ΕΛΣ: Νέα σεζόν εξωστρέφειας και υψηλού επιπέδου παραγωγές

04/07/2022, 15:17
ΕΛΣ: Νέα σεζόν εξωστρέφειας και υψηλού επιπέδου παραγωγές

Δέκα νέες παραγωγές όπερας και μπαλέτου, ένα νέο έργο όπερας, πέντε αναβιώσεις παλαιότερων παραγωγών, φέρνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή το φιλόδοξο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της περιόδου 2022-2023 - Συναυλίες, σπουδαίες συμπαραγωγές με τα κορυφαία λυρικά θέατρα του κόσμου και συνεργασίες με κορυφαίους σκηνοθέτες - Διακεκριμένοι μαέστροι και πολυαναμενόμενα ντεμπούτα κορυφαίων λυρικών ερμηνευτών σε νέους ρόλους

Δέκα νέες παραγωγές όπερας και μπαλέτου, ένα νέο έργο όπερας, πέντε αναβιώσεις παλαιότερων παραγωγών, συναυλίες, σπουδαίες συμπαραγωγές με τα κορυφαία λυρικά θέατρα του κόσμου, συνεργασίες με κορυφαίους σκηνοθέτες και διακεκριμένους μαέστρους και πολυαναμενόμενα ντεμπούτα κορυφαίων λυρικών ερμηνευτών σε νέους ρόλους, φέρνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή το φιλόδοξο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της περιόδου 2022-2023, το οποίο υπογράφει ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης.

Στο νέο πρόγραμμα 2022-2023 –το οποίο υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ– η Εθνική Λυρική Σκηνή αναπτύσσει μια δημιουργική συνεργασία με ένα παγκόσμιο δίκτυο κορυφαίων λυρικών θεάτρων και παρουσιάζει συμπαραγωγές με τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, την Όπερα του Καναδά, τη Λυρική Όπερα του Σικάγου, την Όπερα Κομίκ του Παρισιού, το Λα Μονέ των Βρυξελλών, την Όπερα του Γκέτεμποργκ και τη Βασιλική Όπερα της Δανίας.

Αιχμηρή ματιά και σύγχρονος προβληματισμός

«Η καλλιτεχνική περίοδος 2022-2023 –η έκτη της θητείας μου– συμπυκνώνει το σύνολο των στόχων που έθεσα αναλαμβάνοντας τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στις αρχές του 2017. Η διεύρυνση του ρεπερτορίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής δεν είναι πλέον ένα σχέδιο στα χαρτιά, αλλά ένας βασικός άξονας του προγραμματισμού, ο οποίος έχει αποδώσει εξαιρετικούς καρπούς όλα αυτά τα χρόνια, με μεγάλη απήχηση στο κοινό» αναφέρει ο Γιώργος Κουμεντάκης, που φιλοδοξεί να φέρει την τέχνη της όπερας σε διάλογο με την κοινωνία, μέσω της αιχμηρής ματιάς και του σύγχρονου προβληματισμού πάνω στα κλασικά αριστουργήματα που θέτουν ερωτήματα και αναζητούν απαντήσεις.

Μάλιστα, φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, σκηνοθέτες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της όπερας διεθνώς θα βάλουν τη δική τους σφραγίδα σε κορυφαία λυρικά έργα – ορισμένα από τα οποία έχουν να παρουσιαστούν δεκαετίες. Συγκεκριμένα, ο Κρίστοφ Βαρλικόφσκι «διαβάζει» τα «Παραμύθια του Χόφμαν» του Όφενμπαχ μέσα από το πρίσμα της έβδομης τέχνης, ο Σερ Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ δίνει μια μνημειώδη και διαχρονική ανάγνωση της «Μήδειας» του Κερουμπίνι, ο Ολιβιέ Πι σκηνοθετεί για πρώτη φορά τη «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, αναμετρώμενος με τη σκηνή του Ηρωδείου, ο Στίβεν Λάνγκριτζ φέρνει τον «Φάλσταφ» του Βέρντι στη δεκαετία του ’30 στην Αγγλία αποδομώντας τις κοινωνικές τάξεις της εποχής, ο Τζον Φούλτζεϊμς «αιχμαλωτίζει» τον «Ντον Τζοβάνι» του Μότσαρτ στον μικρόκοσμο ενός ξενοδοχείου μιας αχανούς πρωτεύουσας, ενώ ο Λοράν Πελί αφήνει πίσω του την πολύπαθη Γη για να κάνει ένα ταξίδι στη Σελήνη με την ομώνυμη όπερα - φαντασμαγορία του Όφενμπαχ.

