Να σταματήσει να είναι τόσο χρονοβόρα η διαδικασία ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό
Η αίσθηση που υπάρχει στον επιχειρηματικό κόσμο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών είναι ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά σύνθετη αλλά και χρονοβόρα διαδικασία.
Του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου
Προέδρου ΕΕΑ
Στο πλαίσιο της αναγκαίας στήριξης των μικρομεσαίων, δεν υπάρχουν μόνο μέτρα που μπορούν να ληφθούν αλλά και δράσεις βελτίωσης ρυθμίσεων οι οποίες ήδη υπάρχουν αλλά φαίνεται ότι δεν λειτουργούν όπως πρέπει.
Μία από αυτές είναι η λειτουργία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων, η οποία υποτίθεται ότι θα έλυνε σοβαρά προβλήματα και θα βοηθούσε επιχειρήσεις.
Όμως, όπως πληροφορούμαι από μέλη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών αλλά και από εξειδικευμένους επαγγελματίες που γνωρίζουν άριστα το θέμα, οι σχετικές διαδικασίες δεν προχωράνε όσο γρήγορα απαιτούν οι περιστάσεις.
Η επεξεργασία των αιτήσεων διαρκεί μήνες και δεν τηρούνται τα προβλεπόμενα χρονικά όρια για την ολοκλήρωση των διαδικασιών αξιολόγησης, ενώ διαπιστώνονται και σημαντικά τεχνικά προβλήματα. Μάλιστα έχει ζητηθεί από ενδιαφερόμενους να υποβάλουν εκ νέου την αίτησή τους για υπαγωγή στον εξωδικαστικό, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία από την αρχή.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη αδυναμία αναγνώρισης από την πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού των επισυναπτόμενων εγγράφων του αιτούντος οφειλέτη, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να οριστικοποιηθεί η αίτηση για μέρες, δίχως να λαμβάνει καθοδήγηση για την αντιμετώπιση του προβλήματος, ούτε και ενημέρωση σχετικά με το αν υφίσταται ή όχι κάποιο τεχνικό πρόβλημα στην πλατφόρμα.
Επίσης, οι αιτούντες μέχρι πρόσφατα δεν λάμβαναν απαντήσεις στα διευκρινιστικά ερωτήματα, που έθεταν μέσω της πλατφόρμας. Τελικά μετά και από παρέμβαση του ΕΕΑ φαίνεται να βελτιώνεται η κατάσταση με τη λειτουργία ειδικού τηλεφωνικού κέντρου. Και πάλι όμως χάθηκε πολύτιμος χρόνος καθώς από την αρχή θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί η λειτουργία υπηρεσίας για την άμεση απάντηση ερωτημάτων των ενδιαφερομένων.
Η αίσθηση, λοιπόν, που υπάρχει στον επιχειρηματικό κόσμο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών είναι ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά σύνθετη αλλά και χρονοβόρα διαδικασία. Σε μία κρίσιμη περίοδο όπως αυτή, που η ταχύτητα παίζει σημαντικό ρόλο καθώς τα χρονικά όρια που δίνονται στον οφειλέτη για να ολοκληρώσει τις ενέργειες που απαιτούνται είναι στενά, δεν πρέπει να χάνεται τόσος χρόνος.
Αντίθετα, πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες, να μη χανόμαστε «στη μετάφραση» και να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία που υπάρχει γύρω από το θέμα. Υποτίθεται ότι ο εξωδικαστικός προχώρησε για να δώσει λύσεις.
Εμείς βλέπουμε ότι είναι λίγες οι υποθέσεις που έχουν προχωρήσει, την ώρα που υπάρχει ενδιαφέρον από την πλευρά των οφειλετών, οι οποίοι θέλουν να προχωρήσουν τις υποθέσεις τους το ταχύτερο δυνατό.
Σίγουρα πρέπει να αλλάξουν πράγματα, υπάρχουν αρκετά σημεία που οι αρμόδιες υπηρεσίες πρέπει να ξαναδούν, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να ξεφύγουν από αυτή την ιδιότυπη ομηρία. Μόνο θετική μπορεί να είναι αυτή η εξέλιξη για την επιχειρηματικότητα και κυρίως για όλους εκείνους που ταλαιπωρούνται αφάνταστα εξαιτίας παλαιών οφειλών.
Εκσυγχρονισμός απαιτείται σε όλα τα επίπεδα και το θέμα του εξωδικαστικού είναι κάτι που σίγουρα χρήζει διορθώσεων.