Βασίλης Κορκίδης: Οι νέες στρατηγικές στον τομέα της προβολής και επικοινωνίας

Η κρίση είναι η μητέρα της ανθεκτικότητας και της αυθεντικότητας. Ένα από τα κύρια πράγματα που μάθαμε μέσω αυτής της πανδημίας είναι ότι είμαστε πολύ πιο ανθεκτικοί και αυθεντικοί από ό,τι νομίζουμε. Είναι απίστευτο πώς οι άνθρωποι διατηρούν την προσωπική τους ζωή και τη δουλειά τους προχωρώντας και χρησιμοποιώντας καινοτόμους τρόπους για να παραμείνουν κοινωνικά και οικονομικά συνδεδεμένοι. Πιστεύω ότι η κοινωνία θα βγει μετά από αυτή τη δοκιμασία ταλαιπωρημένη μεν, αλλά περισσότερο ευέλικτη και δυνατότερη δε.

Η φροντίδα των συνανθρώπων μας είναι μέρος του DNA μας. Είδαμε πολλούς γνωστούς και άγνωστους να συνεργάζονται για να υποστηρίξουν τις αδύναμες κοινωνικά ομάδες. Από τη δημιουργία μάσκας, γαντιών και ασπίδων προσώπου έως τη δωρεά και την παράδοση τροφίμων σε όσους τα είχαν ανάγκη. Είναι πολλοί αυτοί που βοήθησαν στην ανακούφιση ηλικιωμένων και απέτρεψαν την έλλειψη υγειονομικού εξοπλισμού σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Ωστόσο, η τρέχουσα κατάσταση συνεπάγεται επίσης κίνδυνο διεύρυνσης των κοινωνικών και οικονομικών διαφορών στον κόσμο. Οι αλλαγές στη ζήτηση και η ικανότητα του ιδιωτικού τομέα να ανακάμψει θα επηρεάσει ασύμμετρα διαφορετικές χώρες. Πολλοί τομείς της οικονομίας αναμένεται να υποφέρουν, ιδίως μέσω του μειωμένου κύκλου εργασιών και της απασχόλησης.

Ο ρόλος των επικοινωνιών στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια και μετά την κρίση έχει μεγάλη σημασία. Αυτό που κάνουν οι επιχειρήσεις σε περιόδους κρίσης καθορίζει το όνομα και την εικόνα τους για πολλά ακόμη χρόνια. Όλα αυτά που θεωρήθηκαν φυσιολογικά πριν από την κρίση του κορωνοϊού και η προηγούμενη κανονικότητα μάλλον εξαφανίστηκαν. Η επένδυση στην οικοδόμηση μιας καινοτόμου και βιώσιμης στρατηγικής για έξοδο από την ύφεση είναι πρωταρχικής σημασίας. Πρέπει, λοιπόν, να συμφιλιωθούμε με τη νέα κανονικότητα και να οδηγήσουμε την καινοτομία σε κάθε πτυχή της επιχείρησής μας για να βγούμε από την ύφεση το 2021.

Η ψηφιακή συνδεσιμότητα μπορεί να μας ελευθερώσει, αφού ποτέ στο παρελθόν δεν ήταν τόσο απαραίτητη μετά από μια υγειονομική κρίση. Η πανδημία μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε πόσο πολύ εξαρτάται η καθημερινότητα μας από την ψηφιοποίηση. Το καταναλωτικό κοινό είναι πλέον πολύ πιο ενημερωμένο, πιο αφοσιωμένο και έχει υψηλότερες προσδοκίες. Αυτή είναι μια ευκαιρία για τις επιχειρήσεις να ενισχύσουν τη φήμη τους και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού. Μπορούν να μάθουν πώς να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να διαχειριστούν τις αυξανόμενες επιπλοκές μιας κρίσης, να ανταποκριθούν πολύ πιο γρήγορα και να προσαρμόσουν τη δράση και το μήνυμά τους έτσι ώστε να ευθυγραμμίζεται με το δημόσιο καλό.

Η καταπολέμηση των μύθων και της παραπληροφόρησης είναι επίσης απαραίτητη για να περιορίσουμε την αρνητική μορφή επικοινωνίας που αναδείχθηκε. Τελικά όλα αυτά τα fake news που ευδοκιμούν, σημαίνει ότι οι άνθρωποι είμαστε εξαιρετικά ευκολόπιστοι και το άγχος μας καθιστά πιο δεκτικούς. Πολλοί μάλιστα μοιράζονται ψεύτικες ειδήσεις για διασκέδαση, αλλά τα ψεύτικα νέα είναι τελικά ενοχλητικά. Ο κορωνοϊός προκάλεσε ένα πλήθος θεωριών συνωμοσίας, παραπληροφόρησης και προπαγάνδας, διαβρώνοντας την εμπιστοσύνη του κοινού και υπονομεύοντας τους πραγματικούς ήρωες. Ωστόσο, τα ψεύτικα νέα μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε σημαντική κρίση και πανικό. Είδαμε πολλούς μύθους ότι ο ιός είναι ένα ξένο βιολογικό όπλο, ο ιός έχει δημιουργηθεί σε εργαστήρια ή είναι μια οικονομική εφεύρεση ή μέρος μιας συνωμοσίας για τον επανασχεδιασμό του πληθυσμού. Πιστεύω ακράδαντα πως οι επιχειρήσεις έχουν σήμερα μια καλή ευκαιρία να δείξουν μια νέα στάση και να προσεγγίσουν τους ανθρώπους και όχι απλά τους πελάτες ή τους καταναλωτές.

Η τοποθέτηση της υγείας του ανθρώπου πάνω από τους κοινοτικούς και εθνικούς προϋπολογισμούς είναι πολύ σημαντική. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι εταιρίες αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση των εσόδων, αλλά η προώθηση των πωλήσεων αυτή τη στιγμή θα ήταν αναποτελεσματική και ακόμη και ευκαιριακή. Έτσι, οι εταιρίες πρέπει να παίξουν το μακροπρόθεσμο παιχνίδι και να επενδύσουν στην εμπιστοσύνη και τη συμπάθεια. Είναι καιρός να μάθουμε πώς να δημιουργούμε κοινωνικές αξίες και να αναδείξουμε νέους τρόπους προώθησης αγαθών.

Τέλος, όσον αφορά την κυβερνητική επικοινωνία, μάθαμε πάρα πολλά από τη συνεχή πληροφόρηση και νιώσαμε ενημερωμένοι και προστατευμένοι. Για την καταπολέμηση της επιδημίας, ο κόσμος έμαθε πως πρέπει να σέβεται τα κυβερνητικά μέτρα. Μια κυβέρνηση δεν μπορεί να εφαρμόσει αυστηρά μέτρα μόνο μέσω περιορισμών και επιβολής του νόμου, πρέπει και να εμπνέει εμπιστοσύνη στους πολίτες. Το κίνητρο των πολιτών είναι υψίστης σημασίας, γιαυτό μια ειλικρινής και σαφής επικοινωνία ήταν απολύτως απαραίτητη.

Η ελληνική κυβέρνηση στον τομέα της επικοινωνίας θεωρώ πως έδωσε εξετάσεις και πήρε άριστα.