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη αναφέρει, μεταξύ άλλων, στον χαιρετισμό της για το νέο πρόγραμμα της ΕΛΣ: «Διανύοντας την ένατη δεκαετία της ζωής της, η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει να είναι ένας ζωντανός, δημιουργικός θεσμός, που εμπνέει και διδάσκει μουσική παιδεία, ενώ παράλληλα κερδίζει νέους φίλους και συνάπτει σημαντικές διεθνείς συμμαχίες. Εάν στους βασικούς στόχους ενός κρατικού πολιτιστικού φορέα είναι οι στρατηγικές συνεργασίες με αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού, τότε η Εθνική Λυρική Σκηνή αναμφισβήτητα αποτελεί έναν από τους πολιτιστικούς οργανισμούς που το επεδίωξε και το πέτυχε. Χρόνο με τον χρόνο συστηματικά και δυναμικά η ΕΛΣ κατακτά και διεθνές κοινό. Με ένα σταθερό και προσεκτικά δομημένο πρόγραμμα εξωστρέφειας, η Λυρική Σκηνή ανοίγει τα φτερά της στο διεθνές στερέωμα με παραγωγές φιλόδοξες, ποιοτικές, απαιτητικές. Αυτό αποτυπώνεται και στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της περιόδου 2022-2023. Θέλω να συγχαρώ όλους τους συντελεστές του φετινού προγράμματος και ιδιαίτερα τον Γιώργο Κουμεντάκη».

Το πρόγραμμα με μια ματιά

Από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Ιούλιο του 2023 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος και στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το καλλιτεχνικό έργο μερικών από τους σπουδαιότερους και πιο περιζήτητους σκηνοθέτες της όπερας παγκοσμίως, όπως, μεταξύ άλλων, τους Κρύστοφ Βαρλικόφσκι, Ολιβιέ Πι, Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ, Λοράν Πελί, Στίβεν Λάνγκριτζ, Τζον Φούλτζεϊμς κ.ά., αλλά και σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες, όπως τη Νατάσα Τριανταφύλλη και τον Θέμελη Γλυνάτση. Τις παραγωγές θα διευθύνουν σημαντικοί Έλληνες και ξένοι αρχιμουσικοί, όπως, μεταξύ άλλων, οι Βασίλης Χριστόπουλος, Λουκάς Καρυτινός, Πάολο Καρινιάνι, Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι, Φιλίπ Ογκέν, Ζακ Λακόμπ, Οντρέι Όλος, Ηλίας Βουδούρης, Νίκος Βασιλείου, Στάθης Σούλης.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους των παραγωγών της νέας σεζόν θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και να ακούσουμε σπουδαίους Έλληνες και διακεκριμένους ξένους τραγουδιστές, όπως, μεταξύ άλλων, τους Διονύση Σούρμπη, Τσέλια Κοστέα, Βασίλη Καβάγια, Πέτρο Μαγουλά, Άνταμ Σμιθ, Γιάννη Χριστόπουλο, Νικόλ Σεβαλιέ, Βασιλική Καραγιάννη, Μισέλ Λοζιέ, Μαρισία Παπαλεξίου, Χριστόφορο Σταμπόγλη, Δημήτρη Πλατανιά, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Τάσο Αποστόλου, Φραντσέσκο Ντεμούρο κ.ά. Το ντεμπούτο τους σε δύο εμβληματικούς ρόλους θα κάνουν στην Αθήνα η κορυφαία μεσόφωνος της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι στον ρόλο της Σαρλότ στον «Βέρθερο» και η σπουδαία υψίφωνος 'Αννα Πιρότσι στον ρόλο της Μήδειας στην ομώνυμη όπερα.

