Ελένη Σαμέλη Βαρουξάκη: Από πάντα η τέχνη ενώνει

Ταραγμένες και ήρεμες θάλασσες με σπατουλαριστή χειρονομιακή πινελιά, καράβια που αρμενίζουν μεσοπέλαγα, ψηλά δέντρα, πλούσιες φυλλωσιές, κόκκινες καρδιές γεμάτο πάθος είναι κάποια από τα αγαπημένα θέματα της εικαστικού Ελένης Βαρουξάκη. Η γνωστή εικαστικός έχοντας γυρίσει όλο τον κόσμο, ζωγραφίζει με έναν μοναδικό τρόπο τις ελληνικές θάλασσες που τόσο αγαπά. Άνθρωπος αισιόδοξος προβάλλει στα τελάρα της τη δική της εσωτερική αλήθεια. Αρχική έμπνευσή της, τα χρώματα. Η χρωματική παλέτα της παρουσιάζει την ηρεμία της ψυχής.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Τέχνη και πανδημίες. Υπάρχει ενδιαφέρον για τέχνη σε τέτοιες καταστάσεις;

– Στην ιστορία της ανθρωπότητας ποτέ η Τέχνη δεν έχει εγκαταλείψει τον άνθρωπο και ο άνθρωπος την Τέχνη. Η Τέχνη είναι Ζωή. Μας δίνει Φως, Χαρά, Αισιοδοξία, Ελπίδα για ένα διαρκώς ομορφότερο αύριο. Είναι λοιπόν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ανθρώπου. Υπάρχει και θα υπάρχει. Το ενδιαφέρον παραμένει ολοζώντανο, μπορεί να πει κανείς ότι συχνά εντείνεται σε εποχή πανδημίας γιατί ο άνθρωπος αναζητά πηγές χαράς.

Η τέχνη είναι σαν την άμμο της θάλασσας. Ένας ΘΗΣΑΥΡΟΣ ανεξάντλητος όπως ανεξάντλητη είναι η άμμος. Όσες αλλαγές κι αν έρθουν, όσες φουρτούνες κι αν περάσουν, η άμμος παραμένει εκεί, αμείωτη. Ο άνθρωπος, αναζητώντας τη χαρά, πάντα επιδιώκει να την αντλήσει και μέσα από ένα έργο τέχνης που τον εκφράζει.

– Ανά τους αιώνες η τέχνη εκφράζει και τα δεινά των ανθρώπων. Ποια έργα σάς έρχονται στον νου;

– Η Pietà του Τιτσιάνο (1576) που φυλάσσεται στην Gallerie dell’ Accademia στη Βενετία αποτελεί για μένα ένα από τα πιο δυνατά έργα τέχνης σε καιρό πανδημίας. Σ’ αυτό το έργο ο μεγάλος ζωγράφος βγάζει μ’ ένα μοναδικά δυνατό τρόπο μία κραυγή ελπίδας και παράκλησης στα Θεία.

Επίσης το σύγχρονο έργο του Nathan Wyburn (2020), στο οποίο ο καλλιτέχνης, με το κολλάζ του «NHS Thank you» δίνει αξία τεράστια και υμνεί τους εργάτες της επιστήμης που με αυτοθυσία έδωσαν Ελπίδα και Ζωή σε όλη την ανθρωπότητα.

– Ως καλλιτέχνης, διακρίνετε μια νότα αισιοδοξίας σε αυτό που ζούμε;

– Προσωπικά στην πανδημία που ζούμε, εστιάζοντας ασυνείδητα στην αγάπη και στην ελπίδα, η έμπνευση γέμισε τα καινούργια μου έργα με χρώματα της ψυχής που δίνουν Κίνηση, αίσθημα Ανανέωσης, Ευτυχία. Δημιούργησα έναν δικό μου χαρούμενο κόσμο. Τον κόσμο του Αύριο. Έναν κόσμο που αποπνέει Αισιοδοξία, Ευφορία και Γαλήνη. Ένα πέρασμα μέσα από το χρόνο όπου αφήνουμε πίσω τα παλιά και προχωράμε μπροστά πλέοντας σε νέους κόσμους Αρμονικούς. Όπου ενωνόμαστε, και το εγώ γίνεται εμείς και όπου η ψυχή γεμίζει ΧΡΩΜΑΤΑ και ΦΩΣ.

Ο ρόλος της τεχνολογίας ήταν σημαντικός σε αυτή τη φάση του εγκλεισμού μας;

– Αναμφίβολα ο χώρος της τέχνης έχει επηρεαστεί καταλυτικά από τις ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας. Μέσα από τις πλατφόρμες των διαδικτυακών και κοινωνικών μέσων δόθηκε η δυνατότητα διάδοσης της τέχνης σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης καθώς πλέον οι πολίτες μπορούν εύκολα και γρήγορα να ενημερώνονται για εκδηλώσεις τέχνης και οι καλλιτέχνες να κοινοποιούντα έργα τους.

– Τέχνη και τεχνολογία. Πώς θα το σχολιάζατε; Θετικά ή αρνητικά;

– Στη Ζωγραφική έχουμε νέα ποιοτικά υλικά και μέσα που συμβάλλουν στην άψογη συντήρηση των έργων και στην δημιουργία αθάνατων έργων τέχνης. Μαζί με την εξέλιξη όμως της τεχνολογίας έρχονται και οι αρνητικές συνέπειες στον χώρο της τέχνης.

Η μαζική παραγωγή πινάκων και η εμπορευματοποίησή τους με σκοπό την μεγιστοποίηση των κερδών βοηθούν στο να μπορεί εύκολα ένα έργο να αντιγραφεί, με αποτέλεσμα να χάνει την αξία του και τη μοναδικότητά του οδηγώντας έτσι στον εκφυλισμό της τέχνης.

Παρατηρούμε λοιπόν ότι καθώς υπάρχουν θετικά και αρνητικά στην σχέση τεχνολογίας και τέχνης θα πρέπει ο καθένας να προσέχει τους χειρισμούς του έτσι ώστε να επιφέρει μόνο θετικά αποτελέσματα.

– Ήσασταν δημιουργική στη φάση του εγκλεισμού;

– Η έμπνευση δεν σταματάει ποτέ και η «απομόνωση» της καραντίνας με βοήθησε να το αισθανθώ ακόμα περισσότερο. Στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια είναι η συμμετοχή μου στην έκθεση VENICE INTERNATIONAL ARTFAIR 2020 στη Βενετία στο Palazzo Ca’ Zanardi τον ερχόμενο Ιούλιο.