Συνέντευξη Μίνα Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη

27/03/2018, 12:50
2

 

Η Μίνα Βαλυράκη, ζωγράφος της κίνησης και της έντασης, στην έκθεση «Women Bridging World» εκφράζει την παθιασμένη εικαστική της ιδιοσυγκρασία αρπάζοντας την ιδέα του αρχικού ερεθίσματος και μεταφέροντάς την στον καμβά. Με τον τρόπο αυτό κατορθώνει να μεταδώσει την αίσθηση που αγγίζει τις υποκειμενικές διαδρομές του θεατή. Και καθώς η τέχνη δένει αρμονικά με τη μόδα και την αγάπη για την ταχύτητα, η καλλιτέχνις, στο πλαίσιο της έκθεσης, θα παρουσιάσει κατ’ αποκλειστικότητα τα μεταξωτά μαντίλια «Silk Scarves - Mina PV + TDS».


Άλλη μια δουλειά της εικαστικού που μεταφέρει το ταλέντο της σε μετάξι και παρουσιάζει τα ζωγραφικά της έργα σε εντυπωσιακά κομψά γυναικεία μαντίλια υψηλής ποιότητας.


Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη


 

Εκφράζεστε δημιουργώντας φιγούρες σε κίνηση. Στα έργα σας διαφαίνεται η ένταση, η διάθεσή σας να «σπάσετε» τα όρια και το πάθος για την πορεία προς τη νίκη. Θα θέλατε να το σχολιάσετε;


Δύο είναι οι συνιστώσες που χαρακτηρίζουν τη δουλειά μου. Η χειρονομιακή άνεση στο χρώμα και η σιγουριά μου σε ό,τι έχει να κάνει με τη σύνθεση. Αυτά τα δύο στοιχεία σε συνδυασμό με τα εξωτερικά ερεθίσματα και τις εσωτερικές μου διεργασίες έχουν ως αποτέλεσμα αυτό που εσείς ονομάζετε «πάθος» και συνέπεια αυτών είναι η κατάργηση των στεγανών και η ροπή στην ελευθερία.



Έχετε αναφέρει σε άλλες συνεντεύξεις σας και αντιλαμβανόμαστε και εμείς από κάποια έργα σας ότι εμπνέεστε από τους εικαστικούς της Αναγέννησης. Πώς προέκυψε αυτό και ποιον δάσκαλο της Αναγέννησης ξεχωρίζετε;


- Η διαμονή μου στη Φλωρεντία, από την εποχή του διδακτορικού μου μέχρι σήμερα, είναι μία συνεχής μελέτη στην αποκρυπτογράφηση των δασκάλων της Αναγέννησης. Έχω μελετήσει ενδελεχώς τον Andrea del Sarto - Maestro Fiorentino απ’ όπου γεννήθηκε η σειρά των έργων μου «Μυστικός Δείπνος», τον Sandro Botticelli από τη μελέτη του οποίου προέκυψαν «οι Άγγελοι». Επίσης, δάσκαλοί μου από την περίοδο της φλωρεντινής Αναγέννησης είναι Filippino Lippi και o Pierodella Francesca.


 

Το πάθος σας για την ταχύτατα και τα αγωνίσματα είναι φανερό. Έχετε παλαιότερα βραβευτεί ως Sport Artist of the Year. Τι σημαίνει αυτό για σας;


Ήταν ιδιαίτερα τιμητική για μένα η παγκόσμια διάκριση το 2002 από την USSA United States Sports Academy που αποτέλεσε τεράστια αναγνώριση της δουλειάς μου με επίκεντρο το ανθρώπινο σώμα σε κίνηση καθώς και του αγωνιστικού μονοθέσιου Formula1.


Μετά από αυτή τη διάκριση ήρθαν και άλλες όπως η «Guirlande D’ Honeur» στο Μιλάνο, η «Mention D’ Honeur» του FICTS στο Μιλάνο, με ανώτατη διάκριση αυτή της IOC –της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής– το 2014 με το βραβείο «Arts and sports award» που απονεμήθηκε για πρώτη φορά σε καλλιτέχνη.


 

Μιλήστε μας για τη θεματολογία των έργων σας στην έκθεσή σας στον «Εικαστικό Κύκλο».


Στον Εικαστικό Κύκλο Σιαντή θα παρουσιαστεί η θεματολογία «Γέφυρες» – τα έργα σε επιφάνειες αλουμινίου και οι κατασκευές. Συμβολικά έχουμε τη γεφύρωση δύο κόσμων, δύο πολιτισμών, δύο ηπείρων . Τα installations που θα παρουσιαστούν στην έκθεση, η σειρά penetrabile είναι ένας συνδυασμός μεγάλων ζωγραφικών έργων με την κατασκευή που αφήνει τον θεατή να «διαπεράσει τα σύρματα» και να ανακαλύψει το έργο. Η «Διαπερατότητα» είναι το ζητούμενο σε αυτή τη σύνθεση, εξ ου και ο όρος «Penetrabile».





Σας αγγίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη μας; Θα μπορούσε αυτό να σας εμπνεύσει;


Η προστασία του περιβάλλοντος και η κλιματική αλλαγή είναι δύο θέματα που με απασχολούν τόσο ώστε να μπω περισσότερο με την παρατήρηση και την αγωνία στη ζωή των δασών και των θαλασσών. Δουλεύω τα δάση ως θεματολογία τα τελευταία χρόνια, με διαφορετικές προσλαμβάνουσες κάθε φορά, με τον δικό μου τρόπο έκφρασης, με διαφορετική σημειολογία.


 

Οι Έλληνες καλλιτέχνες παρουσιάζουν αγοραστικό ενδιαφέρον σε εκθέσεις και δημοπρασίες στο εξωτερικό;


Ο καλλιτέχνης και το έργο του παρουσιάζει αγοραστικό ενδιαφέρον εκεί που τον αναγνωρίζουν και τον πιστεύουν σαν αξία και σαν σημείο αναφοράς στην τέχνη, καθώς και στην αγορά της τέχνης διαχρονικά και όχι περιστασιακά. Αυτό μπορεί να συμβαίνει οπουδήποτε, είτε στη χώρα του είτε εκτός συνόρων.


 

Πώς πήρατε την απόφαση να συμμετάσχετε σε μια κοινή έκθεση στην Αθήνα με την Αμερικανίδα B’ BethWeldon;


Τι το ξεχωριστό πιστεύετε ότι έχει αυτή η έκθεση;


Εκτιμώ ιδιαίτερα την B’ Beth και για τον λόγο αυτό πήρα την απόφαση να εκθέσω μαζί της. Στη δουλειά της υπάρχει ελευθερία και συγχρόνως δομή στη σύνθεσή της. Η γκάμα της, τα μπλε, οι διαγώνιές της είναι κοντά στη σκέψη μου όσον αφορά στην abstract δουλειά της. Μας ενδιαφέρει και τις δύο η κίνηση και επικεντρωνόμαστε σε αθλητικά θέματα και στη φιγούρα σε κίνηση. Τα έργα μας υπάρχουν στο Μουσείο ASAMA των ΗΠΑ με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων με αθλητική θεματολογία στον κόσμο, αυτό τα λέει όλα.



Τόσο εσείς, όσο και η B’ Beth Weldon εξωτερικεύετε με αυθεντικότητα και ατίθασες πινελιές το προσωπικό σας ζωγραφικό ύφος. Τι είναι αυτό που θαυμάζετε στην B’ Beth;


Με την Β’ Βeth μας έφερε κοντά η (United States Sports Academy) – Ακαδημία των Sports στις Η.Π.Α. Η συλλογή του Μουσείου ASAMA που περιείχε σειρά έργων μας και το ότι και οι δύο είμαστε στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ακαδημίας στο τομέα των Τεχνών και διδάσκουμε ανά διαστήματα.


Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;


Υπάρχουν συγκεκριμένα projects. Ένα εξ αυτών που παρουσιάζει ενδιαφέρον για μένα είναι τον προσεχή Μάιο στο Μόντε Κάρλο κατά τη διάρκεια του 76ου Grand Prix στο Μονακό. Επίσης ετοιμάζω και κάποιες σημαντικές εκθέσεις στην Ιταλία και στις ΗΠΑ.