Nέες παραγωγές όπερας

Στις νέες παραγωγές όπερας της χρονιάς συναντούμε τα αριστουργήματα των Κερουμπίνι «Μήδεια» (σκηνοθεσία Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ), Όφενμπαχ «Τα παραμύθια του Χόφμαν» (σκηνοθεσία Κρίστοφ Βαρλικόφσκι) και «Ταξίδι στη Σελήνη» (σκηνοθεσία Λοράν Πελί), Βέρντι «Φάλσταφ» (σκηνοθεσία Στίβεν Λάνγκριτζ), Μπάρτοκ «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα» (σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση), Μότσαρτ «Ντον Τζοβάνι» (σκηνοθεσία Τζον Φούλτζεϊμς) και Πουτσίνι «Μαντάμα Μπατερφλάι» (σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι). Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει δύο νέες παραγωγές, το κλασικό μπαλέτο «Δον Κιχώτης» και μία ακόμα, η οποία θα ανακοινωθεί σύντομα.

Ένα νέο έργο –ανάθεση της ΕΛΣ– θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του την περίοδο 2022-2023: ο «Αντρέι», μια νέα όπερα της Δήμητρας Τρυπάνη αφιερωμένη στον κορυφαίο δημιουργό του κινηματογράφου Αντρέι Ταρκόφσκι.
Από τις αναβιώσεις παλαιότερων παραγωγών ξεχωρίζουν ο «Βέρθερος» του Ζυλ Μασνέ –ένας φόρος τιμής στον σπουδαίο σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή και πρόεδρο της ΕΛΣ Σπύρο Ευαγγελάτο–, ο «Ναμπούκκο» του Βέρντι σε σκηνοθεσία Λέο Μουσκάτο, τα «Μαγικά μαξιλάρια» των Γιώργου Δούση - Ευγένιου Τριβιζά, το τρίπτυχο χορού «3 ROOMS» με χορογραφίες Γίρζι Κίλιαν, Οχάντ Ναχαρίν και Κωνσταντίνου Ρήγου, και o «Τζάνι Σκίκι» του Πουτσίνι σε σκηνοθεσία Τζον Φούλτζεϊμς.

Ο Κύκλος «Μίκης Θεοδωράκης» συνεχίζεται και τη σεζόν 2022-2023 με την παρουσίαση της Δεύτερης Συμφωνίας και του Πνευματικού Εμβατηρίου, καθώς και τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη.

H προπώληση για τις παραγωγές Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου 2022 θα ξεκινήσει στις 29 Ιουλίου 2022 και θα πραγματοποιείται στα Ταμεία της ΕΛΣ και στην ticketservices.gr.

«Βέρθερος» του Ζιλ Μασνέ σε σκηνοθεσία Σπ. Ευαγγελάτου

Μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, ο συγκλονιστικός «Βέρθερος» του Ζιλ Μασνέ επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε μουσική διεύθυνση Ζακ Λακόμπ και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου.
Το έργο, το οποίο γράφτηκε περίπου έναν αιώνα μετά το επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε στο οποίο βασίζεται, περιγράφει την ιστορία του αδιέξοδου έρωτα ανάμεσα στον νεαρό Βέρθερο και τη Σαρλότ. Όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει καμία ελπίδα, ο Βέρθερος αυτοκτονεί. Η Σαρλότ, που έχει αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης, σπεύδει κοντά του και τον προλαβαίνει λίγο πριν εκείνος ξεψυχήσει.
Όπως και ο Φάουστ του Γκαίτε (που ως λυρικό έργο έγινε κυρίως γνωστός από την εκδοχή του Γκουνό) έτσι και ο Βέρθερος κατέκτησε τον χώρο της όπερας έχοντας μελοποιηθεί από Γάλλο συνθέτη, τον σπουδαίο Ζιλ Μασνέ. Η όπερα του Μασνέ, η οποία σκιαγραφεί με δεξιοτεχνικό τρόπο τον ποιητικό χαρακτήρα του ιδεαλιστή Βέρθερου και της παγιδευμένης στις κοινωνικές επιταγές Σαρλότ, γνώρισε τεράστια επιτυχία τον καιρό που γράφτηκε, μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και επηρέασε από τα ήθη ως τη μόδα της εποχής. Ο οπερατικός Βέρθερος ακολουθεί τους δικούς του κανόνες, παίρνοντας ουσιαστικές αποστάσεις από το πρωτότυπο. Διατηρεί τη σύγκρουση με τον περίγυρο και τις κοινωνικές συμβάσεις, αλλά αφήνει κατά μέρος τις φιλοσοφικές αναζητήσεις. Η ιστορία του ήρωα του Γκαίτε ενέπνευσε στον Γάλλο συνθέτη μουσική μεγάλου λυρισμού και σπάνιας τρυφερότητας, από την οποία δεν λείπουν έντονα δραματικά ξεσπάσματα.
Στον «Βέρθερο» της ΕΛΣ θα κάνει το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στον ρόλο της Σαρλότ η κορυφαία μέτζο σοπράνο Ανίτα Ρατσβελισβίλι. Στον ρόλο του τίτλου ο διακεκριμένος Ιταλός τενόρος Φραντσέσκο Ντεμούρο, που ενθουσίασε το κοινό στον πρόσφατο Ριγολέττο της ΕΛΣ στο Ηρώδειο.

