Διπλωματικό μπρα ντε φερ κυβέρνησης – Cosco

Στο λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε εξέλιξη ένα δυνατό παιχνίδι πόκερ μεταξύ των Κινέζων της Cosco και της κυβέρνησης. Στο επίκεντρο βρίσκεται η προβλήτα IV, έργο το οποίο η κυβέρνηση έχει παγώσει αν και οι Κινέζοι το θεωρούν κομβικής σημασίας προκειμένου ο Πειραιάς να εισέλθει στην πρώτη τριάδα των ευρωπαϊκών λιμανιών, σφήνα στο Ρότερνταμ, στην Αμβέρσα και στο Αμβούργο. Στην εξίσωση αυτή κομβικής σημασίας ρόλο θα διαδραματίσει η άδεια για λειτουργία ναυπηγείου που έχει η Cosco στο Πέραμα.

Να πάρουμε την ιστορία από την αρχή και βήμα προς βήμα.

Καταρχάς, σύμφωνα με πληροφορίες, τους τέσσερεις πρώτους μήνες του 2020 τα έσοδα του λιμανιού είναι αυξημένα έστω και λίγο και είναι σημαντικό γιατί αυτό συμβαίνει εν μέσω κορωνοϊού. Από το εμπορικό λιμάνι προέρχονται τα μεγαλύτερα και σημαντικά έσοδα του λιμανιού. Γιαυτό η Cosco θέλει την προβλήτα IV ώστε να αυξήσει τους χώρος του λιμανιού και να μπορούν να διακινούνται περισσότερα από τα πέντε εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια όπως συμβαίνει σήμερα. Πρώτος στόχος είναι το λιμάνι του Αμβούργου που διακινεί 9,2 εκατομμύρια κουτιά. Και εδώ μπαίνει το θέμα του ναυπηγείου. Η Cosco είχε ζητήσει από την Περιφέρεια, επί εποχής Δούρου, έγκριση άδειας για λειτουργία ναυπηγείου. Δεν είχε δοθεί τότε και οι Κινέζοι προσέφυγαν στο ΣτΕ, το οποίο τους δικαίωσε και αναμένεται να καθαρογραφεί η απόφαση και στη συνέχεια να καταθέσουν και πάλι στην Περιφέρεια αίτημα για χορήγηση άδειας. Την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, στη διάρκεια της τηλε-συνέντευξης Τύπου δήλωσε ότι ναυπηγείο της Cosco στο Πέραμα δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Το δρώμενα παρακολουθεί στενά η κινεζική πρεσβεία.

Απορίες…

Στελέχη του λιμανιού εξέφρασαν τις απορίες τους και τις σκέψεις τους:

1. Γιατί ενώ είναι γνωστό ότι ο ΟΛΠ δικαιώθηκε στο ΣτΕ ο υπουργός Ναυτιλίας βγήκε και έκανε αυτή τη δήλωση προκαταλαμβάνοντας απόφαση της Περιφέρειας στο νέο αίτημα που θα καταθέσουν οι Κινέζοι μόλις πάρουν στα χέρια τους την καθαρογραμμένη απόφαση για άδεια λειτουργίας ναυπηγείου στο Πέραμα;

2. Το ότι η Cosco δεν τοποθετήθηκε δημοσίως στη δήλωση του υπουργού Ναυτιλίας πρέπει να κάνει τους εμπλεκόμενους να πάνε σε άλλο επίπεδο προβληματισμού.

3. Είναι πολύ πιθανόν, ως σενάριο πάντα, η πλευρά των Κινέζων να θέσει το Ναυπηγείο στο Πέραμα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Δηλαδή, να μην καταθέσει νέο αίτημα και σε αντάλλαγμα να «ξεπαγώσει» η διαδικασία για την έγκριση κατασκευής της προβλήτας IV. Όλα είναι στο τραπέζι. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του ΟΛΠ. Πάντως, υπάρχουν και εκείνοι που υπογραμμίζουν ότι θα είναι κρίμα ο Πειραιάς να χάσει το πλεονέκτημα που προσφέρουν οι Κινέζοι στο να προσελκύσει ναυπηγική δραστηριότητα από την Άπω Ανατολή για την κατασκευή μεγάλων πλοίων αφήνοντας ζωτικής σημασίας χώρο για τις υπάρχουσες ναυπηγικές μονάδες που ασχολούνται με επισκευές και ναυπηγήσεις μικρών σκαφών και θαλαμηγών.

4. Χωρίς την προβλήτα IV, τα έσοδα από το εμπορικό λιμάνι δεν πρόκειται να αυξηθούν αισθητά, άρα πώς θα προχωρήσουν οι επενδύσεις;

5. Η κυβέρνηση προχωρά λίγο αργά τις υποθέσεις των επενδύσεων. Ίσως φταίει και η πανδημία.

6. Αν προχωρήσει το θέμα της προβλήτας, θα ακολουθήσει το carterminal.

7. Οι νέες επενδύσεις θα ανοίξουν θέσεις εργασίας και θα γίνει επανεκκίνηση του λιμανιού. Δεν είναι εποχή να καθυστερούν επενδυτικά σχέδια».

Παράλληλα με τις επενδύσεις υπάρχει προβληματισμός από την κινεζική πλευρά για το 16,5% του ΟΛΠ το οποίο κατέχει ακόμη το ΤΑΙΠΕΔ. Βάσει της σύμβασης παραχώρησης θα πρέπει να γίνουν οι επενδύσεις και μετά θα δοθεί το 16,5%. «Όμως οι επενδύσεις καθυστερούν όχι με ευθύνη της Cosco» επισημαίνουν κινεζικοί κύκλοι.