Κωνσταντίνος Μίχαλος: Για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας
Το σχέδιο πεζοδρόμησης του κέντρου της Αθήνας, που ανακοινώθηκε πρόσφατα από τον δήμαρχο της πόλης, είναι μια κίνηση που μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της οικονομικής ζωής της πρωτεύουσας. Έχει αποδειχθεί διαχρονικά ότι κάθε παρέμβαση που προσθέτει ζωτικούς χώρους για την κυκλοφορία των πολιτών, αυξάνει την καταναλωτική κίνηση και ενισχύει τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων, επιτρέποντάς τους να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον καθαρό και φροντισμένο, μακριά από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την ηχορύπανση. Στον βαθμό που θα εξασφαλίσει τέτοιες συνθήκες, ο «Μεγάλος Περίπατος» της Αθήνας μπορεί να ωφελήσει πραγματικά τις επιχειρήσεις του κέντρου και να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για το εμπόριο.
Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι είναι τελείως διαφορετικό για τον καταναλωτή, να μπορεί να απολαμβάνει μια διαδρομή με τα πόδια και να κάνει τις αγορές του με ηρεμία, από το να προσπαθεί να μετακινηθεί και να προσεγγίσει τα καταστήματα μέσα σε ένα κυκλοφοριακό κομφούζιο. Οι επιχειρήσεις χρειάζεται να λειτουργούν σε περιοχές που αποτελούν σημεία αναφοράς και όχι σε δρόμους που απλά χρησιμοποιούνται για διέλευση. Γιαυτό και αποτελεί πάγιο αίτημα των επιχειρηματιών της Αθήνας η υλοποίηση παρεμβάσεων, που αναδεικνύουν το κέντρο της πόλης σε ελκυστικό προορισμό για τους πολίτες - καταναλωτές, αντί για αναγκαστικό πέρασμα που συνδέεται συχνά με την ταλαιπωρία.
Οι προτεινόμενες από τον Δήμο Αθηναίων παρεμβάσεις μπορούν να βοηθήσουν στην τόνωση της επιχειρηματικότητας στο κέντρο σε μια περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη. Έχοντας με δυσκολία αντέξει στις πιέσεις μιας βαθιάς και μακρόχρονης ύφεσης, οι επιχειρήσεις τώρα καλούνται να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες μιας πρωτόγνωρης πανδημίας, η οποία προκαλεί καθίζηση στην αγορά. Είναι περισσότερο από ποτέ, λοιπόν, απαραίτητη η δρομολόγηση έργων που μπορούν να βελτιώσουν το κλίμα και να δημιουργήσουν ένα νέο κύκλο οφέλους για όλους, για τους επιχειρηματίες και τους δημότες, για τους καταναλωτές και τους επισκέπτες της Αθήνας.
Βεβαίως, για την επιτυχία μιας τέτοιας παρέμβασης είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, το οποίο επιτρέπει την εκ των προτέρων επίλυση ή την ελαχιστοποίηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που ενδεχομένως να δημιουργηθούν από τις πεζοδρομήσεις. Ελπίζουμε ότι αυτό θα γίνει, με βάση την υφιστάμενη μελέτη του ΕΜΠ και ότι, με αγαστή συνεργασία μεταξύ του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, το έργο θα υλοποιηθεί έγκαιρα και σωστά.
Παράλληλα, όμως, είναι καιρός να προχωρήσουν λύσεις και σε μια σειρά από άλλα προβλήματα που εμποδίζουν την ανάπτυξη της Αθήνας. Πρόκειται για προβλήματα που απαιτούν γενναίες αποφάσεις, συντονισμό και συνεργασία μεταξύ της Πολιτείας, της αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τομέα. Σε προτεραιότητα θα πρέπει να τεθούν θέματα που έχει αναδείξει εδώ και χρόνια η επιχειρηματική κοινότητα, όπως είναι η αποτελεσματικότερη διασφάλιση της νομιμότητας και της τάξης, η καταπολέμηση του παρεμπορίου το οποίο συνεχίζει να στερεί δισεκατομμύρια ευρώ από την αγορά και τα δημόσια έσοδα, η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, η επιτάχυνση μεγάλων έργων και επενδύσεων, όπως η αξιοποίηση της έκτασης στο Ελληνικό, η ανάπλαση στο Βοτανικό και στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, η ολοκλήρωση των επεκτάσεων και η κατασκευή της νέας γραμμής του Μετρό, η δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης με συγχρηματοδότηση, η ανάδειξη του παράκτιου μετώπου κ.ά.
Μετά από μια δύσκολη δεκαετία, η Αθήνα μπορεί και πρέπει να αποκτήσει ξανά ζωή. Να αποκτήσει ξανά τον παλμό, τη ζωντάνια και την ελκυστικότητα μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής μητρόπολης, να γίνει μια πόλη που αναπτύσσεται, δημιουργεί ευκαιρίες και προσθέτει αξία στη χώρα. Αξίζει, λοιπόν, να στηριχθεί και να προχωρήσει σωστά κάθε παρέμβαση που συμβάλλει σε αυτή την προσπάθεια.