceneathens.com). Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, και πέρα από τις φετινές καλοκαιρινές της εικαστικές δραστηριότητες, το 2020 της ανέθεσαν ένα έργο για μια περιοδεύουσα ομαδική έκθεση που διοργάνωσε το Εθνικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Έχει δημιουργήσει εικονογραφήσεις για το The Joyful Practice of Stoic Death Writing της συγγραφέας Κathryn Koromilas. Το 2022 συμμετείχε και στην έκθεση «Together We Draw», στο Ηνωμένο Βασίλειο, που διοργάνωσε η Sue Tilley στο Hastings Museum and Art Gallery.
Τα έργα από το residency «Χαιρετίσματα από την Αθήνα», αποτελούν την τρέχουσα έκθεση στο Domus Art Gallery (κλειστή τον Αύγουστο), η οποία θα είναι επισκέψιμη με ραντεβού, από αρχές Σεπτεμβρίου.
Για περισσότερες πληροφορίες: