Τι παίζει με έργα 13 δισ. ευρώ: Διαγωνισμοί, παρατάσεις, συμμαχίες, αναθέσεις και παρασκήνιο

- Με διαγωνισμό και όχι παράταση, η ανάθεση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού ύψους 1 δισ. - Όλο το πρόγραμμα-μαμούθ από το υπουργείο Δημοσίων έργων για την αναζωπύρωση της οικονομίας και την επιστροφή σε ρυθμούς ανάπτυξης. - Πρόθεση να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την γραμμή 4 του Μετρό ύψους 1,8 δισ. Έχουν ξεκινήσει συζητήσεις μεταξύ «Άκτωρ» και «Άβαξ». Θα τα βρουν; - Λόμπινγκ στις Βρυξέλλες για τον Ε65 (450 συν 350 συντήρηση). Δεν έχει πει ακόμη το «ναι» η DGcomp. Πρόσθετο πρόβλημα το μειωμένο λόγω κρίσης ΠΔΕ!

Στο υπουργείο Δημοσίων Έργων έχουν σηκώσει τα μανίκια και δουλεύουν νυχθημερόν! Ο υπουργός Κ. Καραμανλής, ο γενικός γραμματέας Γ. Καραγιάννης και όλο το τεχνοκρατικό προσωπικό και οι αρμόδιες υπηρεσίες λειτουργούν με την λογική ότι η επανάκαμψη των κατασκευών και των συμβάσεων παραχώρησης θα αναζωπυρώσουν την οικονομία και θα δρομολογήσουν την επιστροφή σε ρυθμούς ανάκαμψης μετά την βαριά ύφεση που αναμένεται για το 2020!
Υπό το πρίσμα αυτό στο υπ. Δημοσίων έργων δουλεύουν πάνω στο βαρύ χαρτί των 13 δις. ευρώ! Δημόσια έργα και συμβάσεις παραχώρησης η ανάθεση των οποίων θα δώσει το φιλί της ζωής στην δοκιμαζόμενη οικονομία και θα προκαλέσει την αντίδραση του επιχειρηματικού κλάδου με ότι τούτο συνεπάγεται για την ανεργία, τα εισοδήματα, τη βάση της κοινωνίας!

– Αλλάζει ο αστικός ιστός, τροφοδοτείται η παραγωγική βάση

Το πρόγραμμα-μαμούθ του υπ. Δημοσίων Έργων (παρατίθεται αναλυτικά στη συνέχεια) περιλαμβάνει από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού μέχρι τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης και από το αεροδρόμιο στο Καστέλι μέχρι τον Ε65 και την γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας! Έργα πνοής που στην πλειονότητά τους αλλάζουν τον αστικό ιστό, τα οποία όμως για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και να υλοποιηθούν έχουν προϋπόθεση την επίλυση πολλών παραμέτρων, ορισμένες φορές αστάθμητων.

– Διαγωνισμός για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού

Με βάση τις υπάρχουσες πληροφορίες θεωρείται πλέον δεδομένο ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού ύψους 1 δισ. ευρώ θα ανατεθούν μετά από διεθνή διαγωνισμό και όχι με παράταση της υπάρχουσας σύμβασης.

– Τα βρίσκουν Άκτωρ- Άβαξ για την γραμμή 4 του Μετρό

Όσον αφορά στο τεράστιο έργο του Μετρό της Αθήνας και ειδικότερα την γραμμή 4 ύψους 1,8 δισ. ευρώ, οι εκτιμήσεις οδηγούν σε συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και όχι σε ακύρωση του διαγωνισμού, υπό την προϋπόθεση ότι θα απαντηθούν από τις υποψήφιες εταιρίες επαρκώς τα ζητήματα που έχει θέσει το ΣτΕ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει οι επαφές και οι συζητήσεις μεταξύ «Άκτωρ» και «’Αβαξ» καθώς πρυτανεύει ο λογική ότι εάν δεν τα βρουν ο διαγωνισμός θα πέσει προς όφελος εκείνων που καραδοκούν απέξω!

– Οι αντικειμενικές δυσκολίες με τις Βρυξέλλες για τον Ε65

Για τον Ε65 γίνεται προσπάθεια να καμφθούν οι αντιδράσεις της DGcomp. Το λόμπινγκ στις Βρυξέλλες είναι ισχυρό, ωστόσο ακόμη οι αρμόδιες υπηρεσίες εδώ έχουν πει το πολυπόθητο «ναι»! Και τούτο γιατί το έργο θα ανατεθεί ως Δημόσιο και όχι ως σύμβαση παραχώρησης, ενώ οι μελέτες για τα κυκλοφοριακά φόρτη δεν στηρίζουν την ελληνική γραμμή επιχειρηματολογίας! Επιπροσθέτως ένα ακόμη αγκάθι ως προς το έργο αυτό αποτελεί και η ενδεχόμενη μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ως απόρροια της κρίσης και της προσπάθειας αποκατάστασης της ρευστότητας και των βασικών μακροοικονομικών δεικτών!

Για την επόμενη μέρα μετά την κρίση έχουν προγραμματιστεί έργα ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ και το υπουργείο είναι έτοιμο να τα προχωρήσει γρήγορα και να επιταχύνει όλες τις διαδικασίες. Είναι σε διαρκή επικοινωνία και σε διαδικασία συνεννοήσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για δύο έργα πνοής: α) το Βόρειο Τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία) προϋπολογισμού 400 εκατ. € και β) τον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος προϋπολογισμού 300 εκατ. €.

Παράλληλα, η κατασκευή του Νότιου Τμήματος του Ε65 (Λαμία – Ξυνιάδα), προϋπολογισμού 300 εκατ. €, συνεχίζεται απρόσκοπτα.

Σε στάδιο μελέτης

Ένα ακόμη σημαντικό έργο, το οποίο θα περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ το αμέσως επόμενο διάστημα και για το οποίο προχωράνε οι μελέτες ώστε να ξεκινήσει η Φάση Προεπιλογής, είναι η Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 300 εκατ. €.

Ένα έργο πνοής για την Κρήτη, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, προϋπολογισμού 1,6 δισ. €, βρίσκεται ήδη σε στάδιο μελετών και με την ολοκλήρωση αυτών θα προχωρήσει ο διαγωνισμός του έργου.

Στην Κρήτη έχει ξεκινήσει η Σύμβαση Παραχώρησης για το Αεροδρόμιο Καστελίου και προχωράει με γοργούς ρυθμούς η μελέτη του, ώστε να εκκινήσει άμεσα η κατασκευή των έργων, προϋπολογισμού 500 εκατ. €.

Στον Αυτοκινητόδρομο Αμβρακία – Άκτιο, προϋπολογισμού 160 εκατ. €, υπάρχει η δημοσίευση της Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για να αποφασιστούν οι επόμενες ενέργειες (δυνατότητα επαναδημοπράτησης ή συνέχιση του παλιού διαγωνισμού).

Μέσα στο επόμενο διάστημα θα ανατεθούν οι μελέτες προκειμένου να βελτιστοποιηθεί χρηματοοικονομικά ο σχεδιασμός των επεκτάσεων της Αττικής Οδού (Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Βουλιαγμένη, Επέκταση της Οδού Κύμης και Επέκταση της Ραφήνας), ενός έργου προϋπολογισμού 1 δισ. €.

Αντιπλημμυρική θωράκιση

Επιπλέον, το υπουργείο προχωράει στην εκτέλεση επειγόντων έργων προϋπολογισμού 500 εκατ. € για την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών πλησίον των αυτοκινητοδρόμων που υλοποιήθηκαν με Συμβάσεις Παραχώρησης.

Αρχές Ιουλίου του 2020 θα ξεκινήσει ένα Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας ύψους 450 εκατ. €. Το Πρόγραμμα θα αφορά σε επεμβάσεις σε 7.056 επικίνδυνες θέσεις, εκ των οποίων 1.880 καταγράφηκαν στη νησιωτική χώρα και εκτείνονται σε 600 χλμ. στο επαρχιακό δίκτυο.

Ένα έργο που δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε είναι η Γραμμή 4 και ειδικότερα το Α΄ Τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδί», έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. €, του οποίου, εφόσον οι προσφυγές των συμμετεχόντων τελεσιδικήσουν, θα ολοκληρωθεί άμεσα και η διαγωνιστική διαδικασία.