INFO
«Βέρθερος» - Ζιλ Μασνέ, Όπερα
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής - ΚΠΙΣΝ
23, 26, 28, 31 Μαρ. 2023
02, 04 Απρ. 2023

«Δον Κιχώτης» του Λούντβιχ Μίνκους για επτά παραστάσεις

Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα φιλόδοξη παραγωγή του «Δον Κιχώτη» του Λούντβιχ Μίνκους, ενός από τα πιο διάσημα μπαλέτα όλων των εποχών. Η χορογραφία του Τιάγκο Μπορντίν βασίζεται στην κλασική χορογραφία του Μαριύς Πετιπά, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 1869 στο Μπολσόι.

Για επτά παραστάσεις, από τις 26 Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), σε μουσική διεύθυνση Στάθη Σούλη, σκηνικά Γιώργου Σουγλίδη και κοστούμια της Μαίρης Κατράντζου. Ο Δον Κιχώτης είναι ένα από τα σημαντικότερα και πιο δημοφιλή έργα του κλασικού ρεπερτορίου του μπαλέτου. Μέσα από τη μοναδική μουσική του Μίνκους, η χορογραφία περιγράφει μια ιστορία για τα υψηλά ιδανικά του ιπποτισμού που συγκινεί διαχρονικά συνδυάζοντας κωμικά και ρομαντικά στοιχεία. O «Δον Κιχώτης» βασίζεται σε επεισόδια από το διάσημο μυθιστόρημα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες (1547-1616), που εκδόθηκε σε δύο τόμους το 1605 και το 1615 αντίστοιχα. Η υπόθεση του μπαλέτου αντλεί κυρίως από τον δεύτερο τόμο και επικεντρώνεται στον θυελλώδη έρωτα της Κιτέριας –Κίτρι στο μπαλέτο– με τον κουρέα Μπαζίλιο. Οι περιπέτειες του Δον Κιχώτη και του υπηρέτη του Σάντσο Πάντσα μένουν σε δεύτερο επίπεδο.

Για τη νέα παραγωγή του Δον Κιχώτη, ο διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνος Ρήγος επέλεξε καλλιτέχνες διεθνούς ακτινοβολίας, τον χορογράφο Τιάγκο Μπορντίν για να αναβιώσει την κλασική χορογραφία του Πετιπά, τον διεθνώς αναγνωρισμένο Έλληνα σκηνογράφο Γιώργο Σουγλίδη για τα σκηνικά και τη διάσημη Ελληνίδα fashion designer Μαίρη Κατράντζου για τα κοστούμια. Μαζί τους, η Ειρήνη Βιανέλλη στον σχεδιασμό του animation και ο Χρήστος Τζιόγκας στους φωτισμούς.

INFO
«Δον Κιχώτης» - Μπαλέτο
Τιάγκο Μπορντίν, Μ. Πετιπά / Λούντβιχ Μίνκους
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής - ΚΠΙΣΝ
26, 27 Νοεμ. 2022
04, 23, 24, 30, 31 Δεκ. 2022