ΑΔΜΗΕ: Ζωηρό ενδιαφέρον από ισχυρούς επενδυτές για τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

Ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι με μεγάλο χαρτοφυλάκιο επενδύσεων, εμφανίζονται οι συνομιλητές του ΑΔΜΗΕ για την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης Interconnection, της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα αναλάβει την υλοποίηση του μεγάλου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης Αττικής συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ που προβλέπεται να ολοκληρωθεί το α΄ εξάμηνο του 2023.

Όπως δήλωσε χθες σε τηλεδιάσκεψη ενημέρωσης, η διοίκηση της εταιρείας, εκτός από το εκδηλωμένο ενδιαφέρον της Κινεζικής State Grid (κατέχει το 24% του ΑΔΜΗΕ) για ποσοστό έως 20% του μετοχικού κεφαλαίου της Αριάδνη, μεγάλων Ευρωπαίων διαχειριστών, όπως ο βελγικός Elia αλλά και Ιταλική ΤΕRΝΑ, για την παραχώρηση σημαντικού μειοψηφικού ποσοστού, υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι. «Έχει ωριμάσει η διαδικασία και με την ΡΑΕ για τον τρόπο που θα γίνει ο διαγωνισμός για την είσοδο των επενδυτών», ανέφερε χθες, ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης και ο πρόεδρος της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών κ. Ιάσων Ρουσόπουλος, τονίζοντας ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη το ακριβές ποσοστό που με βάση τις αρχικές εκτιμήσεις θα ήταν 40%.

Όπως σημείωσαν, η περίοδος της πανδημίας έχει φρενάρει την πρόοδο των διαδικασιών, ωστόσο εκφράστηκε η βούληση ο ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις το χρηματοδοτικό σχήμα, ανεξάρτητα από τα έσοδα που θα φέρει η μεταβίβαση του ποσοστού.

Για την χρηματοδότηση του έργου υπάρχει το μετοχικό κεφάλαιο ύψους 200 εκατ. ευρώ της Αριάδνη που έχει εισφέρει ο ΑΔΜΗΕ, η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ από την οποία εκτιμάται ότι μπορούν να αντληθούν περί τα 300 έως 400 εκατ. ευρώ και μια νέα δανειακή σύμβαση που όπως αναφέρθηκε θα καλύψει το υπόλοιπο ποσό έως το 1 δισ.

Οι τελικές υπογραφές αναμένεται να πέσουν περί τα τέλη του μήνα. Μέχρι τις αρχές Ιουνίου, σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη θα έχουν υπογραφεί και όλες οι συμβάσεις για τα καλώδια και τους υποσταθμούς μεταφοράς.

Ο κ. Μάργαρης δεν απέκλεισε να υπάρξει συνεργασία με ιδιώτες παραγωγούς ΑΠΕ και σε άλλα έργα νησιωτικών διασυνδέσεων, λέγοντας ότι αυτό συνδέεται με τα πρόσθετα έργα πράσινης ανάπτυξης που θα θελήσουν να υλοποιήσουν οι ιδιώτες στα νησιά, πέραν εκείνων που περιλαμβάνει το 10ετές πρόγραμμα του Διαχειριστή.

Περιγράφοντας το πλαίσιο της συνεργασίας, δήλωσε ότι μπορεί να είναι ένα διαφορετικό σχήμα από αυτό που έχει επιλεγεί για την Κρήτη (σ.σ. σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού με φορέα υλοποίησης του έργου). Θα μπορούσε όπως αναφέρθηκε ο ΑΔΜΗΕ να αναλαμβάνει το ποσοστό του κόστους που του αντιστοιχεί, λαμβάνοντας στη συνέχεια αποζημίωση για την επένδυση που έχει κάνει.

Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ επανέλαβε χθες το ενδιαφέρον του Διαχειριστή και για επενδύσεις στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας – ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις με εταιρείες εξοπλισμού που δραστηριοποιούνται στον χώρο – καθώς και για την ανάπτυξη –μελλοντικά- υποδομών (σταθμών και υποσταθμών) σε θαλάσσιες περιοχές για off shore αιολικά.

Οι ανακοινώσεις του ΑΔΜΗΕ έγιναν με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2019, με την εμφάνιση οριακής αύξησης εσόδων αλλά ισχυρής λειτουργικής κερδοφορίας 224,1 εκατ. ευρώ (από 180,9 εκατ. ευρώ το 2018). Πέρσι η εταιρεία παρουσίασε σημαντικά μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες ανήλθαν στα 249,3 εκατ. ευρώ έναντι 178,2 εκατ. ευρώ το 2018. Πρόκειται για αύξηση που προήλθε από τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων κατά 81 εκατ. ευρώ, τη Διασύνδεση Κρήτης- Πελοποννήσου κατά 62 εκατ. ευρώ και τον Δυτικό Διάδρομο της Πελοποννήσου κατά 45 εκατ. ευρώ.

Η σημαντική αυτή αύξηση αναμένεται ότι θα λειτουργήσει θετικά στην αύξηση των μελλοντικών εσόδων του Διαχειριστή καθώς και στην επίτευξη του αναπτυξιακού σχεδίου της εταιρείας. Έτσι, όπως σημείωσε ο κ. Μάργαρης, ο ΑΔΜΗΕ ξεκινά δυναμικά τη νέα δεκαετία, στο πλαίσιο μάλιστα υλοποίησης και του νέου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης των 5 δισ. ευρώ, το οποίο έχει ήδη δημοσιευθεί.

Τον Αύγουστο μετατίθεται το χρηματιστήριο ενέργειας
Σε ό,τι αφορά την λειτουργία της αγοράς εξισορρόπησης για το χρηματιστήριο ενέργειας, ο κ. Μάργαρης απαντώντας χθες στο ΝΜ, παραδέχτηκε ότι θα υπάρξει μικρή καθυστέρηση, την οποία απέδωσε στον προμηθευτή λογισμικού την General Electric. To νέο χρονοδιάγραμμα προσδιορίζει την λειτουργία του target model τον Αύγουστο.

H καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των πληροφοριακών συστημάτων προέκυψε από την αιφνίδια αποχώρηση των τεχνικών της εταιρείας από τη χώρα μας, λόγω της πανδημίας, πριν ακόμη ενεργοποιηθεί η απαγόρευση στις μετακινήσεις.

Ο ΑΔΜΗΕ τονίστηκε ότι πιέζει την εταιρεία να επιστρέψει στην Ελλάδα, τονίζοντας ότι η επίκληση ανωτέρας βίας δεν έχει ουσιαστική βάση, καθώς η πανδημία έχει περιοριστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στη χώρα μας.