Έκθεση-φωτιά για κινητή τηλεφωνία και Aνεξάρτητες Αρχές

Υπερβολικά υψηλό παραμένει το κόστος των δεδομένων κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ εκτιμά έκθεση που υλοποίησε η φινλαδική εταιρεία ερευνών Rewheel για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η Rewheel που ειδικεύεται στις διεθνείς συγκρίσεις συνδεσιμότητας κινητών επικοινωνιών, στον ανταγωνισμό και στην οικονομική ανάλυση του δικτύου, προτείνει, μεταξύ άλλων, την συμμετοχή μιας τέταρτης εταιρείας στην τηλεπικοινωνιακή αγορά μέσω της παροχής κινήτρων για την ανάπτυξη δικτύου 5Gη οποία μπορεί να βελτιώσει τον ανταγωνισμό και να οδηγήσει στη μείωση των τιμώνγια τους καταναλωτές.

Σημειώνει δε ότι αυτός ο δυνητικά τέταρτος παίκτης θα πρέπει να μην ανήκει σε κάποιο μεγάλο πολυεθνικό όμιλο αλλά και να μην δραστηριοποιείται στην σταθερή τηλεφωνία.

Όπως αναφέρεται στην σχετική μελέτη, η Ελλάδα παραμένει διαχρονικά μια από τις πιο ακριβές αγορές σε ό,τι αφορά στα δεδομένα κινητού δικτύου στην Ευρώπη. “Στις εξαμηνιαίες μελέτες διεθνούς σύγκρισης τιμών παροχής δεδομένων κινητού δικτύου της Rewheel, όπως και στις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα κατατάσσεται ως μία από τις πιο ακριβές χώρες της ΕΕ των 28 και του ΟΟΣΑ ήδη από το 2014”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Μάλιστα η σύγκριση τιμών ακόμη και τον Μάρτιο του 2020 έδειξε ότι οι τιμές παροχής δεδομένων κινητού δικτύου στην Ελλάδα ήταν αρκετές φορές υψηλότερες από αυτές της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Αυστρίας, της Ιρλανδίας, της Φινλανδίας, της Ιταλίας και της Βρετανίας.

“Τα πιο πρόσφατα (Μάρτιος 2020) προγράμματα και εκπτώσεις που προσέφεραν οι τρεις εταιρείες, κατόπιν συναντήσεως των Διευθυνόντων Σύμβουλών τους με τον Έλληνα Πρωθυπουργό τον Δεκέμβριο του 2019 για να συζητήσουν μεταξύ άλλων τις υψηλές τιμές κινητής τηλεφωνίας, δεν άλλαξαν την εικόνα”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Φόροι και προσφορές

Η μελέτη “απαντά” και σε διάφορες αιτιάσεις που προσπαθούν να δικαιολογήσουν το ακριβό κόστος των δεδομένων κινητής. Ειδικότερα, για τις προσφορές που δίνουν οι εταιρείες οι οποίες ρίχνουν τις ονομαστικές τιμές των προγραμμάτων η Rewheel αναφέρει ότι αντίστοιχες προσφορές κάνουν οι εταιρείες και σε άλλες χώρες, δίνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα.

Για τους υψηλούς φόρους που “φουσκώνουν” τους λογαριασμούς αναφέρει ότι αν και η φορολογική επιβάρυνση είναι μεγάλη ακόμη και χωρίς αυτή οι τιμές χρέωσης δεδομένων είναι πολύ υψηλές:”

Ένας καταναλωτής στην Ελλάδα πληρώνει 14,3 ευρώ προ φόρων ανά μήνα για να αγοράσει 200 λεπτά ομιλίας προς όλα τα εθνικά δίκτυα και ένα μικρό επίδομα δεδομένων 0,2 gigabyte. Στη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες, την Αυστρία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο οι καταναλωτές αγοράζουν, με 13,20 ευρώ (προ φόρων) ή ακόμα λιγότερο, προγράμματα 4G κινητής που παρέχουν 5-100 gigabyte δεδομένων και απεριόριστα λεπτά ομιλίας και SMS”, σημειώνεται στη μελέτη.

Τι φταίει για τις υψηλές τιμές

Η Rewheel διαπιστώνει μεγάλη διαφορά τιμών ανάμεσα στις χώρες που δραστηριοποιούνται τρεις εταιρείες και στις χώρες που δραστηριοποιούνται τέσσερις πάροχοι.

“Η παρουσία ενός τέταρτου φορέα εκμετάλλευσης δικτύου κινητής τηλεφωνίας οδηγεί σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές στην αγορά. Μάλιστα, δεν οδηγεί μόνο σε μείωση της χαμηλότερης διαθέσιμης τιμής στην αγορά, όπως ενδεχομένως θα μπορούσε να υποθέσει κανείς, αλλά και σε σημαντική μείωση της μέσης μηνιαίας τιμής της χώρας”, αναφέρεται.

Η Redwheel σημειώνει ότι μέση τιμή των τριών μεγαλύτερων ανταγωνιστών σε χώρες με τέσσερις εταιρείες (25 ευρώ) είναι πολύ μικρότερη από τη μέση τιμή των ανταγωνιστών σε αγορές με τρεις “παίχτες” (44 €).

