Πάτρα-Πύργος: Εκκρεμούν δύο εγκρίσεις από την Κομισιόν για να μπουν οι μπουλντόζες

Με επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά τρία χρόνια και επιβολή διοδίων θα πραγματοποιηθεί η ένταξη του Πάτρα -Πύργος στο έργο της Ολυμπίας Οδού εφόσον οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ ανάψουν το πράσινο φως για να κατασκευαστεί το έργο ως τμήμα  της παραχώρησης.

Όπως δήλωσε χθες σε ενημέρωση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της βουλής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, δύο είναι τα ανοικτά μέτωπα στην Κομισιόν με την οποία η κυβέρνηση αλλά και ο Πρωθυπουργός είναι σε ανοικτή γραμμή με τις Βρυξέλλες. Το πρώτο είναι να εγκριθεί από την ΕΕ ότι το έργο μπορεί να ενταχθεί στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης και το δεύτερο να αποφανθεί ότι αυτή η επιλογή δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.

Χθες, ο κ. Καραμανλής απάντησε αναλυτικά σε όλους τους βουλευτές αλλά και στις επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ που έκαναν λόγο για προαποφασισμένη διάλυση των συμβάσεων του Πάτρα-Πύργος, επαναλαμβάνοντας το επιχείρημα ότι το έργο ήταν αδύνατο να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 και να διασφαλιστούν οι κοινοτικοί πόροι.

“Τα έργα που προέρχονται από κατάτμηση διαπιστωμένα δεν έχουν τελειώσει ποτέ και χρειάζονται συμπληρωματικές συμβάσεις για να ολοκληρωθούν” ανέφερε ο κ. Καραμανλής. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, ο εύκολος δρόμος θα ήταν να συνεχιστεί με βάση τον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ και τότε “να κάνουμε εικονικά διόδια και μετά από δύο χρόνια να αναζητήσουμε λύσεις”.

Σήμερα, όπως ανέφερε η λύση που έχει εξασφαλίσει η κυβέρνηση είναι η ασφαλέστερη καθώς το έργο θα προχωρήσει ως εργολαβία -γέφυρα στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο. Αν η ΕΕ δεν δώσει το πράσινο φως, τότε ο υπουργός δήλωσε ότι θα κατασκευαστεί  ως ενιαίο εθνικό έργο που θα έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Το Πάτρα-Πύργος θα προχωρήσει με συνολικό προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί σε 36 μήνες αντί των 510 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν στην περίπτωση της κατάτμησης. Αποκάλυψε μάλιστα πως το υπουργείο χθες ότι είναι διατεθειμένο να δώσει και πριμ για την ταχύτερη ολοκλήρωση του οδικού έργου.

Για τα διόδια, ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι είναι αναγκαία για να συντηρείται και να λειτουργεί ο οδικός άξονας. Όπως σημείωσε θα υιοθετηθούν τιμές ανάλογες με το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο δηλαδή 0,06 ευρώ/χιλιόμετρο που χαρακτήρισε τις φθηνότερες σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά δίκτυα.

Ο κ. Καραμανλής απευθυνόμενους στους βουλευτές του νομού Ηλείας και Αχαΐας επισήμανε ότι είναι δικαιολογημένες οι ανησυχίες τους για τα ατυχήματα στην άσφαλτο για αυτό και θα ξεκινήσουν άμεσα οι μελέτες για να προχωρήσουν έργα οδικής ασφάλειας 30 εκατ. ευρώ, στα επικίνδυνα σημεία του Πάτρα-Πύργου.

Αναφερόμενος στην πρόοδο του έργου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε αναλυτικά την πορεία των οκτώ εργολαβιών που όπως δήλωσε αποδεικνύουν πόσο ανέφικτη θα ήταν η ολοκλήρωση το 2023.

Όπως είπε, στην 1η εργολαβία ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος, στη 2η εργολαβία ο ανάδοχος αντί για 34% πρόοδο είχε 14%, στην 3η εργολαβία, το έργο κόλλησε στο ΣτΕ, στην 4η εργολαβία αντί για 33% έχουμε πρόοδο εργασιών 0,12%, στην 6η εργολαβία αντί για 33% έχουμε 2%, στην 7η εργολαβία η πρόοδος είναι στο 0,63% και στην 8η εργολαβία 0,1% με τον ανάδοχο να έχει κηρυχθεί έκπτωτος. Όπως μάλιστα πρόσθεσε το υπουργείο σε μια εργολαβία έδωσε και προκαταβολή 1,4 εκατομμύρια από τα οποία έχουν κατασκευαστεί έργα μόλις 40.000 ευρώ.

Το υπουργείο εκτιμά ότι λόγω της διάλυσης της σύμβασης, θα χρειαστεί να καταβληθούν στους αναδόχους  αποζημιώσεις περίπου 4 εκ. ευρώ. Κάποιοι βουλευτές όπως ο κ. Μιχάλης Κατρίνης από το Κίνημα Αλλαγής μίλησαν για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στον επανασχεδιασμό του έργου και εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για τους όρους με τους οποίους θα δεχτεί η Ολυμπία Οδός να κατασκευάσει το έργο, ειδικά σε μια περίοδο που επιδεινώνονται οι δείκτες κυκλοφορίας. Στον παραλογισμό των κατατμήσεων αναφέρθηκε από την πλευρά του και ο βουλευτής Μαγνησίας της ΝΔ Χρίστος Μπουκώρας, περιγράφοντας και την περίπτωση του Βόλου. Όπως είπε στην περιοχή επί 20 χρόνια κατασκευάζεται ο Περιφερειακός Δακτύλιος και έχει κοστίσει 150 εκ. ευρώ αλλά ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε το 1/3 του έργου.