"Ωδή παραλίων πετρωμάτων'' στην Gallery Art Πρίσμα στον Πειραιά

11/05/2018, 23:11
ΦΙΛΙΝΗ2-min

 



Η Άννα Φιλίνη είναι μια γυναίκα με μεγάλη πορεία στον εικαστικό χώρο, αλλά και με μεγάλη δραστηριότητα στα γράμματα και στον πολιτισμό της χώρας μας. Είναι ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Κύπρου, μια πολίτης του κόσμου που η εικαστική της δουλειά έχει ταξιδέψει στο Βερολίνο, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στο Πεκίνο.

Έχει ασχοληθεί με σημαντικά ζωγραφικά αφιερώματα στην Οδύσσεια του Ομήρου, την ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη, του Ανδρέα Εμπειρίκου, αλλά και του Σαρλ Μπωντλέρ.

Η ζωγραφική της ενότητα ''Ωδή παραλίων πετρωμάτων'', όπως σχολιάζει η ιστορικός τέχνης ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΝΑΚΑΚΗ στον κατάλογο της έκθεσης, «μας ταξιδεύει κάπου στο Αιγαίο, όταν ζωντανεύουν οι βράχοι και συνομιλούν με την Άννα, χρόνια τώρα της εμπιστεύονται χίλια μυστικά, σ’ εκείνη μόνο γυμνώνονται οπτικά, πνευματικά, αισθησιακά.

Φανερώνουν τη Μορφή τους.

Εκθέτουν τα ασύγκριτα κάλλη τους με τις κρυφές τους λεπτομέρειες. Όλο τους το είναι το αποκαλύπτουν στο βλέμμα της, κάτω από το καθάριο φως .Το αμετάκλητο Ελληνικό φως που σε κερδίζει ενώ σε τυφλώνει, μέσα από την αυθάδη ζέστη που σε χαϊδεύει ενώ σε καίει.

Η ζωγράφος ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ βρίσκει μεγαλύτερη συγγένεια με τους εξπρεσιονιστές λόγω του αυθορμητισμού τους, επισημαίνει ωστόσο ότι νιώθει ακόμα πιο κοντά στον Υπερρεαλισμό -η αυτόματη γραφή, το ασυνείδητο.

Αντιλαμβάνομαι πως η δουλειά της Άννας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια παράδοση της Ελληνικής τοπιογραφίας που ανθίζει καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα έως σήμερα. ''Παράδοση'' με την έννοια ότι οι ζωγράφοι της δεν θα μπορούσαν ίσως να ερμηνεύσουν όποια πραγματικότητα, παρά υπό το πρίσμα του Ελληνικού φωτός. Αυτού του ανεξάντλητου ''προβολέα'', αμείλικτου για κάποιους, πνευματικού για άλλους που, όντας τόσο χαρακτηριστικός, όσο και χαρισματικός, ''ηλιογραφεί'' περήφανα κάθε όγκο, κάθε σχήμα''.



Η ζωγράφος ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ αναφερόμενη στη δουλειά της γράφει στον κατάλογο της έκθεσης: ''Σπούδασα αρχιτεκτονική, που συνεχίζει να βρίσκεται μαζί με την ιστορία και τη γεωμετρία, ως ενεργός παράγοντας στη σκέψη μου, γιατί πέρα από επιστήμη και τέχνη, είναι ένα εργαλείο για να γνωρίσεις τον κόσμο. Η γεωμετρία στην αρχιτεκτονική των παραλίων πετρωμάτων παρουσιάζει πάντα καινούργια στοιχεία και, ερευνώντας τα, ανανεώνεται και η εικαστική μου γραφή.

Η Aρτε Πόβερα στη δεκαετία του 1970, ενεργός παράγοντας στην επαναστατικότητα των κινημάτων της εποχής, έφερε άμεσα την ποίηση της φύσης μέσα στα έργα τέχνης. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ έβαλε μέσα στα έργα του πέτρες, σακιά με κάρβουνα, σπόρους, έδειξε πανέμορφες χρυσόμυγες».

Και η ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ λέει παρακάτω: ''Παρά το ότι συνέχισα στη ζωγραφική να φτιάχνω εικόνες μέσα από την ιστορία και την ποίηση ,παράλληλα δεν σταμάτησα να κάνω σχέδια των τόπων που έβλεπα στο ύπαιθρο. Έχω κάνει μέσα σε τρεις δεκαετίες πολλά σχέδια ,τα οποία είναι ταξιδιωτικά ημερολόγια» .

Μέσα από την έκθεση της ''Ωδή παραλίων πετρωμάτων'', αναδύεται – όπως η ίδια λέει - «άλλοτε με ηρεμία και άλλοτε με αγριότητα η μουσική των βράχων του Αιγαίου, τόσο οικεία αλλά και τόσο μοναδική μέσα στους αιώνες.''

Η ιστορικός τέχνης ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΝΑΚΑΚΗ, μιλώντας για το εικαστικό ταξίδι στον αστερισμό των βράχων του Αιγαίου, καταλήγει στο κείμενό της ότι η Άννα Φιλίνη ανήκει στους ανθρώπους που ''απομονώνουν τα ωραιότερα κομμάτια του σύμπαντός τους για να τα βλέπουν και άλλοι''.

 

Info

Gallery Art Πρίσμα

Κουντουριώτου 187 Πειραιάς - τηλ 2104296790

www.galleryartprisma.gr

www.facebook.com/ArtPrisma

Διάρκεια έκθεσης 11 Μαίου εως 10 Ιουνίου 2018

Ώρες λειτουργίας Τρ/Πεμ/Παρ 10.30-15.00 &18.00--21.00

Τετ/Σαβ 10.30-15.00