Αττική Οδός: Ο κύβος ερρίφθη για νέο διαγωνισμό

Τέλος στα σενάρια για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού δίνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, προχωρώντας στην πρόσληψη τεχνικού και οικονομικού συμβούλου που θα αναλάβει την προετοιμασία για την δημοπράτηση του μεγάλου έργου που λήγει το Οκτώβριο του 2024.

Την ώρα που η επέκταση της σύμβασης, γίνεται αντικείμενο διεκδίκησης από την κοινοπραξία του έργου και εντάσσεται στα αιτήματα αποζημιώσεων που έχουν υποβληθεί στην κυβέρνηση λόγω της υγειονομικής κρίσης, το υπουργείο ξεκαθαρίζει τον τρόπο που θα διαχειριστεί ένα από τα πολυτιμότερα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου.

Αφήνει μάλιστα ανοικτό το ενδεχόμενο, για την διενέργεια μίας ή και περισσοτέρων συμβάσεων παραχώρησης για την εκμετάλλευση και την συντήρηση, του αυτοκινητοδρόμου σε συνδυασμό με την υλοποίηση άλλων τεχνικών αντικειμένων όπως είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού ή ακόμη και έργα σε άλλους οδικούς άξονες, σχέδιο που φωτογραφίζει την σκέψη ο «κουμπαράς» του αστικού οδικού άξονα να αξιοποιηθεί και για άλλες υποδομές (π.χ ΒΟΑΚ).

Το υπουργείο, όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση θα διερευνήσει δύο βασικά στοιχεία. Πρώτον, τα οικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν το χρόνο λήξης της σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο δημόσιο. Δεύτερον, όλες τις παραμέτρους (τεχνικές και οικονομικές), οι οποίες συνδέονται με την πρόβλεψη συγκεκριμένων υποχρεώσεων από την πλευρά του παραχωρησιούχου, όπως βαριά συντήρηση, τεχνολογική αναβάθμιση συστήματος είσπραξης διοδίων κ.α.

Ειδικότερα, αντικείμενα υπό διερεύνηση είναι η βαριά συντήρηση του έργου με βάση συγκεκριμένο εγχειρίδιο λειτουργίας, επιθεώρησης και συντήρησης αλλά και το κόστος της βαριάς συντήρησης (υλοποιημένο, υπολειπόμενο, προβλεπόμενο κατά την διετή περίοδο εγγύησης, εκτιμώμενο στην 5ετία μετά την λήξη της περιόδου παραχώρησης) για το οποίο η Αττική Οδός έχει κατηγορηθεί κατ΄ επανάληψη. Παράλληλα, θα πρέπει να αναζητηθούν στοιχεία για τα συστήματα που συνδέονται με την ρύθμιση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων, τα οποία βάση της σύμβασης ο ανάδοχος υποχρεώνεται να αντικαταστήσει με σύγχρονα κατά την τελευταία τριετία της σύμβασης παραχώρησης.

Επιπλέον, θα διερευνηθούν θέματα που σχετίζονται με πρόσθετες ή έκτακτες εργασίες που υλοποίησε η Αττική Οδός, οι οποίες δεν αποζημιώθηκαν από το δημόσιο καθώς και η ορθότητα της σύμβασης για την απόδοση επί του μετοχικού κεφαλαίου (ROE), προκειμένου να διαπιστωθεί ότι κατά τον παρόντα χρόνο δεν συντρέχουν λόγοι λήξης της σύμβασης παραχώρησης.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα αναζητήσει επίσης στοιχεία επί των συμβατικών ρητρών που σχετίζονται με το αφορολόγητο αποθεματικό, τις συσσωρευμένες ζημιές και την εφαρμογή της ορθής μεθόδου απόσβεσης του συνολικού κόστους της επένδυσης, το ύψος των δανειακών υποχρεώσεων και τον έλεγχο του χρηματοοικονομικού μοντέλου.

Η πρόσληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου θα γίνει με απευθείας διαπραγμάτευση με τρεις εταιρείες συμβούλων μηχανικών και συγκεκριμένα τις RACE Consulting Engineers LP, LDK Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. και τον διεθνή όμιλο Hill International N.V.

Το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης τετράμηνης διάρκειας είναι 139.000 ευρώ προ ΦΠΑ.