H… ευκαιρία του 5G

H Rewheel αναφέρει ότι ο διαγωνισμός για τις συχνότητες που θα αναπτυχθούν τα δίκτυα 5G μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για να μειωθούν τα εμπόδια στην είσοδο μια τέταρτης εταιρείας στην αγορά.

Παραθέτει μάλιστα την περίπτωση του αντίστοιχου διαγωνισμού την Τσεχία, μια χώρα με παρόμοια χαρακτηριστικά με τα δικά μας (ακριβά data, παρόμοιος πληθυσμός, τρεις εταιρείες κ.α.), κατά την οποία υπήρξαν ειδικές προβλέψεις για την περίπτωση νέου ανταγωνιστή.

“Η πιο ενδεδειγμένη ρυθμιστική λύση για την αποκατάσταση αποτελεσματικού ανταγωνισμού είναι η είσοδος νέων εταιρειών κινητής τηλεφωνίας που ιδανικά δεν ελέγχονται από μεγάλους τηλεπικοινωνιακούς Ομίλους ή Ομίλους που έχουν συμφέροντα στις αγορές ευρυζωνικών συνδέσεων σταθερού δικτύου (π.χ. κατεστημένους φορείς σταθερής τηλεφωνίας σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές)”, αναφέρει η Rewheel.

Προτείνει δε στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές σε συνεχή βάση να προσπαθούν να περιορίσουν τους φραγμούς εισόδου και να ενθαρρύνουν ενεργά την είσοδο νέων εταιρειών, δεσμεύοντας προς αυτόν το σκοπό επαρκές φάσμα τόσο στις χαμηλές (π.χ. 700 MHz) όσο και στις υψηλές συχνότητες (π.χ. 3400-3800 MHz, που είναι απαραίτητες για την τεχνολογία 5G), το οποίο θα προσφέρεται με ελκυστικά χαμηλές χρεώσεις.

Τα ερωτήματα για το… timing

Από πλευράς τηλεπικοινωνιακών παρόχων δεν υπήρξε επίσης αντίδραση, πλην κύκλοι σημείωναν πως πολλές φορές έχει επισημανθεί πως η μεθοδολογία των φορέων που παρακολουθούν τις τιμές στην Ευρώπη στηρίζεται στις ονομαστικές τιμές, ενώ στην Ελλάδα υπάρχει το παράδοξο επί των ονομαστικών τιμών να υπάρχουν υψηλότατες εκπτώσεις, κάτι που αποδεικνύεται από το ότι το μέσο έσοδο ανά πελάτη στην Ελλάδα σε σχέση με όλη την υπόλοιπη Ευρώπη είναι από τα χαμηλότερα.

Εντύπωση, επιπλέον, προκάλεσε στην αγορά ο χρόνος που δημοσιεύτηκε η μελέτη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ειδικά από τη στιγμή που στην τελευταία ενότητα παρουσιάζονται και αναλύονται μέτρα για την επερχόμενη δημοπρασία των συχνοτήτων 5Gπου διενεργεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Όπως φαίνεται η Rewheel (ή η Επιτροπή Ανταγωνισμού ) δεν συμμετείχε με αποστολή των προτάσεων στην επίσημη διαβούλευση για τον διαγωνισμό, η οποία μάλιστα έληξε μόλις πριν από μερικές ημέρες και συγκεκριμένα στις 30 Απριλίου.

Επιπλέον, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, αποκλειστική αρμόδια για τη ρύθμιση της αγοράς τηλεπικοινωνιών είναι η ΕΕΤΤ και για το λόγο αυτό εγείρονται ερωτήματα για τα.. βέλη που εξακοντίζει η έκθεση. Ενδεχομένως μια απάντηση μπορεί να δοθεί από το γεγονός ότι όπως αναφέρει η Rewhell αυτό μπορεί να αλλάξει, καθώς από τον περασμένο Ιανουάριο το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων συγκάλεσε Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή με καθήκον να ενσωματώσει τις πρόσφατες σχετικές Οδηγίες της ΕΕ και να διατυπώσει συστάσεις για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στην Ελλάδα.

“Εάν η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή προτείνει ότι η αρμοδιότητα εφαρμογής της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στον τομέα των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα – η οποία ανήκει σήμερα στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕΤΤ – θα πρέπει να μοιραστεί μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού (εκ των υστέρων εφαρμογή του δικαίου ανταγωνισμού και έλεγχος συγκεντρώσεων) και της ΕΕΤΤ (εκ των προτέρων ρυθμιστικός ρόλος και υποστηρικτικός -συμβουλευτικός ρόλος στις συγκεντρώσεις επιχειρήσεων).

Εάν η πρόταση αυτή εγκριθεί από την ελληνική κυβέρνηση και αποτυπωθεί στο νόμο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα έχει την εντολή να διενεργεί έρευνες στον κλάδο και να επιβάλλει εκ των υστέρων διορθωτικά μέτρα εφόσον εντοπίσει προβλήματα στη λειτουργία του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά παροχής δεδομένων κινητού δικτύου”, αναφέρει στην έκθεσή της Rewheel.